Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Min venninne fikk for 16 mnd siden ett barn. Mannen hennes som selvfølgelig tok en del i fødselen sliter nå i ettertid med sex. Min venninne sier at mannen hennes sto "bak" henne ved fødselen, han så hodet komme ut.. Bortsett fra det fikk han se morkaka da jordmoren ivrig hadde vist den frem til han uten å spørre de om det var greit. Nå 16mnd etter fødsel sier min venninne at de har hatt sex rundt 5 ganger. Mannen hennes kan kose og kysse henne, men vil ikke ha sex. Hun har spurt han om grunn og han nevner dette med fødselen, at han ikke kan forbinne hennes "underliv" med annet enn blod og gørr fra fødselen... Er det vanlig at menn får en slik reaksjon etter fødsel, og fortsatt sliter med det så lang tid i etterkant? Noen råd om hva de kan gjøre? Min venninne "maser" på mannen, han blir lei og ber henne ikke mase. (mase = ta opp temaet 1gang per mnd ca)... hun sier de aldri har hatt mye sex tidligere, men aldri så sjelden som nå...
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Nei, det er ikke vanlig. Synes egentlig dette høres merkelig ut, sikker på at han ikke bare bruker det som en unnskyldning? Eller er du en av de som ikke vil ha med mannen på fødsel og vinkler innlegget ditt på denne måten for å høre om det er en vanlig reaksjon? Klart det er blod, gørr osv under en fødsel, men det har da ingenting med sex å gjøre. Mannen tenker garantert ikke på sex under fødselen, og når man har sex senere er det gjerne helt andre tanker og fantasier som befinner seg i hodet enn en fødsel som skjedde for nesten 1,5 år siden. Mannen min fikk også traumer under fødselen, var en veldig vanskelig fødsel som endte med at jeg revnet fra A til Å og ungen fikk varige handikap. Men resultatet er jo ikke at han ikke vil ha sex med meg, men at vi steriliserte oss så vi slipper bekymre oss for en evt ny fødsel. Han nyter sex på samme måte som før..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Ikke? Hmm nei jeg skal ha med min mann på fødselen- det er 100% sikkert. Men samtidig vil jeg ikke at han skal stå rett i sentrum og titte inn når ungen kommer. Når jeg hører om dette med min venninne blir jeg nesten usikker på om jeg bør legge ett laken over bena, så han ser minst mulig. Vil jo ha søsken til podden vår:) Så jeg håper jo virkelig at dette ikke er vanlig. Jeg tror neppe gubben hennes er utro, de har det flott sammen.. menh, dette er jo en ganske viktig del av forholdet.. Venninna mi er fortvilet, gubben vil ikke høre snakk om sex i det hele tatt: de er under 30 år... Syntes dette høres så rart ut, det samme mener min venninne... Noen andre med erfaringer, meninger? Jeg vet lissom ikke helt hva jeg skal råde henne til å gjøre... HI
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Du vet jo ikke hva du snakker om. Det er slett ikke uvanlig at menn kan slite med sex etter å ha sett mer enn de ønsker under en fødsel. For mange er dettraumatisk at deres kjære har det vondt, og når du legger til blod og annet uhyggelig kan flere enn man tror slite i etterkant.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #5 Skrevet 21. august 2011 Nei det er litt det jeg tenkte å. Samtidig er det jo 16mnd siden, eller er ikke 16mnd så lenge i forbindelse med dette?. Når hun var gravid hadde de nesten ikke sex da heller. Hun sa det var så sjelden at hun kunne telle det på 2 fingre.. Mannen hennes er flott på alle områder, men jeg vet lissom ikke hva jeg skal råde henne til å gjøre (Å TIL DERE SOM TROR/SYNTES JEG SKAL RÅDE HENNE TIL Å GJØRE DET SLUTT: NEVER. Han er en bra mann).. Terapi? Hmm ikke lett å si hva hun/de bør gjøre.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Det er vanlig at mange ikke vil ha sex under en graviditet. Mannen må se sin partner som noe annet enn mor og fødende. I tillegg må han bearbeide inntrykk. Han bør rett og slett snakke med noen om dette.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 Ja det er kanskje sant det du sier der om "mor og graviditet".. Problemet er vell at hun får jo ikke tatt han med til en rådgiver heller- han nekter jo å snakke med kona si om problemet. Vet han snakker med en nær venn av seg om dette..
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 Jeg vet ikke hva som er årsaken til at denne mannen ikke vil ha sex, men å det høres jo veldig spesielt ut å sky sex 1,5 år etterpå bare fordi han så hodet komme ut og fikk se morkaka i ettertid. Jeg har ei venninne som fikk samme reaksjon hos sin mann. Eller, det vil si, det var sånn han forklarte det for henne. Det viste seg at han (som egentlig var verdens beste) hadde funnet seg et anna dame da kona var gravid...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #10 Skrevet 22. august 2011 Et vennepar av oss gjorde det nyerlig slutt, da var ungen dems 3 år, og han orket ikke sex med henne enda, pga at han så kroningen og at ungen kom ut. De har kun hatt sex 2 ganger på de 3 årene etter fødsel, og hver gang har han mistet ereksjonen midt i akten. Så det kan fint gå galt dette altså. Skal sies at denne mannen generelt ikke liker blod og gørr. Min samboer så på at ungen vår kom ut han også, men han er mer vant til slikt (bonde sønn) så det tok 3 månder å komme over, før han spurte etter sex. Tror det kommer ann på psyken til mennene jeg, rett og slett..
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #11 Skrevet 22. august 2011 Mannen min sto forran og så alt han, men han har aldri had noe trøbbel i etterkant, han skiller fint på mitt underliv som fødemaskin og som kos og hygge for ham for å si det slik. Men når det er sagt så er det menn som ikke er så seksuelle av seg, eller som mister interessen for partneren av forskjellige grunner, være seg at de ikke takler en kropp i forandring, eller går lei etter en tid.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #12 Skrevet 22. august 2011 Vanlig og vanlig, jeg kjenner ingen som sliter med dette, men menns reaksjoner på graviditet og fødsler er vel like forskjellige som kvinners. Min sto riktignok ved hodet mitt store deler av tiden, men han tittet ned da ungen kom ut, og fikk med seg det meste. Han klippet navlestrengen og kikket interessert på morkaka og det hele. Og jeg kan ikke si at det har hatt noe å si på sexlivet, det er like bra (og ofte, om ikke bedre, enn før!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #13 Skrevet 22. august 2011 Hvis du spør en samlivsterapeut og leser statistikken, er dette slett ikke så uvanlig som enkelte her synes å tro. Såfremt han ikke bruker fødselsinntrykkene som alibi for noe annet, trenger mannen til venninnen din bearbeidelse - gjerne hjulpet av fagpersoner - ikke mas. Jeg leste statistikk på dette problemet da jeg gikk gravid, og ble ganske overrasket. Dette var noe av grunnen til at jeg valgte å ikke ha med mannen under fødsel. Tok med venninne i stedet. Jeg stilte mannen min følgende spørsmål: Ønsker du av hele ditt hjerte å bli med på fødselen, eller er det noe du bare gjør for å støtte meg. Jeg blir ikke såret over svaret, så svar ærlig. Han innrømmet at det kun var for å støtte meg. Men - vi er forskjellige, vi mennesker!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #14 Skrevet 22. august 2011 PS: Undersøkelser viser også at dette er et tabuområde som mange menn helst tier om.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #15 Skrevet 22. august 2011 Fint om henviser til undersøkelsen også, og ikke bare snakker om en undersøkelse...
Anonym bruker Skrevet 24. august 2011 #16 Skrevet 24. august 2011 ok. jeg tror jo absolutt ikke at han er utro. han har i tillegg nylig fridd til min venninne - så det utelukker jeg. men godt å vite at dette ikke er helt uvanlig, samtidig som at det ikke alltid skjer . (jeg skal jo føde snart selv også, så håper jo at dette ikke skjer med min mann).. Jeg skal vidreføre dette til min venninne:) flere med erfaringer? dette er jo ett viktig tema (syntes jeg), så vil gjerne vite hvordan dere hadde det på dette feltet etter fødsel:) Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå