Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 For 20 år siden var det vanlig å slutte med bleie i 2 års-alderen, og i de aller fleste andre land i verden slutter barn med bleie når de er mellom 1 og 2,5 år. Norge er nesten litt unik med at bleieslutt nå først er blitt vanlig i ,5-3,5 års alder. Noen til og med enda senere. Og unnskyldningen er "man kan ikke presse dem til bleieslutt", og "de må bli klar/moden for det først". Kan noen fortelle meg hvorfor dagens barn er så mye mer umoden enn barn for 20 år siden, eller barn i alle andre land? Eller hvorfor det er galt å presse litt på? Tenk så varmt og ekkelt det er for et barn å gå rundt med bleie hele dagen da. Se for deg selv om du skulle gått med king-size bind hele tiden. Blir jo mye det samme. Jeg har selv presset barna mine bitte litt inn i bleieslutt, og det har ikke vært noe problem. Jeg tror barn tåler mer enn mange tror. Er jo ikke snakk om å true eller kjefte heller, men rett og slett ta bleien av og la barna bli kjent med egen kropp og blærekontroll selv om de ikke viser interesse i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Det gjorde jeg med min sønn. Han fant ikke ut av det på egenhånd, så til slutt fjernet jeg bleie og stellebord og sa til ham at fra nå av var han ferdig med bleie. Noen uker med uhell senere var han helt tørr.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Hvorfor dagens barn er tregere? - bedre bleier med bedre komfort - mer lettvinte bleier gjør bleietiden mindre stress enn tidligere for foreldrene - før var de fleste barn hjemme, ikke i barnehage, det var mer tid å legge i bleieslutt - barnehagene har ikke nok ressurser til å trene på bleieslutt med alle barna fra de er 1-11/2. For å nevne noe
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Det er litt latskap tror jeg. Vi begynte med lett pottetrening så fort barnet satt selv og holdt på litt til og fra. Bleietørr ved drøyt 2, men ved soving er det fremdeles bleie. Barnet skal få fri da!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #5 Skrevet 21. august 2011 Vennligst forklar hvordan det kan være latskap å ikke trene ungen for å bli bleiefri? Det er bare å fjerne bleia, la ungen tisse/bæsje seg ut i trusa noen ganger så finner den fort ut at det er ubehagelig og ber om å få gå på do eller potte.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Så skal jeg forklare det da. Din måte å slutte på er sikkert fin for 3-4 åringer som skammer seg når de går med avføring mellom bena. Pottetrening handler om å lære barnet å være trygg når den bruker do eller potte. Så snart mine unger har kunnet sitte har de sittet på potten. Etter mange runder har de tisset i potten for vi har brukt den i hovedsak morgen og kveld. Etter at barnet er komfortabel med potten og bruken av den har vi lært babyen at bæsjen skal i potta hver gang. Så hver gang barnet skal bæsje havner h*n på potta. Etter noen runder skjønner barnet dette, ofte før de er ett år. Fortsett med tissing ved enhver anledning. Ved toårsalderen er de oftest klare for å slutte helt med bleie natt og dag. Men det innebærer pottetrening. Og det innebærer foreldrearbeid.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 Jeg lurer på hvorfor det er en bedre løsning å la barnet tisse og bæsje på seg i enn å begynne i motsatt ende ved å lære dem å bruke potte/do først. Hvorfor la barna oppleve det ekle ved å tisse og bæsje på seg hvis man kan lære dem å gå på do uten? Sønnen vår var ikke veldig tidlig ute med å slutte med bleie, men han sluttet litt før han var 3år. Han kunne nok egentlig sluttet tidligere, men jeg orket ikke å ha bleieslutt på han samtidig som jeg var høygravid og hadde en helt nyfødt baby i tillegg, så det var latskap fra min side som gjorde at vi ventet litt lengre. Når han sluttet med bleie, hadde han brukt potta i ca1år jevnlig, så han var vant til å bruke den. Han ble hysterisk de få gangene han hadde uhell, så hvis vi hadde tvunget av han bleia, tror jeg aldri han hadde blitt tørr.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Nettopp, det krever arbeid, og de færreste foreldre gidder mer arbeid enn de må. Det er mer komfortabelt for dem å la barna gå med bleien på, enda det neppe er så godt for barnet.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #10 Skrevet 21. august 2011 Jeg har alltid ment at man bør slutte med bleie tidligere enn det som er vanlig i Norge, og synes det er helt dustete å lese innlegg som rakker ned på foreldre når ungen ikke er "klar". Det handler ikke først og fremst om at ungen skal være klar. Det viktigste ved bleieslutt er foreldre som har tid, mulighet og gidder å følge opp bleieslutt. For det er ikke til å stikke under en stol at det tar lengre tid å avvenne en ett eller toåring, enn en treåring. Så det er først og fremst foreldrene det står på. Å skylde på at ungen ikke er "klar" er bare en dum unnskyldning, fordi man ikke har tid selv. Så jeg er helt enig med deg HI!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #11 Skrevet 21. august 2011 Jeg hadde små barn for 20 år siden og brukte masse tid og energi på å slutte "tidlig" med bleie. De hadde mange uhell underveis... Dette gjennomførte jeg med 2 barn. Siden har jeg sluttet med bleie for 3 barn til. Men har da valgt å ikke stresse(presse) med det. De har sluttet på dagen, og så og si ikke hatt uhell. Jeg foretrekker den siste metoden:) Føler ikke at det at ungen er klar har noe med dumhet å gjøre, men snarere erfaring og evnen til å la ting skje naturlig. Synes det er helt greit å slippe nedtissa og nedbæsja klær og frustrasjon rundt unger som ikke har lyst til å sitte hverken på do eller potte. Tror også barna har vært helt fornøyd med bleiesluttprosessen:) Hvorfor er det så viktig å avvenne så "tidlig" som mulig??
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #12 Skrevet 21. august 2011 Fordi det ikke er noe bra for barna å gå med bleie. Tenkt selv å gå rundt med tjukke bind hele dagen. Har også mange barn, og forsøkt begge deler, men min erfaring er at det ikke er så mye mer jobb med en på under 2 år, som en på nærmere 3 år. HI
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #13 Skrevet 21. august 2011 Jeg presser ikke, jeg bestikker... hehe Er helt enig med deg, hi!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2011 #14 Skrevet 21. august 2011 Enig med 14:01! Hvordan mener du vi skal presse da HI? Skjønner jo at man ikke skal vente til barnet sier selv at hun/han vil slutte med bleie. Her er poden 2.5, og han tisser på do hver gang vi skifter bleie, har ikke bæsja enda. Han har gått med truse et par dager og da går alt i trusa, han sier ikke ifra og bryr seg ikke om det er vått. Hvordan skal jeg presse? Disse to dagene var forrige helg.. dagen etter er det bhg.. på ettermiddagen skjedde det samme igjen. Da tenker jeg at han ikke er klar for det enda. Tips, du selvutnevnte ekspert.. eller andre?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #15 Skrevet 22. august 2011 Til HI. -Og hvorfor er det ikke bra å gå med bleie? Kan ikke se at noen av barna mine har tatt skade eller lidd av det. Da hadde de nok tatt den av:) At du mener at barna lider av det er noe helt annet... Nå mener ikke jeg at man ikke skal gå uten bleie på sommeren, oppfordre til potte eller do osv. Men press og bestikkelser har ihvertfall ikke fungert her i huset Jeg tenker at det viktigste er at denne prosessen går så greit som mulig for alle parter. Barn er jo også forskjellige i forhold til dette. Til deg over her: jeg tenker som deg. Har også en på 2,5 som gjør det samme(jeg har ikke prøvd med truse da). Har ikke tenkt å hverken "presse" eller bestikke, men bare følge den naturlige gangen i det. Hilsen meg som hadde små barn for 20 år siden, og som har små barn nå og har bleiesluttet(nesten) 5 barn.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #16 Skrevet 22. august 2011 Er det sant at det gå 3, 4, 5 åringer rundt med bleie!!!! Da er det vel sløvhet hos foreldrene. Begge mine var tørre 17 mnd gamle. Sluttet samtidig med natt å dag bleie. Er utrolig trist at så store barn går med bleie, er vel dyrt også? Høres rart ut.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #17 Skrevet 22. august 2011 haha,-ja nå fikk du sjokk tenker jeg! 4-5 åringer var kanskje litt drøyt. Men er nok ikke uvanlig å slutte rundt 3 år. -Hvorfor er det utrolig trist? Mye i verden er trist, men at ungen min slutter med bleie rundt 2,5-3 års alder synes jeg ikke er "utrolig trist". Hadde vært utrolig trist å true en unge på 17 mnd til å slutte med bleie om det ikke fungerte. Det som er litt trist er at du tror at alle barn er like. Og nei, jeg er ikke en sløv foreldre;)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #18 Skrevet 22. august 2011 Jeg har vel gjort begge deler med min gutt, så er ganske enig med deg. Vi har ikke hatt potte i hus og vi har heller aldri snakket med han om at han skal gå på potte/do. Like før han fylte 2 år fattet han interesse for doen. Spurte hva det var osv. Da sa jeg at det var en do som vi tisser og bæsjer i. Det ville han også prøve, sa han da. Det fikk han jo og han fikk gå på når han ville det. Det kom både tiss og bæsj, men også i bleia. Da vi var på ferie i sommer sa jeg at når vi kom hjem da var han blitt STOR gutt og skulle slutte med bleie. Så fjernet jeg alle bleie og kjøpte inn boxershortser. Det tok tre dager og så var han helt tørr. Også om natten. Naboen som begynte med pottetrening da hun var 8 mnd, bruker fremdeles bleie og er snart tre år. Så jeg tror på litt mindre fokus rundt pottetrening. Vent til barnet fatter interesse og fjern deretter bleiene over natta, men med noen dagers forberedelse for barnet.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2011 #20 Skrevet 22. august 2011 Mine barn var "enkle" (relativt) med bleieslutt og tørre begge to en stund før de var 3, men jeg har aldri presset dem eller stresset med dette. Tvert i mot har vi hatt bleie på ved lange bilturer og i begynnelsen når ungene var ute, sånn for sikkerhets skyld. Ser ikke at det har noen hensikt, sånn sett bort i fra fra økonomiske og miljømessige hensyn, å slutte med bleie tidligst mulig. Selvfølgelig, hvis ungen er over 3 og ikke viser tegn til å ville slutte med bleie så bør man jo sette inn noen tiltak. Men stort sett går vel dette litt av seg selv når barnet er klart? De ungene som ikke vil gi slipp på bleia synes neppe det er ubehagelig med "king-size bind", tvert i mot synes de vel at det er enkelt og trygt med bleie fremfor do og potte (noe som jo kan være en utfordring for foreldrene...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå