Gå til innhold

9-åring er alene hjemme i 9 timer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som ville reagert på det?

Min 9-åring (4. klassing) elsker å være alene hjemme. Han får styre TVn, går til kompiser som han ønsker, tar seg mat. Det har nok hendt han har sittet inne og spilt playstation hele dagen, men det er unntaksvis. Alternativet har vært SFO, men i år er det bare 6-7 åringer der og det gidder han ikke. Derfor har han 5 dager i sommer vært alene hele dagen. Naboene har visst om det, og han har hatt muligheten til å gå dit. Han har også telefon hjemme som vi snakker med han et par ganger i løpet av dagen. Men det er ingen andre 9-åringer her som jeg vet om som har vært alene hjemme, for alle har (av en eller annen grunn?) fri, eller besteforeldre som trør til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min som går i 5. klasse sluttet på sfo etter jul i 2.klasse, han har vel ikke vært hjemme alene en hel arbeidsdag mer enn et par ganger, men det går greit det.

Han har mobil, han har bestemor boende 10 min gange unna, bestekameraten bor rett nede i gata og han er flink til å klare seg selv.

Men som regel ordner det seg slik at han kan være hos en av besteforeldrene, en av kameratene har foreldre som har fri e.l. så han slipper være hjemme alene hele dagen. F.eks har han to kamerater hvor mammaen jobber som nattevakt på sykehuset, de har ofte fri og har de vært på vakt er de likevel tilgjengelig om noe skulle skje (kan jo vekke dem).

Jeg reagerer ikke på at 4.klassingen din har vært hjemme alene en hel arbeidsdag 5 dager i sommer ;)

Skrevet

Vel, vi var hjemme alene før og etter skoletid fra vi var 7. Hadde en dame over veien vi skulle gå innom på veien hjem slik at hun kunne sjekke at vi var trygt hjemme og gi oss en brødskive om vi ville ha. Hadde svært trafikkert skolevei tildels uten fortau og mange kryss vi måtte over.

Du kjenner ditt barn best. Jeg ser ikke noe problem så lenge han har mulighet for voksenkontakt og helst må melde fra om han går vekk fra hus/hage.

Skrevet

Så godt høre det er flere.. Jeg er alene med en gutt på 9, også begynt i 4.kl. nå.. Jeg har jo ikke 8 uker ferie selv, og her er det bare èn bestemor som kan stille opp og i år hadde vi nesten lik ferie.. ergo var sønnen min alene hjemme først 4 dager før jeg gikk i ferie også en uke nå før skolen startet igjen.. jeg prøver å begynne litt senere og slutte litt tidligere når han er alene hele dagen.. så 9 timer har det nok ike blitt men 7-8 har det blitt.. han har også gått til kamerater innimellom, men ellers har det blitt endel tv og spill, men han ringer meg flere ganger, jeg gjør klart mat osv. Han er en pålitelig gutt som aldri finner på noe tull og han ønsker det selv..hadde han ikke gjort det hadde det jo vært værre.

Man kjenner vel sine egne barn best ift. om det er greit eller ikke.. har en nabojente i samme klasse som sønnen min, hun kunne IKKE vært hjemme en hel dag.. da hadde nok huset vært brent ned og div..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...