Gå til innhold

Ny verdensborger! (fødselshistorie)


Habenuk

Anbefalte innlegg

Da har også vår lille JENTE kommet til verden :-) (Har ikke visst kjønn)

 

Hun kom 14/8, hadde termin 25/8, en uke til enda ;D Men lillejenta var klar for å begynne å komme ut lørdag kveld, da gikk vannet. Ringte til fødeavdelingen som ba meg komme ned for en sjekk. Hadde ikke rier enda, bare kynnere viste det seg. Ble da sendt hjem for å vente på rier. Som førstegangsfødende var det litt vanskelig å skjeldne mellom hva som var kynnere og hva som var rier, men allerede i bilen på vei hjem merket jeg at kynnerne ble kraftigere.

 

Da vi var hjemme igjen måtte jeg virkelig ta meg sammen pga. smertene, prøvde å sette meg i dusjen, prøvde å ligge litt.... Endte med å sitte i godstolen mens jeg tok tiden på smertene, og fant ut at det måtte være rier nå, for jordmor hadde sagt at en ri varer i ca et minutt, ikke under det. Men samtidig hadde jeg også fått beskjd om at man var helt smertefri mellom hver ri. Jeg følte at jeg nesten aldri var smertefri, og det gikk aldri over tre minutter mellom hver gang det kom en ny ri.

 

I og med at det siste jeg ville gjøre var å mase på fødeavdelingen ventet jeg i ca 3 timer før jeg ringte igjen. Prøvde å forklare så godt jeg kunne hvordan smertene var og hvordan jeg følte meg. Fortalte at jeg hadde vannvittig vondt. Fikk beskjed om at hun syntes det hørtes ut som dette var helt i startfasen, og at jeg nok kom til å få MYE vondere(!) etter hvert. Ble bedt om å bare ta en tur ned for en sjekk dersom jeg ønsket det, men at jeg bare kunne være hjemme og vente på at smertene ble verre... "Herregud" tenkte jeg; "blir det verre enn dette, så dør jeg!!" Men jeg tenkte at jeg hvertfall ikke orket en tur ned dti for så å bli sendt hjem en gang til. Bestemte meg derfor for å vente til det ble vondere.

 

Så da satt jeg og ventet på at smertene skulle bli verre.. Timene gikk og gikk, men smertene ble ikke verre (hadde så vondt at jeg holdt på å dø allerede..). Til slutt, etter 8 timer fra vi kom hjem fra føden orket jeg ikke å være hjemme og vente lenger. Hadde i tillegg fått litt pressetrang, følte at det kom til å bli bedre hvis jeg trykket litt. Men jeg måtte streve med å for all del ikke presse, da jeg vet at det kan ødelegge mye å begynne å presse for tidlig. Jeg ønsket fortsatt ikke å "trenge meg på unødvendig" på fødeavdelingen, men jeg orket rett og slett ikke verken usikkerheten eller smertene lenger. Jeg tenkte at de i alle fall måtte gi meg noe sånn at smertene ble mindre.

 

Da jeg kom til fødeavdelingen ble vi tatt i mot av ei veldig hyggelig jordmor, og vist inn på ei fødestue slik at hun kunne undersøke meg. Da hadde jeg 8 cm åpning :-) Jordmor sa "Ja, det ser ut som om du har gjort mesteparten av jobben hjemme". HVILKEN LETTELSE!! :-D Jeg som hadde sittet og ventet på at smertene skulle bli verre, nå måtte jeg nesten le litt, så lettet ble jeg over at det faktisk ikke skulle bli verre.

Da jeg hadde blitt undersøkt av jordmor var klokken 04.30. Hun tok resten av vannet mitt, for det lå en vannblære og sperret litt for. Etter dette gikk alt veldig fort. Jeg fikk lystgass, som kanskje hjalp litt.. Har ikke helt bestemt meg for om det tok så mye av smertene, men det hjalp i alle fall veldig å ha den masken å konsentrere seg om! I tillegg ble jeg litt ør i hodet, og det høres kanskje merkelig ut, men det var litt godt.

 

Pressriene kom ganske fort etter dette, og jeg fikk lov å begynne å presse. Dette hjalp utrolig mye! Klokken 06.37 var det lille mirakelet ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det :-)

 

Ja, i ettertid ser jeg at alt gikk så bra som det kunne ha gått. Det er spesielt å være førstegangs, man vet jo ingenting... Men jeg ser at jeg kunne nok ikke fått det bedre, selv om jeg ikke rakk å få noe smertestillende :P

 

Masse lykke til til dere som ikke har fått enda, gleder meg til å høre om deres opplevelser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...