Sørland-snuppa Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 min sønn på 4 år har begynt og si han hater meg når han ikke får det som han vil. skriker det ut og smeller igjen døra til rommet. når han har roet seg og kommer ut og prøver igjen og jeg sier nei, så skriker han ååå nå hater jeg deg enda mere..... ( må jo flire litt for meg selv da) jeg har egentlig bare overhørt det og ikke komentert det. men hva bør jeg egentlig gjøre? bare overhøre det? gi han time out? eller noen andre forslag? føler ikke time out er noe, for han må jo få lov og vise han er frustrert.
lille sprelle Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Jeg hadde ikke akseptert den ordbruken. Når han er i godlune, tar du en prat med ham om hva som er greie ord å bruke og ikke. Gjør det klart at det å hate ikke er akseptert og sett straff bak det om det blir brukt. Gi ham alternative ord/uttrykk å bruke.
Fire småtroll Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Hehe, 10-åringen min sendte en tekstmelding til mannen min i dag hvor det sto: Er ikke så lett å ha deg til pappa tenk! Klart ungene skal få lov å bli både sinna og frustrert, men de skal samtidig lære å oppføre seg på tross av følelsene sine. At sønnen din selv velger å gå på rommet sitt og roe seg ned synes jeg er en god løsning. Vi trenger alle å trekke oss tilbake å telle til 10 av og til, så du kan fint videreutvikle den. Det er lov å bli sint, men det er ikke lov å skrike til mamma. Når ungen har blitt rolig igjen kan man snakke om det, men det er jo en gradvis utvikling fra en 2-årings trassanfall til etterhvert en tenårings sinneutbrudd. Selv 10-åringen her i huset kan rase inn på rommet sitt, men når han har roet seg kan vi snakke. Det er en fin løsning synes jeg.
Sørland-snuppa Skrevet 21. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2011 jeg satt meg nde med han og fortalte at hate betyr at en ikke er gld i en person. så når han sa han hatet meg så betyr det at han ikke er glad i meg. stakkar. han fikk tårer i øynene og ga meg en stor klem og sa unskyld. jeg sa at det bare er onde mendesker som bruker det ordet og jeg blir veldig lei meg når han sier det. hvis han er sint på meg kan han heller si at han nå er han veldig sint på meg eller nå synes han at jeg er litt dum. han tar tak i meg og nusser og nusser meg i ansikte og ser på meg og smiler. og vi ble enig om at det ordet skulle vi ikke bruke mere :-) så nå får vi se. når vi skulle spis kveldsmat just. fortelle han meg hvor mye han hater og gå med tøy når han skal sove. da sier jeg: "ikke liker og gå med tøy" han ler litt og sier: ja jeg mente ikke liker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå