Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Alltid hørt at barn ikke skal arve sko etter andre, da føttene skal gå seg inn i nye sko selv, for at de skal passe best (dette er jo en selvfølgelighet). Men er dette veldig viktig? Hvor skadelig kan det være å kjøpe Viking vinterstøvler som er brukt 1 vinter av 1 barn, til sitt eget barn?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Skoen er også med på forme myke barneføtter og arver man sko med skjevtråkk el. så kan man risikere at barnet får feil fotstilling. Jeg kjøper kun nye sko til barnet (hun er 1 og 1/2 år). Vil ikke risikere å ødelegge bena hennes.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Nei. Kjøper ingenting brukt til barna .
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Jeg arver så mye at jeg ikke har behov for å kjøpe brukte klær eller sko, men ungene bruker sko som andre har brult før. De får nye hverdagssko og støvler, men pensko ol kan de godt bruke brukt.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Kjøper ikke noe brukt, og kunne ihvertfall ikke falt meg inn å kjøpe brukte sko. Går selv veldig skjevt og om mine søsken hadde arvet sko etter meg kunne de fått problemer med beina selv. Og nei, det er ikke noe en kan se med det blotte øyet på skoene jeg gikk i! Kjøper dere brukte sko til dere selv? Eller er det fordi de vokser så raskt at dere ønsker spare penger? Ser dette argumenet ofte her inne. Kan love dere at selv om dere bruker deres sko flere sesonger vil de langt fra bli like mye brukt som barna deres klarer bruke skoene èn sesong. Og ikke kjøpe skikkelig utstyr til barna, og skal spare inn der en kan, er rett og slett kvalmt!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 Jeg kjøper brukt til både meg selv og barna. Klær, utstyr, ting til huset. Synest din innstilling til det å måtte ha nytt høres temmelig kvalm ut.
Liv & Røre Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Gode sko er det eneste vi ikke sparer penger på her i huset! Så nei, vi hverken kjøper eller arver brukte sko.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 Vi kjøpet nye sko til barna, men bruker arvesko (har arvet masse klær og utstyr) som reservesko (f.eks. å ha hjemme mens de andre er i barnehagen, eller bruke hvis de andre blir våte). Klær gjenbruker vi gladlig, men akkurat sko kjøper vi altså alltid nytt siden det er anbefalt.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #10 Skrevet 22. august 2011 Alltid nye sko (bortsett fra pensko og pensko, det arver vi) Bruker masse arvetøy og er kjempeglad for det, men sko får ungene nytt. Tar ingen sjanser med bena deres.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #11 Skrevet 22. august 2011 Barnet mitt bruker mye arveklær. Men kjøper alltid nye sko.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #12 Skrevet 22. august 2011 Hvorfor ikke? Lar du være å kjøpe en ting eller et plagg, selv om det er pent og billig, hvis det er brukt? Å handle brukt er lurt, morsomt, økonomisk og miljøvennlig. Men ikke sko. Sko kjøper vi alltid nytt, av hensyn til føttene.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #13 Skrevet 22. august 2011 Bruker gjerne arvet tøy eller kjøpt brukt på finn og kan bruke arvet pensko(ikke kjøpt av fremmende), men eller kjøper vi alle sko nye til hvert av barna. Vet ikke om det har noe å si at jeg måtte bruke arvet sko i oppveksten, men jeg er tverrplattfot, har skjevstillinger i føttene og nedslitt helkappe og må nå bruke fotsenger for å ikke få ulidelig vondt i beina og videre opp i hoftene, ryggen og skuldrene/nakken. Disse fotsengene fikk jeg i en alder av 35 år.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #14 Skrevet 22. august 2011 Nei vi kjøper ikke brukte sko. Men det har hendt at vi har arvet sko som har vært pent eller lite brukt. Barn kan i perioder vokse veldig fort ut av sko, vi har selv opplevd å måtte kjøpe nye vintersko tre ganger i løpet av en vinter, i slike tilfeller gir vi skoene videre eller arver av andre som har opplevd det samme.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #15 Skrevet 22. august 2011 Jeg har 3 barn. Og alle får nye sko, ingen arving på dette området. skoene går rett i søpla når de er for små. Det høres kanskje ut som vi har veldig god råd, det er ikke tilfelle, det er bare det at dette setter jeg veldig høyt på prioriteringslista. Barna skal få nye sko når de trenger det.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #16 Skrevet 22. august 2011 Ja, jeg kjøpte brukte bunadssko til 1 åringen en gang, dessverre tilsvarte ikke str. 22 str. 22 i bunadskoene, så de ble ikke brukt. Utenom det er det få som kjøper brukte sko. Fortår ikke de som legger ut brukte ecco goretex og forlanger 350 kr. for en sko som er brukt hver dag en hel sesong. De burde kastes, evt. ha som nødlager til evt. ynger søsken.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #17 Skrevet 22. august 2011 Kjøper gjerne brukte slalåm/snowboardsko. Og guttene arver pensko etter hverandre, så sant de ikke er slitte og stygge. Noen ganger har sherox/støvler og fotballsko gått i arv, fordi de nesten ikke har vært brukt. Sko som er i daglig bruk, som joggesko, innesko/sandaler/tøfler og vanlige vintersko går ikke i arv, og kjøpes heller aldri brukt!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #18 Skrevet 22. august 2011 Bruker gjerne brukte klær og arvet tøy, men ikke sko. Det kjøpes alltid nytt!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #19 Skrevet 22. august 2011 Nei, kunne kanskje gjort det med sandaler, som har vært lite brukt, men nei, jeg har aldri hatt brukte sko til mine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå