Gå til innhold

barne-tv snakker om tragedien.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan det? De virker på meg som om de første anonyme dytter på sine barn i førskolealer en mengde med informasjon som barnet ikke har kognetive evner til å sortere og forstå. Denne artikkelen forteller i hovedsak hvordan man snakker med små barn som er berørt av tragedien og barn i skolepliktig alder. Barn i førskolealder trenger nødvendigvis ikke samme informasjon som en 8åring som kan lese avis overskrifter, er lenger oppe, på internett alene osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men de fleste barna som ser barnetv (eller vertfall 50%) er i førskolealder, og dersor synest jeg ikke barnetv sier noe om dette. 3åringer som har vert skånet renger ikke få informasjon på barn tv!

Skrevet

Rune Nikolaisen skriver: Det er altså ikke mulig å skjerme barna fra hendelsene i regjeringskvartalet og på Utøya......

Kan fortelle at JO, det er faktisk det!

Min 4åring har ikke hørt noe om hva som har skjedd, og jeg synes ikke at han trenger å vite noe om det. Vi har sett på nettet, sett på nyhetene etter han har lagt seg, og slått av radio o.l. når det har vært nyheter.

Og vi slo over på en annen kanal i dag under barne-tv, da hun begynte å skulle tenne lys. (4åringen vår var vel fornøyd med det, fordi da fikk han sett jungel-hjul i stedet).

Visst vår 4åring kommer med spørsmål, kommer vil til å svare han ærlig på hva som har skjedd, og fortelle det på en måte som er passende til alderen hans.

Men det må da være opp til hver enkelt foreldre å bestemme hvordan man vil takle dette med barna! Det er trossalt vi som kjenner barna våre best!

Skrevet

Jeg har en gutt på 4 og jeg skjønner ikke hvilket utbytte han skulle hatt av å få hvite noe som helst av dette.

Skrevet

Samme her, og det er generelt i forhold til nyheter, små barn bør ikke eksponeres for dette.

Når man snakker om barn snakker man om ganske mange ulike aldersgrupper. Er helt enig i at man ikke klarer å bekytte skolebarn fra å bli eksponert, men selfølgelig kan jeg verne mine barn på 2 og 4!

Skrevet

Jeg som svarte over her med 4 åringen. Jeg er også pedagog, så er ikke helt på jorde jeg heller vil jeg tro. Man bør snakke med barna om det som skjer, men man må gjøre det på en måte som de vil takle det, og det er nettopp det jeg mener er foreldrene sitt ansvar. Fordi de kommer til å høre om dette før eller siden uansett, og da er det bedre å stille rustet til å takle det, enn helt uviten og bli skremt.

Skrevet

Vil vel si at mange barn over 5-6 år har uansett fått med seg dette. Hvordan skulle de ikke få med seg dette?? Særlig barna i Oslo har fått det med seg, om ikke gjennom media, så gjennom andre både i barnehage og skole. Veldig mange ble rammet, og særlig de som bor i Oslo- området kunne ikke unngått å få med seg hverken sorgen eller blomsterhavet. Barn stiller spørsmål, og mange barn har vært redde. Jeg synes NRK hadde en veldig, veldig fin måte å fremstille dette på, gjennom barnas synspunkt.

Synes det er bedre å snakke om dette til barn på en god måte enn å tie ihel. Tror nok NRK har rådført seg med barnepsykologer om dette temaet før de valgte å sende dette, kanskje tom. selveste Raundalen som dere refererer til. Når Raundalen sier at barn må få være barn, så er det ikke dermed automatisk sagt at man skal skjerme barna i den grad at man ikke skal snakke om hva som har skjedd, men at man skal snakke om det i barneperspektiv.

Barn har både øyne og ører, og selv om foreldre prøver skjerme for informasjon, så regner jeg med at de får denne fra andre kanaler hvor foreldre ikke kan påvirke hva som blir sagt.

Skrevet

Går han i bhg?

I så fall har han garantert fått det med deg. De eldre barna vil snakke om det, og han får da med seg bruddstykker og forstår enda mindre. Det er mye bedre at du forklarer det enkelt for ham slik at det er blir forstålig og ikke skremmende, enn at han bare fanger opp bruddstykker som kanskje kan skremme ham, men uten at han klarer å formidle det videre til dere.

Noen ganger blir jeg litt paff over hvordan noen foreldre ser ut for å tro at sine søte små ikke oppfatter noe av det som skjer rundt dem. Selv om DERE ikke sier noe, har på nyheter osv, så er de jo ikke dumme. De hører hva andre barn, og voksne, sier i bhg, i køen på butikken osv, de ser avissidene, bildene. De får noe med seg, men de klarer ikke å forstå hva de ser og hører om ikke dere som foreldre tar ansvar og forklarer det for dem!

Skrevet

Vi snakker da ikke om barn på 5-6år her som er/skal begynne påskole, men om små barnehage barn. Selfølgelig må man snakke med skolebarna om dette, men ikke nødvendig vis en 3åring!

Skrevet

Hi her¨

Min datter på 5 år, kan å lese, skrive, rekne osv. svært oppegående for alderen.

Men hun forstod ikke hva barnetv snakket om. Jeg sa at det snakket om at vi savna de som er dø.

Hun slo også over til jungeljul.

Vi er ikke berørte av hendelsen, vi har ikke sett noen blomstrer eller noen som har grått.

Jeg syns ikke hun har noe behov for å vite at en gal mann i norge har skutt mennesker.

Hun er eldst på barnehagen, og ingen der snakker om det.

Ikke enda ivertfall.

Om hun finner det ut om 6 mnd eller 2 år er det greit.

Jeg svarer når hun spør, men dette har hun ikke spurt om heller.

Syns det ikke var noe morsomt at min gutt på 4 år bomba stua vår, fordi vi hadde gjester i huset kl 1800 og alle snakker om bomba.

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal han garantert få det med seg fordi han går i barnehage?

Barna vil nødvendigvis ikke snakke om dette i det hele tatt, de aller fleste barn i barnehag alder er ikke videre opptatt av dette, med mindre de har blitt svært eksponert for det.

Vi som jobber i barnehager har i disse dagen øyner og ører ekstra med oss for å fange opp om noen a barna er intereserte i dette, for noen foreldre skjermer ikke barna sine for nyheter osv, i disse tilfellene når enten enkeltbarn eller barnegrupper er det vår jobb å snakke med barna om dette.Vi forteller ikke barna om dette dersom det ikke er noen av dem som er berørt eller er opptatt av dette.

Vi har selfølgelig rettningslingjer for hva som skal sies og hvem som skal si hva.

Skrevet

Se på den siste setningen din. 4 åringen din fikk med seg dette fordi alle snakket om det. Det er omstendighetene om dagen. Er det ikke da bedre at du forklarer ham nøkternt hva det dreier seg om, enn at han bare får bruddinformasjon?

At han "bombet" stua er hans måte å håndtere infoen på der og da. Ikke unormalt.

At ingen i barnehagen til datteren din har snakket om dette, synes jeg er ganske merkverdig.

Skrevet

Ikke noen som har snakket om det i vår barehage heller. Ingen i byen her som er berørt nært, og ungene er ikke spesielt opptatt av det. Hvorfor er det rart?

Skrevet

Fordi det er en nasjonal tragedie med stor mediadekning, kanskje?

Ikke rart at ungene ikke er spesielt opptatt av det, men rart om de ikke plukker opp et og annet her og der i disse dager.

Og så synes jeg det er rart at en mor vet nøyaktig hva som blir snakket om til enhver tid mellom alle barn i bhg.

Skrevet

Nå er det sånn at barneTV sender forskjellige typer program for forskjellige aldersgrupper på forskjellige dager. Det er din oppgave å følge med på det slik at du kan skåne ungen din for det du vil.

Skrevet

Ja det er en nasjonal trageidie, det vet vi som er voksne. Og selfølgelig har nok et par av ungene plukket opp noe her og der, men det er ikke dermed sakt at de blir veldig opptatt av dette og snakker om de med de andre barna, det kommer veldig ann på hva og hvordan de har oppfattet det. Har de sett nyhetser eller har foreldre som har vært veldig emosjonele har de selfølgelig større "interesse", enn om de bare har hørt litt her og litt der.

Ja det hadde vert rart dersom jeg bare var mor, men jeg er faktisk ansatt i barnehagen også. Vi vet selvsagt ikke alt spm blir sakt mellom ungene, men de aller meste de er opptatt av får vi nok med oss. tilegg er vi ekstra vare på ungene i disse dager, da vi vet at noen kan ha sett tv eller annet som gjør at de trenger en voksen til å hjelpe å forklare.

Skrevet

Barna mine fikk vite om bomben, snakket om den i ca 5 min. Gutten på 4 år syns det er stili, ikke fordi han har noe syndrom eller adhd, men han er en livlig gutt som leker, sabeltann, politi, brannmann ol hele tiden.

Jeg jobber i barnehagen til ungane, so vet litt ja!!

men har ikke sakt at jeg har noe imot å snakke om det, men de spør ikke og vet ikke så mye. Når den tid kjem snakker vi om det.

HI

Skrevet

Jeg er enig med flere her om at små barn ikke trenger å vite om dette .

Jeg har en gutt på 4 år og heldigvis var han hos besteforeldrene i nord når dette skjedde og de skjermet han så han ikke fikk det med seg .

I bhg hvor gutten min går snakker de IKKE om det. Om noen av barna snakker om det eller ønsker å snakke om det, blir de tatt til side og kan få prate med en voksen så mye de vil. Det syns jeg er flott .

Fint at barnetv tar det opp, men syns de kan si det før barnetv begynner også er det opp til hver enkel foreldre om de vil at barna skal se det eller ikke.

Skrevet

Jeg synes det er flott at barne-tv tar opp dette. Det var en liten seremoni for å minnes de døde og vise respekt. Barn trenger også å være en del av samfunnet. Om man skåner barna for de direkte inntrykkene fanger de allikevel opp sorgen og den tunge stemningen som rår.

Skrevet

Min 5 åring har såvidt jeg har skjønt, ikke fått med seg hva som har skjedd. At det var noe som opptok oss mye på TV de dagene, gjorde han nok. Men jeg er temmelig sikker på at han ikke forstår hva som har skjedd. Han har heller ikke nevnt noe av det og ser ingen tegn på at han har fått det med seg. Synes det er like greit, alle barn er på forskjellige modenhetsnivåer. Tror ikke mitt barn er moden nok til å forstå hendelsen eller konsekvensene. Han vet litt om det å dø, men tror ikke han egentlig vet hva som skjer.

Synes ikke det er nødvendig å snakke om dette på barne tv, da mange barn har blitt skånet av det. Jeg synes ikke barn trenger å vite så mye om det før de er gamle nok til å kunne snakke om det. At det snakkes om på skolen er en ting, men barne tv har jo seere som også er yngre, og det mener jeg det bør tas hensyn til

Skrevet

Vi bor i Oslo, min 5 åring har ikke fætt med seg noe enda. Hendelsene skjedde i fellesferien og barnehagen var stengt. Når barna var tilbake har det etter min kjennskap ikke blitt snakket om tragedien. La små barn være barn, ser ikke poenget med at de skal få høre hvor ondskapsfull verden kan være,det lærer de fort nok uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...