Bolla Pinnsvin Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Vi har nylig blitt en til i husstanden,så nå er vi to store og 4 små Men vi har nå bodd sammen i over ett år,så jeg har mistet mine økonomiske rettigheter som enslig forsørger på NAV.Det ble 5-6000kr mindre i mnd på meg. Sambo er ikke istand til å jobbe pga helsa,så ikke han er trygdet,så vanskelig å få mer penger inn der.Jeg jobber fullt,så mer jobb er uaktuelt. Vi klarer oss jo,men er jo ikke akkurat mye igjen når regningene er betalt.Nå får vi en barnehageplass til å betale for neste mnd også,så pengene flyr. Vi har litt gjeld å betale,og ønsker å få mye i orden dette året. Så spørsmålet mitt er: Hva er dine beste sparetips? Hvordan leve rimelig og legge bort litt penger hver mnd? Det er sikkert masse gode tips som man ikke tenker på selv! Så fyr løs!! Mine beste så langt som vi bruker: -Vi skriver ukesmenyer og handleliste.Planlegger og kjøper inn middager for rundt 10 dager i slengen,mange brød osv.Dette sparer vi mye på! Utrolig hvor fort hundrelappene flyr om man "småhandler" hele tiden. -Har sagt opp avisen(leser den på jobb og på nettet isteden) Har eller ikke andre abonementer som blader,bøker osv. -Har sagt opp treningsmedlemskapet mitt og begynt å gå tur isteden -Arver mye klær til ungene Trenger fler!Mange fler!
NormaJean Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Var litt uklart å lese, er mannen din trygdet/ufør eller arbeidsledig? Kan han ha helse til å gjøre småjobber? Feks klippe gress, dag"pappa";) vaske hus o.l? Slike småjobbe gir jo litt ekstra i kassen. Jeg tjener inn litt ekstra ved å pusse opp gamle møbler og selge på finn.no. De siste ukene har jeg tjent inn 4000kr på ting jeg har lagt ut 500kr for. Men dette er jo noe jeg har stor interesse for da. Ellers sparer vi myyye penger på å dra til sverige ca 1 gang per 4-5 mnd og kjøpe inn kjøtt og andre varer som er betydelig billigere i sverige. Feks pakker med kjøttdeig på 2 kg som vi deler opp i mindre porsjoner, merker med fryseteip og legger i fryseren. Hvis man er flink og handler KUN det som man vet er stor besparelse på så er det mye penger spart der. Fryseren vår er godt organisert og allt kjøtt blir brukt opp før vi handler nytt. For da er det bare å handle grønnsaker og annet tilbehor på butikken i ukedagene.
Lemonia Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Jeg ville ringt til forskjellige forsikringsselskaper og bedt om tilbud. Forsikring er dyrt, men nødvendig, men hos det rette selskapet kan du få kuttet premien med flere tusen i året. Vel verdt noen telefoner. På samme måte ville jeg også sett meg om etter en ny strømleverandør (hvis dere ikke allerede har den billigste da). Fort gjort å spare en del der.
Fire småtroll Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Vi har også fire barn, og matbudsjettet er vår største utgift. Med to aktive idrettsgutter som spiser like mye som voksne menn går det mye brød, pålegg, middag og frukt! Småjentene spiser ikke så mye enda, men de må jo ha mat de også Vi er flinke til å handle på tilbud, Obs! har ofte gode tilbud om man handler mye, Ica har alt fra brød til ketshup på 10-kroners marked, alle de store butikkene har med jevne mellomrom 40% på alt fra Findus, eller Prior. Vi har matkjeller (en bod i kjelleren) og to frysere, om man handler stort på tilbud og ikke glemmer bruke det er det ganske mye penger å spare.. Vi gikk også gjennom forsikringene våre for en stund siden, vi fikk prutet ned prisen mye. Vi ringte rundt og fikk tilbud, når noen kom med lavere tilbud enn vi allerede hadde ringte vi forsikringsselskapet vårt og sa fra, da satte de også ned prisen. Vi har tross alt hus, tre biler, båt og 6 personer forsikret, de er villig til å gå ganske langt ned i pris for å beholde oss som kunder. Vi fikk også satt ned renten på boliglånet, selv om vi ikke helt er under 60% av verdien fikk vi rente som skulle tilsi at vi var det. Kanskje fordi vi er gode kunder som aldri har misligholdt Skoringen har gode tilbud for oss med mange barn, hvert eneste sesongbytte har de Ta 2, betal for 1 tilbud på sko. Når du skal ha fire par og slipper unna med å betale for to er ihvertfall jeg fornøyd. 4 par gore-tex vintersko koster penger.. Også er det selvfølgelig alle småtingene, dusj istedenfor å bade, fyll vaskemaskinen helt opp før du setter den på, mål opp vann før du koker det opp så du ikke koker mer enn du trenger, sjekk lufttrykket i dekkene på bilen så du ikke bruker ekstra bensin fordi bilen drar tungt på slappe dekk, slå av elektriske artikler når de ikke er i bruk osv osv. Disse tingene monner jo ikke så mye, men tilsammen blir det jo litt likevel..
lille sprelle Skrevet 21. august 2011 #5 Skrevet 21. august 2011 Det er vel kanskje litt på hell nå- men sopp og bærsesongen er vel ikke helt slutt. Hele familien i arbeid og dere har syltetøy osv utover vinteren! Sjekk gjennom hvilke middager, pålegg, juice etc som blir kjøpt inn ihft hva som er dyrt/billig. Tror også det er en del å spare på å bake brød selv. Det der med energisparing regner jeg med du har tenkt på.. Jeg sykler for min del til og fra jobb hele året. Forresten flott at du har en aktiv holdning til dette i stedet for å sutre! Lykke til!
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Når det gjelder mat så sparer vi inn en del på å bake brød og smøre matpakker. Hver kveld smøres matpakker til hele familien. VI baker brød en til to ganger i uken, og en brød kommer på under ti kroner, samt at det metter mye mer enn kjøpebrød, siden det er mye grovt mel og frø i. Ellers kutter jeg ofte ned litt på kjøtt i middagsmaten. Blander kokt ris med kikerter. I dag har jeg laget en stor gryte med gul ertesuppe, det hele kom på under hundre kroner, og jeg har fire middager. Det samme gjør jeg med lapskaus, kjøttsuppe, chili con carne osv. Lager stor porsjon, og fryser ned. Linser er sundt og godt, det bruker vi en del av. Ellers serverer jeg mye grønnsaker ved siden av middagen, og gjerne litt oppkuttet frukt til dessert. Bruk det som er rimelig. Det metter litt ekstra, også blir man ikke så fysen etter middag. Obs har masse gode tilbud neste uke!
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 bak brød i stedet for å kjøpe lag store porsjoner med middag som holder til 2 dager begrens dusjing, og ikke minst bading byttering for klær og barneutstyr sett inn sparepærer der du kan begrens dyr mat/kosemat til helgen kjøp frukt og grønt me etter behov, så kastes mindre bytt den ene bilen med sykkel eller moped;.) kutt ut blader, røyk og snus kjøp barnas klær og sko på ebay (her får du brukte klær billig!) og andre utenlandske nettbutikker. MASSE å spare, og enda mer når disse butikkene har salg. selg det du ikke trenger mer på finn fortell venner og familie at du ønsker å arve klær
MikkelRev Skrevet 22. august 2011 #8 Skrevet 22. august 2011 Hadde du orket å skrive noen nettsider som du bruker? Har lyst til å prøve meg på netthandel, men er usikker på hva som er bra og ikke bra!
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 23. august 2011 #9 Skrevet 23. august 2011 Bursdagseske hvor dere legger passende gaver til kommende barnebursdager når dere finner på salg etc. Bil. Dritdyre greier. Kan dere klare dere med en istede for to, er det tusenlapper å spare. ingen bil i noen år er kjempegreier om det går. Bytte leverandør av strøm, mobil og denslags innimellom om dere finner et rimeligere tilbud.
NormaJean Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Mange gode tips. Kom på ett annet tips, bytt til chess on-time. Betaler 199kr mnd for utrolig mye gratis sms, ringetid, mms og Mb. Jeg har kuttet mobil regningen med nesten 300kr mnd:) Vi snakket om penger i går og fant ut at etter at vi kuttet og betalte ned kredittkort har vi greid å spare 20.000kr siden i våres:-))) vi har levd litt nøkternt, droppet ferie i år ( angrer litt på det da, vi trodde det skulle bli sol i Norge;) Men ved å kutte ferien og bruke feriepengene på regninger og sparing så har vi endelig begynt å bygge opp en ny buffer.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 Hm, den siden jeg bruker mest, er vel www.ebay.co.uk. Pundet er ganske billig, og frakten er en god del lavere enn fra USA. Der har jeg gjort ufattelig mange kupp på barneklær - brukte, altså. Mange ganger ble det brae en symbolsk sum for en haug med klær.
gravid&glad Skrevet 26. august 2011 #12 Skrevet 26. august 2011 I tillegg til alle de andre gode innlegene over kan du også handle gaver på salg. Mange av de store sentrene har mye salg. Meld deg på mailingslisten deres og få beskjed når det er store salg. Julegavene kan også handles da. : )
Tante Blås Squaw Skrevet 26. august 2011 #13 Skrevet 26. august 2011 Apropos julegaver; det er lurt å handle litt julegaver året gjennom, så slipper du masse utgifter rett før januar. Januar til mars pleier å bli årets dyreste periode pga strøm, årsavgift osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå