Gå til innhold

Hjelp! Yttertøy...?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på hva slags yttertøy jeg virkelig trenger til vesla på 16mnd.

Har regntøy og en slags tynn høstdress fra troll. Trenger jeg parkdress da? Hva er egentlig en parkdress?

Hva slags utesko trenger man på høsten/vinteren? Noen tips?

Og ellers, hva slags utstyr har dere gode erfaringer med til de søte små når det begynner å bli kjølig i lufta?

Trenger vel ikke nevne at jeg er fersk småbarnsmor/barnehagemamma...! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her er hva de fleste har i bhg hos oss:)

Regnklær - støvler / sånne støvler med ullfor i som og kan brukes om vinteren . cherox eller hvordan det staves

Vinterdress - ofte de fra Reima, Didriksons, Helly Hansen

Goretex vintersko, Viking eller lignende

Joggesko - gode

Parkdress, en vindtett, og slitesterk dress. Til de alle minste bør de være litt ekstra polstret i rumpe og knær, de sitter kryper ofte mye mer.

En sånn tynn dress kan være god på mildere dager, da det blir for kaldt for bare jakke og joggesko, men for klamt for regntøy.

Men ikke alle som har sånn dress. De fleste har faktisk bare vinterdress og regnklær.

det er alltid godt å ha et litt tykke klesett til å ha utenpå body og strømpebukse. det kan være hjemmestrikket, en fleecedress fra reflex, en ulldress fra nøstebarn osv.. Det er lett å kle på og godt og varmt å ha under til litt kaldere dager :)

Alltid godt med ekstra sokker i tilfelle, det kommer an på sko, støvler!

Votter er jo alltid godt å ha, gjerne flere par. Noen som egner seg bedre i regn og noen til snøen kommer. Ha gjerne flere regnvotter, det er ofte de blir søkkvåte før utetiden er ferdig og lånelageret i barnehagen er ikke alltid like fullt.

Tja, ulike typer luer, en høstlue og en ull til vinteren.

Kommer ikke på mer nå jeg altså :) bare spør:)

Skrevet

Det er greit med en tykk vinterdress.

Sko - ikke kjøp noe veldig dyrt. Vi har klart oss fint med et par sorel og et par dock boots. (sistnevnte er ganske vanntette og er ok ned til noen minusgrader)

God lue og gode votter er et must. Vi har brukt hestra med ullfor og er veldig fornøyde med dem. Man trenger flere par votter. Gjerne tynn ullvott inni en vanntett en. Regnvotter kan være veldig kjekt i så måte for de klissete blaute dagene.

Luer "finlandshette" (f.eks. reima) og lue som går litt ned i nakken. Hals er også greit å ha.

Vi er heldige og har mye hjemmestrikket ull. Det er godt på kalde dager og på ikke så kalde dager under "høstdressen". - ev bruke den som reservedress.

Vi kjøpte faktisk en dunjakke til snupp i den alderen. Veldig fornøyd med å ha en jakke å slenge på når vi bare skulle ut/inn av bil.

Skrevet

Til høsten bruker vi Dock boots på slapsete kalde dager, eller joggesko på varme dager. Har ikke goretex for Skofus neopren støvler(såkalte dock boots) er 100 % vanntette(jeg bruker de selv og har stått i en vannpytt og ikke blitt våt eller kald på føttene) og varme, for de har ullsåle inni. Skofus dockboots altså.

Regntøy er et must. Jeg har kjøpt en deilig ulldress på Sparkjøp til å ha under høstdressen på kalde dager og kalde vinterdager.

En parkdress er vel det man kaller en vår/høst dress.

Gode vintersko. Trenger ikke være dyre for all del. Bare de er vanntette og med fôr. Jeg kjøpte Kamik til halv pris i fjor. Sorel er det samme bare litt billigere tror jeg.

http://www.xxl.no/sko/vi-rydder-vintersko/cub-recycled-1052764?searchWord=sorel Disse. De kan strammes i ankelen med borrelås og har stramming øverst i leggen, med en ullfilt sokk oppi. Varme og gode.

Signerer på hun over som nevnte gode luer. De som går litt nedi halsen og nakken er gode. Finlandshetter kalles de. Og hals'er. I stedet for skjerf til små barn.

Regnvotter er veldig greit på klissvåte dager, greit å ha ullvotter inni også, på kalde dager.

Skrevet

Parkdress og høstdress er det samme. Har du fleecetøy og ulltøy, fungerer en slik dress helt til snøen kommer. Det er fint å spare vinterdressen til det blir snø, ellers blir den fort slitt av grus o.l. Du vil også trenge cherrox og vinterstøvler. Vinterstøvlene fra Sorel er ganske tunge og klumpete, så jeg vil ikke anbefale det til de minste. Det finnes mange gode goretex-støvler. Feks fra Ponny.

Du trenger også votter og gode luer. Jeg regner med hun skal sove i barnehagen? Det er greit å ha minst to luer liggende . Èn tynn lue i feks ull som hun kan sove i, og en annen som kan brukes til lek. Finlandsluer er fine fordi de dekker mye av ansiktet samt hals og nakke. Her har HH, Troll og Reima mange gode. Regnvotter er fint i slapsevær. Både HM og Cubus har billige og greie regnvotter. Når det gjelder vintervotter, bruker jeg Reima og Hestra. Synes de holder godt på varmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...