Gå til innhold

Diare over flere uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå inn i 5 uka med diare. Jeg kom hjem fra Tyrkia for 3 uker siden hvor da dette startet. Lang historie kort. Ble lagt inn på sykehus der nede og fikk antibiotikabehandling(noe som var rart da jeg så etterpå i papirene mine at crp min var på 3.64). Men uansett, diaren fortsatte når jeg kom tilbake til hotellet. Jeg var også veldig dehydrert så måtte ha væskebehandling. Klarte å komme meg hjem på flyet, men når jeg kom hjem ble jeg obstipert over flere dager. Plutselig etter ca 5 dager fikk jeg skikkelig diare på nytt. Det holdt på i 3 dager før jeg ble lagt inn på sykehus her i Norge pga dehydrering. Jeg var flink til å drikke, men alt rant rett ut så jeg måtte legges inn å få væskebahandling siden jeg hadde forstyrrelser i væske og elektrolyttbalansen, alt for lite kalium+++ husker ikke alt.

Uansett på sykehuset her i Norge ble jeg skikkelig undersøkt og de fant ingenting. Mente at det var en vanlig turistdiare. Ble liggende i 4 dager og da var alle prøvene fine(i forhold til væske, salter, glucose osv).

Det er nå 1 uke siden jeg ble skrevet ut og jeg har fortsatt diare. Ikke hvert 20 min som jeg hadde før jeg ble lagt inn, men ca 5-6 ganger daglig, Føler liksom at jeg aldri får nok energi. Bare det å følge barnet til skolen og komme meg selv på skolen er en prøvelse. Jeg er veldig mye kvalm(ikke så rart siden jeg fortsatt har diare og det gjør meg kvalm). Jeg fikk beskjed om å spise forsiktig de neste ukene og det har jeg gjort. Diaren er som sagt ikke så hyppig, men spiser jeg noe annet enn saltkjeks, så renner det ut fort som fy. Prøvde meg på en halv brødskive(var så innmari sulten) men det skulle jeg aldri ha gjort.

Dvs jeg har ikke spist ordentlig på flere uker fordi tarmen min er så skjør(som de sa på sykehuset). Har gått ned nesten 10 kg og ønsker ikke å gå ned noe mer nå egentlig.

Det jeg lurer på da, er dette helt vanlig etter en ferietur? Kan det ta ukesvis å kunne spise normalt igjen og være frisk. Og hvorfor går jeg fra å være obstipert til å ha full diare?(har skjedd et par ganger).

Er det noe jeg kan gjøre for å bli bedre? Nå starter liksom hverdagen for fullt og jeg blir sliten og svimmel bare å gå 100 m. Ikke så rart siden jeg ikke spiser vanlig, og prøver jeg å spise så får jeg skikkelig diare( i tillegg til de tømningene jeg har uansett). Det er veldig vemmelig og jeg kan ikke være et sted uten toalett i nærheten da det kommer veldig fort. Det å være på skolen er forferdelig, fly inn og ut av timen :( redd for at det skal komme noe når jeg er på trikken.

Nei huff... er det noen som har noen gode råd til meg? Jeg har hatt diare\omgangssyken og turistdiare mange ganger i mitt liv, men det har aldri vært så ille som nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vil bare si at jeg vet hvor sinnsykt slitsomt det er å gå som du gjør nå. I 2008 fikk jeg turistdiaré etter bryllupsreisen. Den varte i hovedsak 1 uke (intens). Ble aldri så tømt at jeg havnet på sykehuset, men fikk i tillegg omgangssyken (norovirus) 2 ganger etterpå. Fra det ble jeg liksom aldri bra. Fikk beskjed av legen at noen virus kunne henge i igjen i kroppen i måneder faktisk. Det som skjedde var jo at jeg fikk en hypersensitiv tarm som tømte seg så fort det var noe å tømme. Dette kuliminerte igjen i at jeg ble skikkelig dårlig flere måneder etterpå. Gikk ned mange kg på få uker igjen. Til slutt tok de en kolonskopi av meg og fant ut at jeg faktisk hadde fått ulcerøs kolitt (kronisk tarmbetennelse). Dette oppdaget de fordi jeg ikke lenger hadde diaré med avføring i. Det var stort sett blod, slim om puss.

Legen hadde en teori på at det kom av den første runden med turistdiaré jeg fikk måneder i forveien siden jeg aldri egentlig ble helt bra av den.

At man blir obstipert innimellom diaréen kommer nok av at man egentlig er dehydrert, slik at når avføringen såvidt begynner å bli fast igjen så blir den hard. Dette igjen kan føre til at avføringen som kommer etter igjen er som diaré.

Jeg håper virkelig du blir bedre. Det er ikke rart du er tappet for energi. Vet akkurat hvordan det er. Man blir anpusten, svett og matt bare etter et par meter gange.

Gi det noen dager til, kanskje tilogmed noen uker faktisk. I mellomtiden kjøper du deg Bio Dophilus melkesyrebakterier på helsekosten for en bedre tarmflora. I tillegg tror jeg rett og slett du må ta en kikk nedi skåla etter at du har tømt deg. Hvis det ikke ser ut som avføring lenger og heller ikke lukter som avføring så må du gå til legen din og be om en nærmere undersøkelse. En avføringsprøve burde de jo egentlig allerede ha tatt av deg, syns jeg.

Masse lykke til! Håper du blir bra snart og at dette var en enganshendelse, rett og slett!

Skrevet

Hei tusen takk for svar :)

De spurte om det var noe Crohns sykdom i familien osv, men det er det ikke. De tok avføringsprøve av meg, men kunne ikke finne noe ting. Det er det som er så frustrende. Eller de tok avføringsprøve her hjemme i Norge da, ikke i Tyrkia.

Det er mulig at jeg ikke har så mange gode bakterier igjen i tarmen pga høye doser med antibiotika intravenøst i Tyrkia. Men skulle vel tro de kom tilbake nå.

Jeg vil så gjerne bli frisk snart :( Nå skal jeg straks følge barnet mitt til første skoledag og jeg har sittet på do i 2 timer(frem og tilbake) er så redd for at jeg må løpe sånn når vi kommer til skolen. Går liksom glipp av alt. Er så ille at jeg tør nesten ikke å spise før jeg skal ting så jeg skal slippe å fly på do, men da bli jeg jo kjempe svimmel og uvel av å ikke spise. Føler jeg må velge melloem pest og kolera.

Det er ikke noe blod eller slim i avføringen og alt var i orden da de tok prøver av tre forskjellige tømninger. Det var mest brunt vann. Skulle egentlig ønske at de fant noe, så hadde jeg i det minste fått et svar.

Men skal ta meg en tur innom helsekosten å prøve disse pillene. En av legene sa jeg skulle ta immodium, en annen lege sa at det måtte jeg ikke finne på å ta. En sykepleier sa jeg skulle begynne å spise igjen, en annen sa jeg skulle holde meg unna mat i noen dager. Ikke lett å vite hva man skal gjøre. Men uansett så er jeg allergisk mot immodium så det får jeg ikke tatt.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...