Gå til innhold

bringebærblad te - kapsler. litt info.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker selv Bringebærblad te fra KlosterUrter serien, Bioflora. På denne står det at bringebærblad er den beste "svangerskapsurten". Motvirker svangerskapskvalme, virker både avslappende og stimulerende på bekkenmuskulaturen, noe som kan påvirke fødselen til å bli lettere og gå hurtigere. Teen gjenskaper også en hurtigere normalisering i underlivet etter fødselen.

 

Drikk 1-2 kopper daglig, økes til 3-4 kopper daglig ca. 4-5 uker før fødselen. Drikk 1-2 kopper daglig også de første ukene etter fødselen.

 

Life(helsekost), hvor de selger denne teen. Har også nå gått til anskaffelse av kapsler, Nature's Sunshine Red Raspberry (Godt for livmoren) som også selges på Life, og helt sikkert andre helsekostbutikker. På denne står det litt sparsomt med info; Bringebærblad, tradisjonelt brukt av kvinner som tilskudd før fødsel. Og dosering; to kapsler to ganger daglig.

 

Jeg ringte først til Bioflora, der de kjente til kapslene også, og mente at en kombinasjon av disse to kunne være bra. De mener at du ikke får for mye, da er det isåtilfelle magen som vil si stopp.

Dette siste var imidlertid snakk om te tenker jeg, for da jeg ringte Midelfart & Co. AS, som fører Nature's Sunshine, er de litt mer forsiktig med dosering. Det som gjelder all kosttilskudd er at anbefalt dosering ikke må overskride norske lover og regler, og selv om kapsler er frysetørret,og vil få forskjellig opptak i kroppen i forhold til te, så har de jo samme "oppdrag" i kroppen.

 

Men jeg får også beskjed om at nå er lovlig anbefalt max.dosering gått opp til to kapsler tre ganger daglig. Start med kapslene siste måned av svangerskapet, dette fordi det hjelper modningsprossessen, og det er jo ikke bra for tidlig (te kan du imidlertid starte med før, ifølge Biofloras doseringsanvisning). Kapslene er også altså anbefalt for en "normal, fortløpende fødsel".

 

På grunn av at doseringen nå egentlig er gått opp, har jeg kommet fram til at jeg skal følge doseringen på boksen min (to kapsler to ganger daglig) og drikke teen alt ettersom hvor mye jeg (eller magen) orker. Det kunne de på Midelfart gå god for, MEN i butikken vil vi anbefale å ta alt slikt i samråd med lege/jordmor.

 

 

Puh..håper dette gjorde noen klokere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest isimagen

For å balansere litt informasjonen her vil jeg legge til følgende:

 

Norske helsemyndigheter fraråder gravide og ammende å benytte alternative helsekostprodukter.

 

Produkter som har aktive, vitenskapelig beviste virkestoffer OG som er testet og godkjent for bruk på gravide får du kjøpt på apoteket. Her vil du også få råd og hjelp fra høyt utdannede, offentlige godkjente farmasøyter hvis du har spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg drikker bringbærblad teen. Men ser ikke på dette som et kosttilskudd, ville heller vært litt skeptisk til kapslene, jordmor anbefalte kun teen, da urtene i kapslene har blitt behandlet (utover det å bli tørket) Og det kan inneholde andre stoffer.

 

Sikkert ikke farlig men tenkte å dele dette uansett :).

Teen er hvertfall ikke farlig, gravid eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...