Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Jeg har fått et veldig uønsket men klassisk dilemma i fanget. En bekjent har fortalt meg at mannen til min venninne har vært utro ved i alle fall ett tilfelle. Det var jenta han var utro med som selv hadde fortalt det til min bekjent, så det er ikke tvil om at det er tilfelle. Min bekjent fortalte det til meg fordi hun bare perifert kjenner min venninne, men hun følte at dette måtte fortelles, og valgt å legge ”byrden” over på meg. Vi bor på et lite sted, og dette hadde skjedd på en fest der flere hadde lagt merke til at ”noe” hadde skjedd, så det blir visst allerede snakket om blant de som er noe yngre enn oss på dette stedet. Det er derfor stor sannsynlighet for at ryktene kommer til å fortsette å gå, og til syvende og sist nå min venninne. Hva gjør jeg nå? Min venninne er gift, har to barn i barneskolealder, de har nettopp bygd hus sammen, og jeg har ikke hatt inntrykk av at de har problemer i ekteskapet utover vanlige konflikter som gjelder hverdagslige spørsmål. Nå føler jeg at jeg sitter på en bombe som jeg må velge om og hvordan skal detoneres. Jeg vet selvfølgelig at det ikke er jeg som har skapt situasjonen, men fy søren så ubehagelig. Jeg tenker at det mest reale ville være å fortelle mannen hennes hva jeg har hørt, og gi han en sjanse til selv å fortelle hva som har skjedd og ta følgene av det. Tror det ville være det beste for ekteskapet deres, at han fikk sjans til å vise seg stor nok til selv å fortelle. På den annen side – jeg er på ingen måte interessert i verken å fortelle ham om kilden for det jeg vet, eller å begynne å diskutere med ham om han skulle nekte. Jeg har selv vært i en situasjon der jeg oppdaget at samboer var utro, og han nektet alt helt til jeg klarte å grave opp vanntette bevis og han måtte innrømme alt. Jeg orker ikke slike diskusjoner med min venninnes mann. Og hva skal jeg evt si til ham? ”Fortell det selv ellers vil jeg fortelle hva jeg har hørt?” Rent praktisk – hvor lang tid skal han få på seg, og hvilke premisser må jeg legge slik at jeg får vite at han faktisk snakket med henne? ”Enkleste” løsning for min del ville være å fortelle det direkte til min venninne, men dette bør vel ikke styres av hva som er mest bekvemt for min del. Er det andre ting som taler for å gå direkte til henne som jeg ikke har tenkt på? Jeg tar gjerne imot synspunkter fra folk som har vært i lignenede situasjoner (på begge sider av bordet), og andre for øvrig som har reflektert over temaet.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Ikke tvil om at det haster før hun får vite dette "på bygda". det bruker ikke å ta lang tid. Personlig så er det det absolutt verste jeg kan tenke meg, at alle andre vet at mannen min har vært/er utro, men ikke jeg. Er enig med deg at det beste ville være å gi ham en mulighet til å fortelle selv. Du behøver ikke gå inn i noen dialog med ham, forklar ham bare krasst og kaldt hva du vet, gi ham to dagers frist (får han for lang frist er sannsynligheten for at han slingrer seg STOR) ellers forteller du det til henne. forklar ham at du er for glad i henne til å la henne være den eneste som ikke vet dette, og at du håper, gjennom å gi ham muligheten, at det kan bidra til å redde deres situasjon og forhold. Lykke til, du! Hilsen en som har vært der venninnen din er ganske nylig. Stort sår i sjelen.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Takk for godt å saklig svar. Gruer meg til å gjøre dette, men det må skje, og det må nok som du sier, skje fort. Føler med deg som selv har vært utsatt for dette nylig. Jeg kjenner at denne saken ripper vondt opp i eget utroskapssår som nå er 10 år gammelt. For noe dritt!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Ikke gå i noen diskusjon med mannen, bare si at dette er ute på bygda, det blir snakket om og det er bare et spørsmål om tid før kona hans får vite det av noen andre! Alt kommer for en dag, også utroskap, nytter ikke å holde sånt skjult. Du får bare si til han at skal han ha noe som helst sjanse til å redde ekteskapet MÅ han fortelle det selv. Du kan dra en hvit løgn om at du ikke er den eneste som vurderer å fortelle det til henne, da har han ikke noe valg, og å diskutere med deg blir nytteløst. Jeg er av de som helst ikke ville visst det om mannen min hadde hatt et eventyr jeg da, men jeg tror jeg er i mindretall, de fleste vil nok vite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå