Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 er det egoistisk å bare få et barn? Så i den andre tråden at noen skrev "syns grunnene dine til å ikke få flere barn var egoistisk, og at det var mye meg meg meg". Altså, man får jo det første barnet av egoistiske årsaker også, hvorfor er det mindre egoistisk? Vi fikk barn fordi VI ville ha barn, egne barn - noe jeg mener er ekstremt egoistisk, når det er så mange barn der ute som virkelig trenger foreldre!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Ja, det er egoistik å få barn, men enda mer egoistisk å ikke gi det søsken om man har mulighet. Hvorfor erdet så mange grunner til at jeg ikke giddder å ramse opp.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 Dette lurer jeg også på. Ikke mye faglig kunnskap som kom fram av de som mente at man må ha flere barn værtfall. Jeg ser på det som mer egoistisk å få et barn til. Det hadde værtfall ikke vært til det beste for barnet mitt. Hilsen HI av den andre tråden:-)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Jeg kunne forresten tatt til meg andres barn om det faktisk ikke var lang lang kø for det. Hvorfor stille seg i køen med de som ikke kan få egne barn, når man kan få dem selv?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #5 Skrevet 19. august 2011 Du har DINE grunner fordi du ønsker flere barn! Kan du finne noen grunner fordi som IKKE ønsker flere en ett barn? Jeg ville gått inn i en depresjon og ikke vært en resurs for barna mine hvis jeg skulle fått nr to nå, og det tror jeg overstyrer alle dine "gode" argumenter for å få flere barn, eller?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Det blir så teit å dømme andre som egoistiske, uansett årsak, for vi er alle egoistiske. Alle valg vi gjør er basert på egoisme på den ene eller andre måten. Å få flere enn ett barn er også et egoistisk valg. Det er bare å innse: man hadde ikke fått flere barn om en ikke ønsket det selv.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Jeg har et barn, og det er nok for meg. Jeg driter i hva andre måtte mene om den saken, jeg har håp og drømmer i livet som ikke innebærer å vasse hjemme med småbarn i årevis. Så sånn er det.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Jeg kan skjønne tankegangen med at det er fint for barn å ha søsken, men det å ikke ville ha flere barn er aldri egoistisk. Man har sine grunner for hvor mange barn man ønsker og det er ikke min plass å kalle folk for egoister når de gjør som de ønsker med kroppen og livet sitt.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Vi MÅ ha et barn til fordi VI har lyst på det, snakk om egoister For de som mener det er egoistisk å bare få et barn: tenk om man får to barn, mens storesøster/-bror faktisk ville ha foreldrene sine for seg selv, er jo like egoistisk å få flere barn, uten å vite om første fødte egentlig vil ha søsken Bare sier...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #10 Skrevet 19. august 2011 Nå er det jo slik at man gjerne ikke kan ta et bevisst og fornuftig valg på om man vil ha søsken når man er barn selv. Men de fleste som er enebarn sier at de gjerne skulle hatt et søsken både i barndommen, og spesielt som voksne. Spesielt den fasen der foreldrene er de som trenger barna, da er det godt å ha noen å dele ansvaret med.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #11 Skrevet 19. august 2011 Jeg har mine grunner ja, og de er for det meste egoistiske. Men jeg mener 1 barn er mer egoistisk enn 2 med tanke på hva som er bra for barnet. Da mener jeg generelt, og ikke enkelttilffeler der et barn nr. 2går på helsa løs.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #12 Skrevet 19. august 2011 Jeg må innrømme jeg syns at man er egoistisk hvis man velger og bare få ett barn fordi man ikke har lyst på fler. Er det fysiske eller psykiske grunner forstår jeg det, men ikke hvis man bare ikke har lyst. Jeg er selv enebarn, og søsken har vært et stort savn i hele barndommen. Jeg savner søsken nå også, og vet savnet blir stort når mine foreldre blir gamle, trenger hjelp, og etter hvert blir borte. Da har jeg ingen igjen, bortsett fra min egen lille familie.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 19. august 2011 #13 Skrevet 19. august 2011 Hmmm...egoistisk å ikke få flere barn fordi man ikke vil ha? Så man skal tvinge seg selv til noe man ikke vil, og muligens føle at man har fått et barn for mye og det som værre er - være totalt ulykkelig resten av tiden man har barn!? For det er jo mye bedre for det barnet man allerede har? Jeg har ikke bestemt meg for verken det ene eller det andre enda, foreløpig veldig fornøyd med det barnet jeg har, han har jo ikke fyllt et år enda, så har jo god tid på å bestemme meg. Prøver bare å forstå de som mener man skal ofre seg selv for et barn man egentlig ikke vil ha!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #14 Skrevet 19. august 2011 Dette er selvfølgelig opp til hver enkelt mor/ far, men jeg ser helt klart fordelene med å ha søsken. Hva når mor/ far blir gammel og kun det ene barnet kan stille opp og hjelpe til med alt som skal gjøres - det er mye ansvar for en person. Hva når mor / far dør, da blir det voksne barnet alene igjen. Ingen å dele sorgen med på samme linje som søsken, ingen nær familie igjen osv. Man må tenke litt lenger en oppveksten...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #15 Skrevet 19. august 2011 Hva andre mener får være en sak, men her er min historie og mine meninger: jeg fikk førstemann som 21 åring, og var alene med ham til han var 5 år. Da han var nesten 7 ble han storebror, og det var fordi jeg og min nye mann hadde lyst på et felles barn, men også fordi jeg ikke ønsket at gutten skulle være enebarn. Gutten hadde selv mast om søsken siden han var veldig liten (alle kameratene hans hadde en søster som var 1-2 år yngre!), og jeg arbeider på gamlehjem, og har sett mange enebarn som sitter med "eneansvaret" for sine gamle foreldre. Jeg har selv 3 søsken, og kan ikke se for meg hvordan det er å ha liten familie! Husker godt en barndomsvenn som var enebarn, og som alltid ønsket seg søsken. Så joda, alle kan sikkert klare seg fint som enebarn, men min mening er at det er bedre med søsken. Om ikke annet, for å ha noen å dele ansvaret med den gangen man sitter der med gamle foreldre! Hos oss begynte maset ETTER at vi hadde fått nr. 2! Mange mente at ungene ikke var "rette" søsken fordi de ikke har samme far og fordi det ble nesten 7 år mellom dem. OG begge er gutter så "alle" mente vi MÅTTE få ei jente også. Jeg har aldri ønsket 2 tette, og ville ikke ha barn etter fyllte 35 (fordi jeg fikk første så tidlig), så vi hadde ikke tenkt å få fler. Men en slump gjorde at det likevel kom ei jente her nå da gutt nr. 2 var 3,5 år. Nå skal vi helt sikkert ikke ha fler, men da mases det faktisk om at jenta må få ei søster! HJELPES! For all del, jenta var velkommen hun, men nå er vi godt forsynt! Nå skal vi følge opp, å prøve og gjøre folk av de tre vi har fått! Jeg angrer ikke på noen av barna, og etter å ha sett 2 bekjente som har hatt ett barn, og måtte gravlegge det pga ulykker, så er jeg glad jeg har fler tre om noe forferdelig skulle skje.. Egoistisk? Godt mulig det!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #16 Skrevet 19. august 2011 urettferdig overfor barn 2 om man egentlig ikke ville ha det, men fikk det barnet bare for å "please" barn nr 1. er man fornøyd med ett barn så ha ett barn. ikke fler. utrolig egoistisk å skulle mase eller gi dårlig samvittighet for at noen foreldre kun ønsker/orker/klarer ett barn.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #17 Skrevet 19. august 2011 Ja sånn i og for seg får vi jo barn av egoistiske grunner, om ikke hadde flere av oss valgt å ikke føde egne men ta til oss allerede fødte ulykkelige sjeler uten mamma og pappa. Når det er sagt synes jeg ikke det er egoistisk å ikke føde fram søsken til barnet du har fått. Det ville vært egoistisk å få ett til kun fordi førstemann skal få søsken synes jeg. Det er dyrt å ha barn, jeg skulle ha bare ett barn og det har jeg hatt nå i over 8 år, men med ny samboer og kommet litt lengre i livet så ble det ett til som godgjør seg i magen min nå. Jeg synes det er godt med denne aldersforskjellen og grunnen er egoistisk, hun er voksen når han er like gammel som hun er nå, 8 år. Vi får ikke dobbelt opp av noe.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #18 Skrevet 19. august 2011 Det er jo rimelig egoistisk for det siste barnet som skal bli til kun fordi det første barnet trenger et søsken ellers blir det egoistisk spør du meg, tenk litt da.
FerdigFødaForAlltid Skrevet 19. august 2011 #19 Skrevet 19. august 2011 Å velge å få barn er egoistisk i seg selv. Jeg syns det er latterlig av andre å si at det å "bare" få ett barn er mer egoistisk enn å få 2, 3 eller 10. Alle har sine egne forutsetninger for å ta egne valg her i livet, og noen syns kanskje det holder med ett barn av ulike årsaker; om det være seg økonomi, tid, sykdom eller rett og slett bare et ønske om ett barn. Det er mer egoistisk å få flere barn, som man kanskje ikke har råd til eller evne til å følge opp bare fordi barnet man har ikke skal bli enebarn. Jeg er enebarn. Jeg har aldri manglet noe, jeg har blitt fulgt opp på alle bauger og kanter her i livet, og jeg har aldri følt at jeg har manglet søsken. Jeg er allikevel realistisk nok til å si at det kommer til å bli ekstra tungt når mine foreldre blir gamle, syke og dør, fordi jeg kommer til å være alene om det som enebarn. MEN, selv om man får flere barn kan man aldri garantere at ikke ett barn blir sittende igjen med dette ansvaret alene! Folk får gjøre som de vil, og ingen har rett til å dømme noen andre for hvor mange barn de velger å få.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #20 Skrevet 19. august 2011 De fleste enebarn sier de skulle ønske de hadde søsken? Jaha? Link takk?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #21 Skrevet 19. august 2011 Syns ikke det kan kalles egoistisk å velge å bare få et barn. Men jeg vil heller si det er litt trist for barnet. Men det mener jeg fordi jeg selv har 2 søstre og jeg har 4 barn. Så jeg er ikke vant med å være "bare meg", eller ikke ha bare et barn De som er enebarn eller bare ønsker et barn mener selvfølgelig dét er det rette valget (om de er fornøyde med det selv).
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #22 Skrevet 19. august 2011 Hahahaha, tror du man har link til alt her i Jeg har forresten ingen link som dokumnterer er at jeg støvsugde i går.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #23 Skrevet 19. august 2011 For en teit tråd. Vi har det i våre instinkter å ønske barn, og det å reprodusere oss er en stor del av driftene våre. Er det egoistisk å få barn?? Vel slik som alle andre dyr så ligger det instinktivt at vi ikke vil at vår rase (altså menneskerasen) skal dø ut.. Derfor ønsker vi å få barn. Når det er sagt så er det koselig med en ungeflokk både for ungene men også for foreldrene. Selv har jeg fire, og skulle ønske meg flere. Men min mann har sagt stopp, og det er også helt greit =) Vi har fått alle våre fire som ett resultat av kjærlighet, lidenskap og våre instinkter.. Det er mer egoistisk å ikke få barn, og bare leve for seg selv og sine egne interesser.. Om man ikke får barn, eller bare får en, to, tre eller flere har vel egentlig ingen andre enn foreldrene noe med.
FerdigFødaForAlltid Skrevet 19. august 2011 #24 Skrevet 19. august 2011 Jeg skjønner hva du sier, altså 15.14, men må allikevel kverulere litt på det faktum at du sier at det er egoistisk å IKKE få barn. Det er vel de aller færreste som velger bort barn, men av de få jeg kjenner så vil jeg si at det er det minst egoistiske disse menneskene har gjort. Det er av den enkle grunn at de rett og slett ER verdens største egoister, men likevel har evnet å se at det å få barn ikke hadde vært heldig for barnet. Det er ikke til å stikke under en stol at enkelte som har fått barn her i verden kanskje ikke burde hatt dem i utgangspunktet, og hvis enkelte hadde vært så "egoistiske" at de hadde bestemt seg for å la det være, så hadde vel ikke det vært så dumt heller. Litt avsporing fra tema, men dog.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #25 Skrevet 19. august 2011 JEG synes det er ekstremt egoistisk å adoptere barn av ideologiske grunner hvis man selv kan få biologiske barn, når det er så mange ufrivillige barnløse som står i adopsjonskø for å få ønskebarnet. Det er ganske få adopsjoner nå enn tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå