Gå til innhold

Ang besøkshjem..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det at b.vernet betaler mine foreldre for å avlaste meg 1 helg i mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jeg ikke tro. Er ikke foreldrene dine intr i å ha barnebarnet sitt hos seg om du har behov for avlasting da?

Jeg er besøkshjem for et barn av en alenemor. Denne moren har ingen kontakt med barnefar og begge foreldrene hennes er døde. Hun har heller ingen søsken, og ellers et dårlig nettverk.

Selv ville jeg nok ikke fått besøkshjem. Er også alenemor og null kontakt med barnfar. Derimot har jeg søsken og foreldre rundt meg og mye venner.

Skrevet

Hvis barnevernet finner at det er et behov for avlastning kan dine foreldre fungere som besøkshjem så sant de blir godkjent. Kjenner flere besteforeldre som er besøkshjem for sine barnebarn.

Skrevet

Besøkshjem er et tilbud for dem med lite nettverk for å gjøre dem i stand til å ta seg av barna sine. Har du foreldre med kapasitet til å hjelpe til faller du nok utenfor ordningen..

Skrevet

Det hadde vært fint om folk som ikke vet hva de snakker om ikke uttalte seg så bastant.

Skrevet

Må foreldrene dine har betalt for å passet barnet ditt en helg i måneden............?????? :-O

Skrevet

Her er det ingen pappa med i bildet. Jeg har søsken og to friske foreldre. Søsknene mine er karrieremennesker og jobber sjelden under fjorten timers dager. Foreldrene mine reiser svært mye i forbindelse med arbeid.

Alle stiller likevel mye opp. Foreldrene mine har stort sett barnebarn på overnatting noen netter i måneden.

Jeg har besøkshjem gjennom barnevernet. Jeg ble spurt av bv.tjenesten om jeg hadde familie som kunne tenke seg å være besøkshjem, spesifikt besteforeldre eller onkler/tanter.

Skrevet

Men har du så behov for avlastning da når du allerede har besteforeldre som gjerne har barnet på overnatting??

Skrevet

Det går helt fint, viss ikke BV er kjipe mot deg. Viss du har krav på avlasting setter BV pris på at en selv har forslag til noen som vil være avlastere/besøkshjem, så slipper de unna med masse tid på å finne noen passende. Sånn funket det iallefall for meg det året jeg hadde avlasting. Viss det at dette blir som en avlasting med litt bonus skjønner jeg at det kan vær lettere å få besteforeldre til å si ja. Ikke alle vil ta på seg ei helg i mnd med barnepass fast.. Jeg syns iallefall det er en positiv vei for både deg som får avlasting og besteforeldre som både får tid og litt ekstra for å ha han ei heil helg!

Jeg har hatt avlasting til mitt barn- selvom jeg hadde en mormor som avlastet meg litt ellers også.. Min tante har vært avlasting og min aller beste venninne. Dette gikk gjenomm uten noe problem. Jeg hadde nok ikke sendt barnet bort til noen andre enn nær familie-venner.

Men så har jeg ikke noe som helst behov for avlasting lenger, da jeg har en samboer som stiller opp 110 % om ikke enda mere også. Lykke til HI.

Skrevet

Ja. Ellers hadde ikke barneverntjenesten innvilget søknaden om besøkshjem. Det er vel ganske innlysende eller?

Skrevet

Jeg trodde bare at nettverk var litt avgjørende for slikt. Men skjønner jo det ligger mer bak siden du har fått det innvilget når du allerede har avlastning.

Skrevet

Hvem skal avgjør hva som er tilfredstillende nettverk? Er det eksistensen av familie? Avstand til familie? Familiens interesse for å stille opp? Familiens evne til å stille opp? Muligheten til å stille opp regelmessig?

Besøkshjem via barneverntjenesten er tuftet på barnets interesse og barnets beste. Behov for avlastning vil alltid være subjektivt. Et vedtak skal være barnevernsfaglig forsvarlig. Det er altså ikke en barnevaktsordning for alle som er slitne. Barnets behov er det sentrale. Avlastningen skal være regelmessig og forutsigbar.

I vårt tilfelle er det et barn som er klinisk hyperaktiv og sover svært lite. Det betyr i praksis at det ikke er noe som heter voksentid, og ofte ikke mer enn 5-6 timers søvn om natten for noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...