Gå til innhold

Når synes dere man er for gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til å få flere barn. Har en voksen, og ei på få måneder, og er litt sugen på et barn til faktisk:) hadde ikke trodd det suget skulle dukke opp. Har ikke lyst å nevne alderen min før jeg hører deres mening om når man bør gi seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe fasitsvar på dette, så snakker bare ut ifra egne tanker.

Tror det kommer veldig an på livssituasjonen. Om man har små eller store barn osv.. Hadde vært lett å si at "etter 40 er du for gammel", men jeg tenker heller at om barna er så store at man snart blir bestemor, da er det kanskje greit å revurdere å få egne barn? Men kjære deg, ønsker du deg barn og kroppen fortsatt gjør det til en mulighet, så kjør på!

(Bare du ikke er over 50 da, dét er kanskje litt "gammelt".. hehehe)

Skrevet

Her kommer du nok til å få mange forskjellige svar ;) Min mening er at man burde prøve å få de barna man vil ha før man blir 40.. Da tenker jeg både på barnet og foreldrene. Er ikke morsomt for et barn å ha "gamle" foreldre når de kommer i skolealder, og så er det noe med at etterhvert som man blir eldre så orker man mindre! Viktig å tenke på at barna krever mye. Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hva man selv orker og hva man selv har lyst til :)

Skrevet

40 tenker jeg. Folk er yngre lengre idag, etter 40 synes jeg det er rart om kvinner velger å gå gravide fordi de nå burde vært i den alderen der de kan nyte av livet for sin egen del igjen.

Jeg har en grense på 36 for min del, men det er fordi jeg er 33 nå og venter barn om noen få mnd. Og om vi skal få en til så ...vel...

Skrevet

Svigerfar ble pappa igjen for 2 år siden.

Da var han 57.....

40-45 synes jeg er "for gammelt".

Skrevet

Vi damer er så "heldige" at kroppen sier stopp når vi ikke bør få flere. Så egentlig synes jeg det bare er å kjøre på så lenge du faktisk blir gravid.

Menn er litt værre stilt, oftere og oftere ser man menn i 50-åra som ikke har skjønt at de burde sluttet for lenge siden, bare fordi de fremdeles kan...

Skrevet

Når du ikke lenger kan bli gravid på naturlig vis

Skrevet

Jeg har tenkt selv at jeg ikke vil ha fler etter jeg er 30 år. Jeg er 24 nå og har 3 stk. Vil gjerne ha 2 til:) Men jeg legger meg ikke oppi hva andre folk velger. Men jeg reagerer (inni meg selv) når de er over 45 år.

Skrevet

Tja, så lenge du er villig til å ta risikoen det er med å bli gravid i "høy" alder.. For min egen del teller det en del det argumentet med at risikoen for sykdommen blir større med økende alder. Og så vet jeg ikke om jeg vil bli tenåringsmor når jeg er godt over 50...

Skrevet

selv om kroppen sier stopp av seg selv, så kan du i dine siste fertile år få ganske mange feil på babykroppen til babyen din. Ei venninne har nettopp gravlagt sin siste baby, som ble født uten noen av de vitale kroppsdelene.

Downs også øker drastisk etter fylte 35 år.. osv.

Selv om kroppen kan få barn, så er det ikke dermed sagt at det er mest fornuftig.

For meg er min grense 35. Og det ble jeg i år, så på meg blir det ikke flere barn. Jeg har fred med det.

Skrevet

I og for seg, men de fleste barn med DS i norge blir født av dem som er mellom 20 og 35. Rett og slett fordi de føder flest barn...

Skrevet

Enig med hun over her. Jeg tror ikke man skal "dømme" for mye etter et tall. Er selv snart 40 og har nummer 2 på vei og det gjør meg ingenting. Så langt i dette svangerskapet har jeg vært mindre trøtt, mer aktiv og mye tryggere og lykkligere enn da jeg var 29 år.

De fleste jeg treffer på enda tror at jeg er mellom 28 og 32 år og så mye eldre føler jeg meg heller ikke. Er bare et halvt år siden jeg måtte vise legitimasjon på polet for å kjøpe 2 flasker vin :-S. Det finnes også i dag nok av eksempler på 40-åringer som er mye mer aktiv enn 20-åringer så det å vokse opp med "gamle" foreldre er nødvendigvis ikke noe problem.

Skrevet

Jeg syns også man bør være ferdig med fødsler før fylte 40.

Skrevet

Takk for alle svar! Har en 18-åring, ei på 4 mnd og er selv 37 i år, dvs at hvis vi skal ha en til vil jeg trolig være 38 el 39. Så hva mener dere da. Er i god form og holder meg godt, men må jo si at det var tungt å gå gravid denne gangen, og de første ukene med småtta var slitsomme, men nå bare koser jeg meg og gleder meg til å følge henne videre i utviklingen. I og med at jeg har en voksen tenåring vet jeg jo i stor grad hva jeg har i vente også :)

Skrevet

Gjør som du vil og føler er riktig. Kvinner har fått barn til de er godt over 40 til alle tider og det går vel stort sett bra? Jeg er også 37 og har 2 barn. Skulle gjerne hatt flere, men pga at vi begynte så sent(prøverør bl.a) og de dermed blir så tette, og fordi jeg er så sliten og har så lite energi for tiden, så stopper vi nok med de to, dvs hvis ikke det skjer et mirakel.

Skrevet

Gammel er ikke et tall, det en en livsstil!

Har man lyst, har man lov:) Men klart, det finnes jo grenser;)

Personlig synes jeg alt i 40 årene er greit, men etter 50 synes jeg nok det er på tide å avslutte babyfabrikken;))

Og det er ikke fordi jeg mener eller tror at man ikke kan bli den allers beste mammaen for sitt barn, det er mer det at etter 50 så må man nesten innse at man kommer til å bli innhentet av alderen og man er da 70 år når "barnet" er 20..

Skrevet

Jeg er 40 år og gravid.

Var 15 år når jeg fikk mitt første.

Ventet lenge til jeg var sikker på at detta var mannen i mitt liv. Mistet ungdomslivet mitt og var fest menneske og godt betalt jobb i fleire år etter, så vart ikkje barn igjen før 29 år. 3 år etter mistet jeg mitt kjere barn Leukemi. Vart gravid rett etter og fikk 2 tette. Hadde jeg ikkje mistet det barnet hadde jeg sikker vert ferdig. Men live har mangen smuthull. Synest at dei som seier no er jeg ferdig punktom det er tafatt ALT KAN SKJE.

Skrevet

Noen-og førti synes jeg er grensen, fordi man skal ha energi, helse og fysikk til å følge dem opp og være der for dem i mange år. Dette er jo en personlig vurderingssak.

Viktig tror jeg det også er at man vurderer hele livssituasjonen / familiesituasjonen. Du har et barn fra før som er eldre? Flott, da får de små barna et eldre søsken som også er der for dem. Andre nære familiemedlemmer? Som regel har man en stabil familiesituasjon med mann, hus og økonomi på plass, som kan gi barnet en solid oppvekst. Helse, er du i god form og har energien og lysten på plass, ja så hvorfor ikke?

Tror det viktigste, ung eller gammel, er at man ser at man kan gi barnet sitt det det trenger, om ikke kun økonomisk, men når det gjelder oppfølging i livet generelt. Lykke til med avgjørelsen!

Skrevet

Sansynligvis rundt 45, men skulle det komme en senere går det sikkert bra det også. Faren for komplikasjoner og sykdomer blir bare litt høy da.

Skrevet

Selv er jeg 41 år og gravid med mitt første barn. Skulle gjerne hatt barn tidligere, men jeg og min forrige samboer var ufrivillig barnløse, så det er ikke alt som kan planlegges, dessverre. Etter noen år alene traff jeg endelig mannen i mitt liv for to år siden, og nå venter vi vår etterlengtede lille sønn

Blir litt provosert av andre som tror barn kommer på bestilling i 20- og 30-årene - for mange er det nemlig ikke tilfelle.

Jeg føler meg slett ikke gammel, er fysisk sprekere enn mange i 20-årene, og min lille pode er svært etterlengtet. For gammel til å få barn er man når man selv føler at man ikke orker.

Skrevet

37 er da ingen alder. Jeg syns man bør få barn når man selv føler for det. Om det er 18 eller 48 år.

Skrevet

Finnes ingen fasitsvar på dette :) For å ta meg selv da, jeg er nå straks 33, og har seks barn. Jeg føler meg for gammel til å få fler-dessuten tenker jeg på aldersforskjell mellom eldste som nå er 12, og yngste som er ett år. Derfor satte jeg strek da minstemann kom, jeg er ferdig.

Pappaen til minste vil gjerne ha en til, men respekterer heldigvis at jeg har nok nå. Skal jo følge opp hele banden også :)

Men igjen: dette er opp til hver enkelt, ingen svar er hverken rett eller galt.

Skrevet

Etter fylte 40 bør man være ferdig med å produsere barn. Men folk må få gjøre som de vil for meg. Selv er jeg ferdig, og er 37 år.

Skrevet

Min søster var 42 da hun fikk sin fjerde og siste, sprek som bare det. Hun kunne sikkert fått flere, men hun må ta keisersnitt så da begrenser det seg jo litt. Jeg tror det kommer an på hvordan man føler seg. Føler du deg for gammel, ja da er du for gammel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...