Gå til innhold

Får ikke rutine på dagsovingen - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi klarer ikke å få rutine på veslas dagsoving, enda hun har blitt 7 mnd. Om natta er det ingen problem, hun har sovet hele natta i noen måneder nå. Legges mellom 19 og 19.30, våkner og får ei flaske rundt 06 for så å sove til 08.30-09.00. Tidligere kunne hun våkne alt fra kl. 08-10.30, men de siste ukene har dette stabilisert seg. Allikevel klarer vi ikke å få rutiner på dagsovingen. Har prøvd å legge henne til faste tider, men det funker ikke. Hun kan ha 1-3 lurer til dagen og hun kan sove alt fra 30 til 90 minutter. Noen tips for å få gode rutiner på dagsovingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun sover jo altfor mye, så ikke så rart dagsovingen er vanskelig. Om hun sover 14 timer om natta, så trenger hun jo ikke 3 lange lurer på dagen.

Skrevet

Forventer ikke 3 lange lurer heller, men hun blir jo trøtt og sover om dagen så hadde vært greit om hun hadde hatt litt rutine på det... Det som er litt dumt nå er hvis hun f.eks. bare tar en bitteliten lur rundt 13 for så å sovne igjen 16.30 og da sove 1,5 time, da tuller vi jo med leggerutinene hennes også...

Skrevet

Min sov 2 blunder om dagen når hun var 7 mnd gammel- en lang på formiddagen, og så en kort på ca 30 min på ettermiddagen

Skrevet

Igjen: jeg sier ikke noe på hvor mye hun sover, det skal hun få styre selv. Men hun kan sove 30 min en dag og 2 timer en annen dag uavhengig av hvor mye hun har sovet om natta, og det syns jeg er litt rart.

Skrevet

Vel, når du lar ungen din sove hvor mye hun vil og lar henne styre selv som du skrev lenger opp så blir det vanskelig å få dagrutine på plass. Det er i alle fall den erfaring jeg har med nurket mitt. Selvsagt så varierer det fra unge til unge. Det er jo du som selv kjenner ungen din og vet hva hva som er syvende og sist er best for henne :)

Da nurket var rundt den "alderen" der, ville jeg ha rutine på plass siden det er ikke lenge til jeg begynner på jobb igjen. Hver morgen, dersom nurket mitt ikke våkner til kl.8, vekker jeg han til da. Og så får han to faste formiddagslur på 1t rundt kl.10.45 og 14.45 til senest kl.16. Er han ikke våken til gitt klokkeslett vekker jeg han da. De nettene hvor han sover natta gjennom, holder jeg til den rutinen der. Er det en natt hvor han sover urolig pga magevondt, tann frembrudd ol, lar jeg han få sove 15 min til på 10.45 luren og 10 min på kl.14.45 luren. For dersom han sover mer enn det, så sliter han med urolig nattesøvn :( Våkner i god del ganger om natta pluss at det tar sin tid før han sovner inn...

Så slik så dagen vår ut da han var 7 mnd gammel:

Våkner senest kl.8: pupp

Ca 1t senere: 1 posjon grøt + 1 dæsj fruktmos oppå

Ca 10.45 - 12: Sove - pupp når han våkner opp

Kl.12.30: 3/4 middagsglass med litt grøtpulver i pga konsistens og smakens skyld + fruktmos

Ca 14.45 - 16: Sove - pupp når han står opp

16.15: 1 brødskive med div. pålegg + fruktmos/ frukt + tran

Kl.18.20: 1 posjon grøt + 1 dæsj med fruktmos oppå

Vann til alle måltider

MM like før kveldsstell pga tannpussing

Kl.19.30: Zzzzzzzzz

Denne gutten er en "vanedyr" baby, så dagene ser noenlunde lik ut =) Syns det er greit, for da kan jeg planlegger dagen vår uti fra den timeplanen lenger opp.

Skrevet

Hun får selvsagt ikke styre helt selv, hun får ikke sove etter 17 på kvelden, hun legges til samme til hver kveld og vi står opp til samme tid hver morgen (selv om det siste har hun bestemt selv da, siden det er hun som vekker meg om morgenen). Jeg har som sagt prøvd meg på faste rutiner, men når hun kan sove 3 x 30 minutter ene dagen og en dupp på 30 min og en på 1 time andre dagen (har variert om det er formiddag eller ettermiddag hun sover lenge/kort) så er det vanskelig å finne ut hva som passer henne best. Måltider har vi faste rutiner på.

Hun har alltid sovet myyyyye da, de første månedene sov hun døgnet rundt, var kun våken for mat og stell, så at hun sover så lenge om natta tenker jeg ikke noe på. Og jeg har hvertfall ikke tenkt å begynne å stå opp klokka sju om morgenen når jeg ikke må;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...