Gå til innhold

Pappapermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har peiling på hvordan man kan løse pappapermisjonen når pappa jobber på andre siden av Atlanteren, seks uker på og seks uker hjemme(på grunn av lang reise til/fra blir det mer som fem uker hjemme)?

Vi håper at han skal slippe å ta 12 uker i slengen, men ha permisjon når han er hjemme, jeg vil da være hjemmei ulønnet permisjon, siden jeg tviler på at min arbeidsgiver kan finne en ordning der jeg jobber fem uker og så er borte i syv uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappaen kan dele opp permisjonen akkurat som han vil så lenge den taes innen barnet er 3 år (eller før dere får andre barn).. M.a.o kan han fint dele den opp og ta den når han er hjemme og du kan også være hjemme i ulønnet permisjon samtidig om dere ønsker det..

Skrevet

Helt riktig.

Ingen bryr seg om hvordan far deler opp permisjonen sin bare han tar den ut innen barnet er 3 år.

Skrevet

Takk for svar.. Men aner du noe om hvordan det blir med penger? Min mann får jo lønn også når han er hjemme, vet du om han får lønn i tillegg til permisjonspenger, eller om han mister kravet på sistnevnte pga lønnen?

Skrevet

De dagene han tar ut permisjon så skal han kun ha permisjonspenger.

Og husk at dere må søke om gradert uttak av permisjon for ham og det må gjøres før du er ferdig med din permisjon.

Skrevet

Ta en telefon til nav!

De ordner dette greit ved å dele opp permisjonen, de er vant til dette når det gjelder nordsjøarbeidere osv og kan fortelle det hvordan dette blir i praksis og hvilke papirer dere må fylle ut.

Mannen din sin arbeidsgiver må nemlig også fylle ut disse papirene, han må ha underskrift på at han er i arbeid de dagene han ikke får foreldrepenger fra nav (selv om han jo egentlig er hjemme, men mottar penger fra arbeidsgiver).

Skrevet

Han kan ta permisjon når han uansett er hjemme, han vil da få lønn fra arb.giver og permisjonspenger fra NAV i samme tidsrom -helt lovlig!

Skrevet

Ah, takk, det var det jeg hadde hørt "rykter" om, men kunne ikke finne noe om det på nav.no. Syns det er greit å vite hva man har krav på før man møter nav.

HI

Skrevet

Spesielt om uttak av fedrekvote for områdene offshore og landanlegg

[Tilføyd 10/07, endret 6/09, 6/11]

Fedrekvoten gir rett til 60 kalenderdager med foreldrepenger. For de fleste vil uttak av fedrekvote medføre permisjon fra arbeidet. Etter arbeidsmiljøloven har foreldrene rett til fri fra arbeidet i til sammen tolv måneder ved fødsel. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden. Ved uttak av fedrekvoten, vil far normalt benytte 12 uker av denne foreldrepermisjonen. Det må legges til grunn at det ikke er anledning til å omregne denne permisjonsretten til en kortere periode selv om arbeidstakeren arbeider mer intensivt i perioder av sin turnus.Permisjonen vil imidlertid kunne dekke både arbeidsperiode og friperiode i en turnusperiode. En turnus som innebærer intensivt arbeid i en periode, vil måtte kompenseres med en friperiode for å oppfylle arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid.

Folketrygdloven kapittel 14 regulerer hva far har rett til i utbetaling av foreldrepenger og som arbeidsgiver kan få refundert i tilfeller han utbetaler lønn under fedrekvoteperioden. Arbeidsgiver har bare et selvstendig ansvar til å utbetale lønn i disse tilfellene derom arbeidstakeren har avtalefestet rett til full lønn i denne perioden. Dersom arbeidsgiver utbetaler lønn, skal alle dager unntatt lørdag og søndag kompenseres. I tilfeller der lønn er på timebasis, skal således ikke kompensasjon under fedrekvoten beregnes på samme måte som under arbeidsgiverperioden (sykepenger), dvs bare for dager det skulle ha vært utbetalt lønn for.

Arbeidsgiver kan få refundert utbetalt lønn når:

* det i medhold av tariffavtale fremgår at arbeidsgiver skal utbetale lønn når arbeidstaker har permisjon fra sitt arbeid i medhold av Arbeidsmiljøloven for å motta foreldrepenger eller

* det i medhold av den enkeltes arbeidstakers arbeidsavtale fremgår at arbeidsgiver skal utbetale lønn når arbeidstaker har permisjon fra sitt arbeid i medhold av Arbeidsmiljøloven for å motta foreldrepenger.

Arbeidsgiver kan ikke få refundert utbetalt lønn når arbeidstaker ikke har permisjon og det utbetales lønn i henhold til ordnært arbeidsforhold. I slike tilfeller har ikke arbeidsgiver forskuttert lønn på grunn av permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...