Gå til innhold

Basisk kosthold mot muskelsmerter og hodepine...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge slitt med en kropp som "lugger" og har diagnosen ME. Var hos en homeopat for å høre om han hadde noen gode råd og han anbefalte meg å ph-måle urinen. Han sa at om jeg var for sur kunne det ha mye å si for symptomene mine.

Jeg har aldri hørt om dette jeg, men har lest litt på nettet nå og funnet ut at ph-verdien bør være mellom 6,6 og 7, er det lavere kan man få mange symptomer på for mye syre i kroppen. Bl.a hodepine, muskelsmerter, trøtthet, vektoppgang osv osv...

Jeg har nå målt min urin og havner på 6,4 så jeg tenkte jeg skulle prøve få opp ph-verdien litt.

Noen som har erfaring med dette? Kunne vært morsomt å høre om noen har prøvd og evt om dere har følt forandringer i kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppen har et eget buffersystem, så det er så og si umulig å spise seg til høyere pH.

pH i kroppen skal ligge på mellom 7.360 og 7.440.

En frisk kropp klarer å regulere dette selv, og med frisk kropp mener jeg vanlig helse. Har man pH-forstyrrelser bør man oppsøke lege snarest, og helst bli innlagt på intensiven.

pH i urin kan variere, og pH-stiks til hjemmebruk er ikke den beste måten å måle pH på.

http://www.helse-midt.no/ftp/stolav/labhandboker/Medisinsk_biokjemi/wap/P/nr1800.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Urine

Her har du for øvrig litt å lese om pH-kuren, fra folk som ikke er homeopatetiske.

Svindel og lureri fra ende til annen.

Bruk pengene dine på noe annet.

http://perpelle.wordpress.com/2011/01/19/kronikk-i-aftenbladet-om-young-og-kim-tinkham/

http://blog.tjomlid.com/?p=3312

http://perpelle.wordpress.com/2010/11/27/blodanalyse-en-personlig-erfaring/

http://perpelle.wordpress.com/2011/01/18/bly-i-supergreens-og-kvikksølv-og-arsenikk-og-kadmium-og-uran-og-og-og-og-og/

Og, god bedring =)

Skrevet

Jeg begynte å holde kosten mest mulig basisk for ca to år siden, og fikk definitivt mer overskudd og minder vondter (har hatt ME - bare ett år siden jeg begynte å si HAR HATT og ikke har). Jeg er på ingen måte fanatisk, men kan nå lett kjenne på kroppen når den begynner å bli for sur. Jeg bruker Innerlight stort sett daglig, så du kan jo søke litt på det. Veldig bra produkt.

Er det en dag jeg har stresset mye, eller at jeg kjenner at kroppen er veldig sur så tar jeg også en teskje med natron i et glass vann, da blir jeg raskere mer basisk. En annen god bieffekt av et mer basisk miljø i kroppen er at man blir mindre syk fordi virus og bakterier ikke kan leve i annet enn forholdsvis surt miljø - og det er jo også noe å ta med seg når man har ME.

Ellers har jeg hatt god effekt mot muskelsmertene (de som er ganske særegne for ME) med å bruke større doser magnesium og B-vitaminer. Magnesium har også en effekt på energiomsetningen i kroppen. Så det er også verdt et forsøk. Magnesium er jo også et basedannende mineral, men ikke nok i seg selv for å gjøre kroppen mer basisk om du først er litt for sur.

Grønsaker er basedannende, og ferskpresset sitron omdannes faktisk til base i kroppen!

Fem dager etter at jeg begynte med Innerlight pulver så kunne jeg faktisk jogge for første gang på flere år. Ikke langt og ikke lenge, men det gikk. Og jeg ble faktisk ikke dårlig etterpå! Da var nok jeg kommet langt i prosessen med å bli frisk allerede, men likevel, det var eneste endringen jeg hadde gjort de siste ukene. Jeg var ute på tur med et par venninner og fikk bare så lyst til å jogge, og prøvde - og jogget nesten hjem igjen!

Jeg jobber med behandling og anbefaler ofte folk å gjøre om kosten til et mer basisk kosthold og å bruke Innerlight i tillegg, og får stadig veldig gode tilbakemeldinger, så det er ingen tvil om at det fungerer for de fleste.

Viktig å huske på at kaffe, brus, kullsyreholdig drikke, svinekjøtt og for mye proteiner og karbohydrater virker syredannende også.

Lykke til :)

Skrevet

Innerlight... søkte det opp. Går det an å få kjøpt i norge også? Fant bare ei side i utlandet, og da kommer vel kanskje toll osv i tillegg.

Hva slags kosthold spiser du da?

Jeg er redd jeg drikker for mye kaffe og lett-brus... avhengig ;)

Hilsen ei anna som kaaanskje har ME, og tror kroppen er for sur..

Skrevet

Det nivået du snakker om er vel syre-basenivået i blodet som ideelt sett skal ligge på 7, 365, om jeg ikke husker feil. Og det er riktig at ift blodet så har kroppen et buffersystem. Men det som det er mye seriøs vestlig forskning på er også det at hvis man får i seg for mye syredannende mat eller stresser for mye eller utsettes for traumer eller trener for mye så dannes det mer syre i kroppen. Dette er et faktum. For at kroppen da skal greie å opprettholde syre-basebalansen på blodnivå MÅ den nøytralisere syreoverskuddet i kroppen. Dette gjøres ved å tappe kroppen for viktige basedannende mineraler som f.eks. magnesium og kalium. Det vil si at selv om kroppen greier å holde blodets syre-basenivå på riktig nivå, så kan resten av kroppen være ute og kjøre!

Professor Jürgen Vormann i Tyskland har gjort flere anerkjente forskningsprosjekter på emnet syre-basebalansen. Både i forhold til migrene, ryggsmerter, muskelsmerter, skader og ift toppidrettsutøvere. Det var den eneste jeg i farten kunne komme på av de seriøse kildene.

Jeg er enig i at det finnes mye humbug blant såkalte alternative behandlinger og at man skal være bevisst hva man driver med og hvem man tar imot råd fra. Men å si at alt med syre-base ift helse er humbug - det vitner mer om mindre kunnskaper om emnet, og i hvert fall ikke praktisk erfaring fra behandling - til tross for mange kildehenvisninger.

Skrevet

Flere som selger Innerlight, både behandlere og alternative butikker. Du kan også abonnere på det og da får du samme pris som innprisen til forhandler er.

Kritikken mot Innerlight om at det er bygd opp på en pyramideaktig måte er jeg for så vidt enig i, og forhandler det ikke selv, litt av den grunn. Men at det er et veldig godt produkt for mange er det ikke tvil om! De ønsker ofte å selge noen dråper som gjør det hele enda mer basisk i tillegg, men min erfaring er at pulveret i seg selv er nok om man bare passer kosten noenlunde også.

Men når det er sagt - man kaster pengene ut av vinduet om man fortsetter med alt som er veldig syredannende, og så prøver seg på basetilskudd... ;)

Så bort med kaffe og brus! :) Joda, det er mulig!!!! :))

Søk på Innerlight og norge, så får du opp flere alternative steder å kjøpe. Altshop.no er en seriøs leverandør, mener jeg.

Skrevet

Oi, mange svar jo, tusen takk for at dere gidder engasjere dere!

Homeopaten jeg pratet med anbefalte meg å lese om basisk kosthold på nettet, han er på ingen måte ekstrem, men mente det kunne være verdt et forsøk siden mange mener de har god effekt av å prøve. Han anbefalte også et kosttilskudd som heter Urbase, det er rett og slett mineraltiskudd som inneholder basiske mineraler som fosfor, kalsium, kalium, magnesium og natrium. Jeg tenkte jeg skulle prøve, dette er jo tilskudd som har dokumentert virkning på urolige og smertefulle ben så det kan jo kanskje hjelpe mot andre ting også..

Jeg er på rett vei og håper jeg skal bli helt frisk at min ME, jeg er mye kvikkere nå enn jeg var i fjor vinter. Jeg jobber annenhver dag nå og har ikke så mye hodepine og smerter i kroppen som før, selv om jeg fort blir sliten og har mine begrensninger i hverdagen.

Fastlegen min mener jeg vil bli frisk av meg selv, men skjønner godt at jeg vil prøve det jeg kan av akupunktur, kosttilskudd, naprapati osv. Han mener at om jeg plutselig blir bedre er det nok fordi kroppen min allerede er i en helingsprosess, men likevel kan disse alternative tingene være effektive ikke minst pga psyken. Det viser at jeg er positiv og har håp og tro på bedring, det er alfa og omega for å bli frisk fra ME. Gir man opp har sykdommen slått deg...

Å kutte ned på "sur" mat som kaffe, brus, ferdigmat o.l. er uansett bare sunt, og det samme er å spise mer grønnsaker og annen basisk mat. Så lenge man ikke tar helt av kan det neppe være skadelig, og om placeboeffekten kan tilby positiv drahjelp i helingsprosessen så tar jeg imot jeg.

Tro kan flytte fjell som de sier ;)

Tusen takk for svar jenter, setter pris på det, både fra de som har dårlige erfaringer og de som har gode. Veldig greit å se ting fra flere sider.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...