Gå til innhold

Hva er deres mening om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som går siste året i barnehagen.

Nå har det seg slik at jeg jobber netter, og har etter endt arbeidsøkt en uke fri ad gangen.

Flere av disse dagene er sønnen min hjemme med meg. Han får selvfølgelig valget.

Det hender vi reiser på hytta, går turer i skogen, utforsker naturen, og andre dager er vi hjemme eller reiser på dagsturer. Vi har deilige morgninger med frokost på senga og koser oss.

Barnefar som er utdannet spesial pedagog mener at sønnen vår har det best om han også er i barnehagen disse dagene, dette for sosialisering og på grunnlag av at han mener han trenger å leke med andre barn. Og fordi han mener barn har godt av forutsigbare dager.

Jeg mener at vi er priviligert med begge deler. Til neste år er det skolestart og vi vil ikke få denne muligheten igjen.

Jeg mener også at bhg er foruten en sosialiseringsarena, en sted barna er fordi foreldrene er på jobb.

Selv er jeg åpen for andres meninger om dette. Har snakket med en bhg ansatt og hun sier at det utvilsomt er utelukkende fint om han også kan få hjemmedager. Han har gått i barnehagen i 4 år, og er godt kjent.

Jeg ønsker selv mest mulig tid sammen med barnet mitt, skape gode minner og bruke tid på hverandre. Selv er sønnen vår så glad at han hopper opp og ned de dagene vi har hjemme sammen, ei heller noe problem de dagene han skal i bhg.

Hva mener dere om dette? Er det noe jeg har gått glipp av her?

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden barnefaren er utdannet spesialpedagog, er det på en måte forutbestemt hva han vil mene om en slik sak.

Jeg mener dermed at barn bør få føle at foreldrene bryr seg om dem og backer dem opp når de har behov for hjemmedager.

Skrevet

Altså han har vel ingen prekært behov for hjemmedager, er mer for at vi _har_ muligheten tilgjengelig.

Er utdannet og jobber med atferd selv, og innehar ikke samme oppfatning som barnefar akkurat i denne saken.

Skrevet

Hadde sønnen din hatt behov for spesiell oppfølging mtp sosialisering og behov for svært foutsigbare dager, så kunne vel barnets far hatt et poeng.

Men siden jeg får inntrykk av at han er en svært så "normal" gutt, så synes jeg dere skal fortsette å kose dere sammen de dagene dere har mulighet til det :o)

Snart kommer alvoret i form av skolehverdagen, og da har dere ikke lenger den friheten.

Klart han setter pris på dagene deres sammen! De er gull verdt :o)

Hilsen pedagog (om enn ikke spesialpedagog ;o) )

Skrevet

Jeg blir faktisk usikker fordi vi begge jobber med mennesker som trenger forutsigbarhet, og mulig vi "overfører" dette til vårt eget barn som er godt fungerende og "normal". Han trenger ikke samme form for forutsigbarhet, dessuten mener jeg at han har godt av å fungere uten at alle rammer er fastsatt.

Forutsigbarheten er der jo som grunnfundament allikevel!

Det må jo ikke være slik at barnehagen skal være en arena barna må være på for å mestre tilværelsen?

han har ganske sterke meninger om saken, så jeg begynner jo å tvile selv på min egen dømmekraft... :-)

Skrevet

"Det må jo ikke være slik at barnehagen skal være en arena barna må være på for å mestre tilværelsen?" - Nei, det har du så rett i ;o) Jeg er selv førskolelærer, og jobber i bhg, så egentlig burde jeg kanskje mene at bhg er det eneste saliggjørende... Hehe... Og selvfølgelig, det er en arena for mye læring, sosial trening osv. Men man må ikke være der fra sju til fem hver dag hele uka for å få med seg dette - snarere tvert imot!

Ja, unger liker forutsigbarhet - men de elsker spontanitet! Så lenge DU er forutsigbar og de grunnleggende tingene er forutsigbare, så vil han da ikke gå under av at ikek alle dager er like :o) Det unger husker er jo de dagene som skiller seg ut - når man finner på noe annet enn det man vanligvis gjør. I hvert fall er det sånn med mine unger :o)

Skjønner godt at du/dere blir farget av jobbene deres... Og det kan være hardt å stå imot noen som har sterke meninger - og som er gode på å argumentere for dem! Men her synes jeg du skal høre på din egen fornuft ;o) Jeg synes i hvert fall det er du som gjør det rette for gutten din :o)

Skrevet

Tusen takk for et flott svar:o)

Jeg tenker også at vår sønn opplever forutsigbarhet i at han f.eks vet hvor grensene går, at vi overholder samme regler, samme rutiner ifht. legging osv.

Vi tar mye bilder og vi kan titte i timesvis på alle oppdagelsene vi har gjort eller alle stundene vi har delt. Vår sønn elsker det:o)

Pappaen liker forutsigbarhet selv og tar omtrent tran kl. 08.03 til samme klokkeslett hver dag, he he:o)

Jeg håper jeg kan gi gutten vår en barndom med gode minner å se tilbake på, og huske at han hadde en mamma som hadde tid til å bruke begge hendene når det var noe han trengte hjelp til.

Takk igjen for svar.

Skrevet

Ble visst anonymt over her:o)

Skrevet

Nemlig - han har jo tryggheten og rutinene i bunn, så han tåler absolutt litt eventyr i hverdagen ;o) (Tror heller pappa'n kunne trenge å slå seg løs litt... :P)

Høres som om gutten deres har en helt super barndom, med en mamma (og sikkert pappa også da) som er engasjert og interessert i ungen sin, og som med all tydlighet viser at hun liker å være sammen med han ;o)

Alt for mange foreldre synes det er slitsomt og kjedelig å være sammen med ungene - jeg heier på deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...