Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 I området der vi bor er det 3 skoler. Vi tilhører den skolen der det nesten bare er barn med utenlandsk opprinnelse. Har en søster som jobber der og hun forteller at mange av barna snakker enten veldig dårlig norsk eller ikke norsk i det hele tatt. En annen skole er helt håpløs å få plass, siden det er en ganske populær skole med blanding av både etnisk norske barn og barn med utenlandsk opprinnelse, så der er det alltid fult og nytter ikke å søke, siden det allerede er ganske fult. Disse to skolene ligger i nærheten (5 min å gå). Den 3. skolen ligger heller ikke så veldig langt fra der vi bor, men en må nesten ha bil for å komme til skolen. For det kjøres bare en buss ut dit, og den går bare 1 gang i timen. Kl. 3 går den 3 ganger i timen, men ellers bare 1 gang i timen. Men dette er en veldig fin og liten skole som har fått mye skryt og ros. Men fordi den ligger ganske...la oss si...utilgjengelig, så har dem mye ledige plasser. Også en veldig fin skole med blanding av norske og utenlandske barn. Vil gjerne velge den siste skolen, for har hørt mye fint om den. Men siden jeg ikke har bil, så er det vanskelig med buss 1 gang i timen, med tanken på arbeidstiden min (9-16). Ble litt langt her. Hva hadde dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #2 Skrevet 19. august 2011 Kan man velge skole? Trodde man måtte gå på den skolen man har tilhørighet til
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #3 Skrevet 19. august 2011 Joda, det du sier er rett, men man kan søke barnet til en annen skole.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #4 Skrevet 19. august 2011 Jeg hadde prøvd å søke på den skolen som omtrent var full og håpet på flaks, noen må jo få plass. Så hadde jeg heller flyttet henne over til den mest utilgjengelige skolen hvis den andre gikk i vasken. Kjøpt en liten bil og skysset henne hver dag. Hvor langt er det å gå forresten/sykle? Hadde ikke hatt i den første skolen. Så mye tid de skal tilbringe på skolen er det viktig at det er en bra en. Synes også det er skummelt når flesteparten enten ikke snakker norsk eler veldig dårlig. Ja de må lære seg språket de også, men hvor på påkostning av ditt barn. Kall meg rasisitisk, men slik hadde jeg gjort det.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #5 Skrevet 19. august 2011 Ok. Var ikke klar over det:) Ville søkt på skole nr.2. Kanskje dere er heldige og kommer inn. Når du ikke har bil og det er dårlig med buss så er kanskje skole nr.3 litt kinkig så da ville jeg gitt skole nr.1 en sjanse.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #6 Skrevet 19. august 2011 Gutten min har gått på sfo på den 1. skolen siden 1. august. Og han kommer da hjem og sier f.eks: mamma, en gutt jeg lekte med i dag...han snakker babyspråk. Eller at han lekte med en annen og fortalte at den gutten ikke kunne snakke norsk i det hele tatt. Men de lekte da fint sammen fordet. Jeg er litt redd for at det kan holde han tilbake når skolen begynner. Vet ikke hvordan jeg skal forklare dette. Søstra mi ha pratet med rektor på den 3. skolen og der hadde dem plass. Og jeg kunne da bare søke gutten min over på den skolen, gjerne fortest mulig. Jeg har desverre ikke lappen og kan derfor ikke ha bil. Er ganske avhengig av buss. Derfor lurer jeg på om jeg skal gjøre det litt vanskelig for meg og søke han over på den 3. skolen eller bare la han gå på den 1. skolen? En liten fordel med den 3. skolen er at det er noen venner fra bhg som går på den skolen, mens ingen han kjenner går på 1. skolen. Hvis dere skjønte den. HI
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #7 Skrevet 19. august 2011 Jeg ville valgt den 3. skolen, og fått det til på en eller annen måte. Skole nr 1 ville vært totalt utelukket, da jeg ønsker at barnet mitt skal snakke ordentlig norsk...
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Jeg ville søkt han inn på skole nr 3, den lille, utilgjengelige skolen. Språk er svært viktig når man starter i barneskolen. Kan du ikke forsøke å få til en kjøreordning med noen av vennene fra bhg? Og så kan buss være nødløsning de dagene det ikke passer. Så betaler du heller litt for at sønnen din sitter på med andre mødre?
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #9 Skrevet 19. august 2011 Jeg ville valgt skole nr 3. Husk at man kan ha rett på skoleskyss;-) Om ikke dere har rett på skoleskyss så hadde jeg kjøpt en bil el og kjørt barnet
Anonym bruker Skrevet 19. august 2011 #10 Skrevet 19. august 2011 For å være ærlig, så heller jeg selv også litt mot skole nr. 3. Men trengte noen synspunkter før jeg kunne bli helt 100% sikkert. Så da søker jeg han over til skole nr. 3. Har allerede fått avslag fra skole nr. 2, så den faller bort uansett. Jeg vet at 1. klassingene får taxi første året. Så det skal gå greit. Er bare litt bekymret for hvordan det skal gå til neste år, men får ta det som det kommer. Kjenner jo allerede noen foreldrer fra bhg-tiden, så kan sikkert ordne noe. Takk for hjelpen. Føler meg mer sikkert nå. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå