Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Jeg kommer til å tjene minimum 15.000 nå fremover hver mnd, kan tjene helt opp mot 22.000 (etter skatt). Min samboer tjener 21.000 i mnd etter skatt. Vi har TOTALE faste utgifter på 28.500, dette er inkl mat, bensin, huslån, billån, fellesutgifter ffor borettslaget, strøm, internett, mob regninger..ja..ALT..hver eneste kr vi bruker HVEr mnd Vi har et kjipt forbrukslån hos GE på 60.000 som aaaldri blir noe mindre (ja, dumt med slike lån..i know. Men lett å bli lurt) Tror dere vi har mulighet til å få refinansiert det lånet + tatt opp litt ekstra til oppussing av leiligheten for å øke salgsverdien? Vil banken være med på det, eller er det uaktuelt? Hvor mye evnt tror dere vi kan få til oppussing? Vi har også et billån som nå er nede i 100.000, dette betaler vi 3000 kr på i mnd, har 3 år igjen på det, blir det billigere å refinansiere dette i samma slengen?? Blir veldig glad for svar
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Banken går ut fra deres bruttoinntekt. At du kan tjene opp mot 22000 har ikke så mye betydning heller, det er det du har i snitt pr mnd på det jevne. Men dere har nå faste utgifter på 28500 og minimum inntekt på 36 000, dere kan jo betale ned forbrukslånet deres hos GE ganske raskt om dere vil. Men det kan godt hende dere får baket det inn i huslånet, men det kommer jo an på hvor mye dere har i lån på leiligheten fra før og hva den er verdt. Hvorvidt det er lurt å ta med bilen inn i huslånet, vel, jeg synes ikke det. Dere blir da aldri ferdig med å nedbetale bilen, den vil være spiker innen dere har betalt den ut da. Har dere lånet på 25 år, vil det ta 25 år før bilen er nedbetalt og den vil nå bli ganske dyr også da. Det lureste i deres situasjon er nok å sprengnedbetale ge-lånet og så evt søke om å få lån til litt oppussing. Eller bake det inn som du foreslår først, og så heller foreta en stornedbetaling av billånet når dere har frigjort enda noen flere kroner...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Takk for svar..ja, det hørtes jo egentlig ganske mye mer fornuftig ut! Tror vi går for det jeg..og ja, det er jo ganske logisk det du sier ang bilen, vi er jo ferdig med å betale på den om 3 år uansett, det skal vi nok klare.. Hva med å bake GE lånet inn i et forbrukslån? Tror du de kan være villige til det? Vi betaler jo 2500 kr for det lånet alene liksom, skjønner jo at forbrukslån er dyre i banken også, men ikke sååå dyre vel? Tror du ikke vi kan få litt oppussingspenger + bake inn GE lånet og betale mellom 2-3000 i mnd på det?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Kan godt hende banken deres kan gi dere bedre betingelser på et forbrukslån, det er verdt å sjekke ut. Når du sier bake GE-lånet inn i et forbrukslån, hva mener du da? Er det ikke det det er, et forbrukslån, svarte jeg rett på det ovenfor her? Kan være lurt å ta det inn i huslånet, men det betinger vel at dere ikke gjør det samme om igjen, for ellers er det liten vits i å bake det inn. Da er det nesten bedre dere bare fortsetter å betale på det dere alt har, men dere kan jo betale inn betraktelig mye mer inn enn 2500 kr. Det jeg synes ser lurest ut for dere er enten: 1) Betale som vanlig, betale ned GE-lånet med store innbetalinger hver måned, dere kan være ferdig innen våren om dere har anledning til å betale inn 9-10000 kr i mnd på det. Så går dere til banken og låner til oppussing. eller 2) Bake GE-lånet inn i huslånet og samtidig ta opp lån til husoppussing samtidig. MEN alt dette avhenger av bruttoinntekten deres og hvor mye dere har i lån... Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Som en sa her - det er bruttoinntekten som teller. Sett opp et budsjett for utgifter (inkl nedbetaling av forbrukslån og andre lån). Se hva banken sier ut u fra det. Lite tillitvekkende at dere har et forbrukslån dere ikke betaler ned på.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #6 Skrevet 22. august 2011 19.24: Vi har betalt på dette lånet i 4 år! Betaler jo ned på det, er bare så uhorvelig kjedelig at det liksom aldri blir noe mindre, det er vel 5000 mindre nå enn da vi tok det opp, men 2100 kr i mnd x 12 x 3...det burde jo utgjøre litt mer. Skrev også lenger opp at jeg vet det var dumt å ta dette lånet..ung og dum, er det lov å skylde på den? Vi har ca 47.000 i brutto... det er med minimumsbeløpet jeg tjener, så ei skrev lenger opp at det var det som telte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå