Gå til innhold

Dere som liker og er erfarne ift (primitivt) hytteliv: Se hit!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er veldig glad i fjellet og har lenge drømt om å bygge/kjøpe vår egen hytte da vi ikke har tilgang på hytte i familien. Vi har jo vært utallige ganger på fjellet i leid eller lånt hytte, eller brukt DNT`s hytter men da har det som oftest vært strøm, vann, dusj og do. Nå er vi så heldige å fått tak i "drømmehytta" (eller hytta som vi hadde råd å kjøpe NÅ, hehe). En eldre hytte med enkel standart, men med strøm og vann i overskuelig fremtid:) Vi har veldig lyst til å prøve oss på litt primitivt hytteliv før vi tar en avgjørelse på hvor "moderne" og bekvem vi ønsker å gjøre den til slutt. MEN vi mangler litt erfaring ift hvordan man greier seg uten vann og strøm (med to barn!). Mangel på strøm tror vi vi har under kontroll. Vi har gasskjøleskap og gasskomfyr, 2 gassovner som kan brukes til oppvarming på dagtid når vi er der, 2 vedovner og en peis. Vi har diverse olje/parafinlamper som både kan henges opp eller tas med. Har også kjøpt noen LED-lys som vi har plassert på soverom og do. Vi har også en helt ny gassdrevet Cinderella. Har kjøpt gode varme dundyner og tøfler til alle mann:). Vet mange bruker solcellepanel, men dette ønsker ikke vi å investere i da det allerede er klargjort og satt opp elektrisk anlegg. Venter bare på tilkobling om ca 1 år.. Det jeg er mest usikker ift, er hvordan man sikrer en god hygiene på hytta ift håndvask og hvordan man mest praktisk ordner matlaging og oppvask uten innlagt vann/gråvannutslipp. Vi har kjøpt inn vanndunker med og uten tappekran, og ser for oss vaskefat på do og oppvask/skyllebalje på kjøkkenet. Enn så lenge planlegger vi ikke dusj, da hytta ikke ligger så langt fra der vi bor og vi først og fremst tenker å bruke hytta i helgene. Regner med at vi greier oss med "kattevask", hehe. Men er det noen som har noen erfaringer, og eventuelt gode praktiske tips;)? Hvordan "organiserer" dere håndvask og oppvask? Varmer dere vann hver gang noen har vært på do f.eks?? Duger det å ha en flaske Antibac på do, og ellers "fellesvask" morgen og kveld og før måltider eller er det ekkelt? Bærer litt nag til foreldrene våre som ikke har sosialisert oss inn i hyttelivets gleder og utfordringer;) Dette er sikkert common sense for mange, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig med hytte som er litt primitiv. Kjenner jeg blir litt misunnelig, det er jo så kos!!

 

Vi hadde det likedan tidligere på hytta, og man lærer seg nye knep hele tiden og finner ut hva som passer for dere!

 

Kattevask må man finne seg i, vi brukte en del våtservietter alle mann. Det kan du jo også bruke før måltider til håndvask. Vi pleide å ha stående et vaskevannsfat utenfor doen og byttet vannet et par ganger om dagen.

 

Og en annen ting - ikke spesielt miljøvennlig løsning kanskje, men engangstallerkner og kopper!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med ei slik primitiv fjellhytte! Den er fortsatt der, men jeg har ikke vært der på åresvis siden jeg ikke bor i den landsdelen mer, og selv derfra er det litt styr for å komme seg dit. (tre timers kjøretur fra huset til foreldrene mine, så må man pakke ut fra bil og over i båt, eller slede på snøscooter på vinteren, kjøre en drøy halvtime, så åpne hytta, få opp varme m.m)

 

De første årene var der ingen strøm, ikke gass(det er det ikke nå heller), ikke vann(heller ikke nå) og hytta var knøttlita, kun yttergang og et lite rom. Og utedo.

Kan ikke huske at det noen ganger var noe problem. Vi fyrte opp i vedovnen, da ble det kjapt varmt, og skulle vi lage mat måtte vi gjøre det på den ovnen, evt grille på bålet utenfor. Vann varma vi bare på vedovnen, vips hadde vi vaskevann til kropp og skittent kjøkkenutstyr.

 

Kjøleskap og komfyr, som sagt, var der ikke, så på vinteren la vi ting i yttergangen(det frøys noen ganger til is når det var kjempekaldt ute), evt noe ute i snøen eller nede i vannet på høsten(legger bare i pose og knyter med tau), vi hadde også en slags jordhule på størrelse med et kjøkkenskap, der ting holdt seg kjølig på sommerstid.

 

Vi henta vann i elva som rant ned til vannet der hytta lå(ferskvann, selvsagt), så det hadde vi bare i ei bøtte i yttergangen.

 

 

Nå er den blitt litt mer luksuriøs, nå er det solcelle-panel som gir litt strøm til lys, radio og et par hybelkokeplater, utedoen har flyttet inn i den gamle hyttedelen jeg vokste opp med(men det er fortsatt en utedo), for det er bygd til en ny liten stuedel med kjøkkenkrok og et knøttlite soverom med to køyesenger.

 

Ja, ei veldig enkel hytte, men synes ei fjellhytte skal være sånn. Har kun gode minner derfra, med snøscooterkjøring, fisking på isen, skigåing, snørekjøring, hakke is fra det frosne vannet og ha i brusen, multebærplukking på myrene på sensommeren, ligge ute i snøen på vinteren og ha det helt mørkt og stille rundt seg mens man ser på stjernehimmelen og nordlyset. Det var ingen andre hytter i nærheten, det er et vernet område og hytta er ei gammel jakthytte som bestefaren min bygde da han var ung , så man er litt alene i verden der oppe på hytta.

 

Jeg har også bodd på seilbåt et helt år, med alt det styret det innebærer(begrensa med strøm og vann m.m), så er godt vant til det primitive.

 

 

Så mitt svar til deg er; Go for it, det går så fint atte! Det er kjempegøy å ha det slik iblant, og ekstra godt å komme hjem igjen etterpå til rennende vann, kjøleskap, tv m.m man setter mye mer pris på det etter en hyttetur!

 

Mulig om du spør min mor at du får et helt annet svar, for jeg husker det jo bare fra et barnesinn's ståsted, men jeg og søstra mi hadde det ihvertfall supert på hytta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å koke opp vann når vi kommer som vi heller på sånn pumpekanne/termos som vi setter ved vaskevannsfatet. Så er det bare et par pump fra den og det er varmt vann i fatet så vi kan vaske hendene. den første dagen må vi som regel ha i litt kaldt vann også ellers er det for varmt å vaske seg i. Det samme gjør vi med "kattevasken". Ellers går det en del asan-servietter til nedre del.. da det foregår en hel del dirty ting på hytta. hahahahaha.

 

Kaffe løser vi ved hjelp av presskanne eller en sånn dripper. Som i all hovedsak er liksom den delen av kaffetrakteren du setter filteret i, som bare plaseres på toppen av kaffekanna også heller vi vannet sakte gjennom.

 

For oppvasken koker vi bare opp vann og vasker opp. Som regel siste dagen i helgen da vi er særs sparsomme på oppvask der oppe. Jeg gidder ikke bruke dyrebar tid på masse oppvask. hehe. Jeg kan jo slenge på sofaen og spise sjokolade mens jeg løser kryssord. Hvem gidder å vaske opp da?

 

Vi har agregat og en knøttliten tv, men den bruker vi ytters sjeldent. Eeek. Ellers har vi solcelle da, men skjønner at du ikke vil investere i det om det alikevel kommer strøm. Hyttestrømmen fra solcellene brukes kun til lampa over senga i det vi skal legge oss. Da funker jo sånne led lights like bra. Det kommer strøm på hytta vår om et år også, og jeg gruer meg. Det skal jo ikke være sånn enkelt som hjemme. Hmf. Sånn liten do har vi inne til å tisse på om natta, som man må skifte vann på i bunnen også er det utedo ute for bommelom og tissing på dagtid. Til radioen kan dere vel bare bruke batterier. Jeg er avhenging av radio på hytta.

 

Vi har utslag til gråvann da, så jeg vet ikke helt hva som er gjengs å gjøre med utslagsvannet fra vask og oppvask. Er det greit å helle det ut i naturen liksom?

 

Vi pleier å ta med 3 dunker opp med vann. Sånne svære. Det er helt jævlig å komme opp når det er minus 20 ute, da er det jo like kaldt inne som ute. Da er jo alt rått. Sengetøy og madrasser er iskalde. hehe. Da er det fyringsvakt hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅh, de beste barndomsminnene jeg har er fra primitivt hytteliv! Kjempe koselig! Jeg ga opp å være med foreldrene mine den dagen de fikk tv på hytta (da var jeg 16) :P hehe

 

Det jeg husker ihvertfall var at når vi var der en hel uke i vinterferien feks var vi borte på caminganlegget/skianlegget (husker ikke helt) så dusjet vi der 1 gang! Ellers ble det kattevask med vann i bøtte, hodet nedi, shampoo i og nedi igjen mens noen tømte vann over hodet. Ikke særlig genial løsning,men funket jo.

Om sommeren pleide vi å henge enn slik dusj som man fyller vann oppi utenfor å dusje der (midt i glaningen til alle som gikk forbi, men vi var jo barn), hehe.

Ellers hadde "vi" solcelle som funket på lys både i stue/kjøkken og soverom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...