Gå til innhold

To språk?


lille-my-april

Anbefalte innlegg

er det noen her som skal snakke på både engelsk og norsk til babyen når den tid kommer?

Jeg har hele tiden ment at dette er en stor fordel.. Så jeg vil i alle fall prøve på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal. Men det er fordi pappaen og jeg snakker engelsk sammen da. Saa jeg snakker norsk, pappaen sitt spraak og saa engelsk sammen... Maa finne ut hvordan vi gjoer det best mulig saa barnet ikke blir forvirret ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal snakke to sprak. Eller fler. Barnefar snakker engelsk plus et sprak til. Jeg er opprinnelig fra sverige sa jeg snakker "svorsk". Stakkar barn kommer bli helt forvirra... noen som har noen tips. Jeg og barnefar snakker engelsk og litt norsk oss emellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest, så klarer ungen å skille mellom språkene. Gjerne ikke helt med en gang da men...

Vi er begge norske. Så det er bare fordi jeg vil at ungen skal lære to språk med en gang at det blir sånn. Samboeren min synes det var helt idiotisk. Det får han nå bare syns. Jeg skal lære/snakke til ungen engelsk og norsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Forskning viser at barn som lærer seg to språk paralellt ikke har vansker med å lære seg det ene forran det andre. Så lenge begge språkene blir snakket paralellt med barnet slår barnet automatisk om, etersom hvem det snakker med. Dette gjøres uten at barnet er klar over det.

Man tror ofte at barn som snakker to språk lærer seg å snakke "saktere" enn andre barn(har dårligere ordforåd), men man må huske på at dette barnet kan alle ordene sine på to språk, og kan derfor flere ord, da ordene kan utales på to språk! Det kan virke som at det går saktere i begynnelsen og det gjør det også fordi barnet kan to språk, men "kvantumsmessig" kan det flere ord!

Hvis man skal lære barnet to språk er det viktig at den som lærer spræket til barnet KAN språket, er ikke vits i å lære barnet engelsk hvis du i utg.punkt ikke kan engelsk selv!

 

Barn som lærer seg to språk fra begynnelsen av har ofte et bedre språk-øre og har derfor større mulighet for å lære seg flere språk etterhvert, da den har "teknikken" inne allerede fra fødselen av!

 

Hilsen førskolelærer med fordypning i språk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi har en sønn på to år og bruker tre språk her i huset: jeg snakker morsmålet mitt direkte til sønnen vår, faren snakker norsk direkte til ham. Og så bruker vi et tredje språk oss voksne imellom, lillegutten får det da med seg indirekte.

 

Sønnen vår ser ut til å klare to språk uten problemer. Han forstår alt vi sier på våre morsmål og bruker selv begge språkene. Det tredje språket er et voksenspråk for ham siden vi ikke snakker det direkte til ham, men han viser av og til tegn til å forstå det også.

 

Vi prøver å være tydelige, skiller alltid mellom språk/person: Jeg skjønner feks alt på norsk, men svarer ham alltid på mitt morsmål uten å blande inn norske ord. Hvis han sier et nytt ord på norsk, så gleder jeg meg og sier, ja! og gjentar ordet på mitt morsmål.

 

Etter min erfaring er det veldig viktig at alle i familien snakker det språket som er nærmest hjertet til den enkle... og så går det nok helt fint. Vær forberedt på å møte kritikk fra helesøstre, leger, barnehageassistenter osv, jeg opplever det i hvert fall av og til. Jeg synes: Intuisjon er en bra veileder her som i mange andre mammaspørsmål.

 

Jeg gleder meg å snakke tre språk i en familie på fire!

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaart barn vil (forhaapentligvis) vaere flytende i baade norsk og tysk (far). Saa kommer vel Engelsk og et annet spraak i löpet av skolegangen senere =) Det blir sikkert bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kommer til og snakke norsk, engelsk og fransk. Barnefaren er halvt fransk og har fars-familien i frankriket. vi vil at barnet skal kunne komunisere like bra med hele familien. Så dette blir spennende :)

lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...