Gå til innhold

Hvor mye skal til før de tar barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortell meg en gang til hvor mye som skal til før Bv tar barna. Trenger det for å roe meg ned... Vi har klart å ta oss bra av barnet, men nå er de bekymret for at barnet skal bli skadet PSYKISK av å vokse opp med oss. Kan de bevise sånt da?

Det blir som å påstå at et barn kan skades psykisk av å vokse opp med en forelder med epilepsi.

Det er ingen av oss som er utviklingshemmede eller innlagt på psykiatrisk. Heller ikke narkotika eller alkohol involvert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det virkelig går til omsorgsovertagelse er det gjerne fordi foreldrene ikke er samarbeidsvillige. De fleste barn har det jo best sammen med foreldrene sine, men noen foreldre trenger mer veiledning og hjelp enn andre.

Om barnevernet mener foreldrene trenger veiledning og hjelp, og foreldrene nekter samarbeide eller ta imot hjelpen ekspertene mener barnet trenger for å utvikle seg optimalt er det ikke positivt ihvertfall.

Jeg har en søster som jobber mye med slike saker, og hun uttrykker jevnlig fortvilelse for hvor mye som skal til før et barn blir satt i fosterhjem. Hun har sagt at så lenge foreldrene er ydmyke, tar imot hjelp osv blir de nesten aldri tatt, selv om det er helt innlysende at ungene ville fått det bedre hos en fosterfamilie... Har ingen konkrete eksempler, søsteren min er nøye på taushetsplikten (selv om vi bor på hver vår kant av landet så jeg umulig kunne kjent de hun evt snakket om), men hun er rimelig fortvilet over hvor lite de av og til kan gjøre for barna.

Skrevet

Men loven sier at vilkårene for omsorgsovertagelse må være oppfylt før det blir tvangstiltak. Vanligvis har foreldre altså rett til å si nei til hjelpetiltak.

Om Fylkesnemnda godtar en slik tankegang, er en annen sak.

Skrevet

Syns det er svært betenkelig hvis det skal sees negativt på at man ikke ønsker hjelpetiltak. Jeg kan godt forstå at mange ikke ønsker en miljøarbeider fra bv hjemme som "hjelpetiltak". Dersom det kun er barnevernet som er bekymret, og ikke lege, skole etc så føler jeg at de faktisk bør la det være. Man kan jo ikke "ta" barn bare fordi foreldrene ikke ønsker hjelp av barnevernet.

Min erfaring er at i de tilfellene det trengs mest, er det for vanskelig. Mens noen steder feiler de (har et vennepar som kjempet og slåss og fikk omsorgen tilbake, barnevernet handlet helt helt galt) - og de midt i mellom fanges aldri opp.

Skrevet

Har aldri hørt om at en miljøarbeider hjemme blir ansett som hjelpetiltak...

Skrevet

Hun mener veiledning i hjemmet iallfall... dette mener jeg passer for foreldre som er i nedre del av IQ-skalaen, men det er dette hjelpetiltaket Bv benytter seg av for å få "innsyn i hjemmet".

Jeg syns det er tvilsomt hvis Fylkeskommunen krever at familier skal ha dette som forebyggende tiltak.

Skrevet

Ap og SV ønsker mer tvang i Barnevernet.

Skrevet

Vel,. jeg ønsker at barnevernet snart stopper min tidligere eksvenninne fra å ødelegge barna sine mer. hun har allerede mistet omsorgen for eldste pga rus men de to minste får hun se - til tross for rus... merkelig.

På tross av alle våre meldinger og vitnesbyrd får hun fortsette med de små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...