Gå til innhold

Hvis dama ønsker å trappe ned arb. tiden for å få mer tid med barna og mannen ikke ønsker dette. Hva gjør man da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har aldri opplevd å ha dårlig råd og blir litt stresset av tanken på at jeg kanskje ønsker å jobbe 60%. Jeg tror vi får til det vi vil, men hva gjør vi når mannen ikke vil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han aldri har opplevd å ha dårlig råd, så må dere jo tjene ganske bra? Syns dere skal prøve jeg, sett opp et budsjett og se om det går :) Vis han at det kan gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fortsetter du å jobbe 100%. En sånn ting får stor innvirkning for dere begge, og dere må derfor være enig om det.

Men da må han også gjøre sin del på hjemmebane, og ikke forvente at du skal ordne det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst mannen bør tenke mer på deg og barna enn seg selv. Han vil kanskje selv si at han er realistisk, men det vet man ikke før man har prøvd.

Her jobber bare mannen min. Og ja vi sier bort goder som stor bolig og dyre ferier, men det kan vi ta igjen når barne blir eldre. Nå bruker vi tiden vi aldri får igjen - nemlig når barna er små. Fungerer utmerket!

Legg frem et budsjett og vis han at det eneste problemet her er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her var ikke så sugen på at jeg skulle ned i 60% stilling, men jeg insisterte. Penger var det egentlig ikke snakk om. Vi tjener begge ca 400.000 i året. Jeg ønsket ikke primært mer tid med barna, men tid for meg selv. I en hektisk jobbhverdag og familie med flere små barn trengte jeg tid for meg selv. Bare være meg selv.

Penger har egentlig ikke så stor betydning hvis dere ikke allerede snur hver krone. Vår erfaring er at man bruker det man har og etablerer en livsstil ut fra hvor mye penger man har. Vi har fint klart oss med litt mindre. Enda ikke snudd en eneste krone eller tenkt penger.

 

Etter at jeg søkte redusert har han ikke nevnt på noe, så han synes ok det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned og finn ut hvor mye dere egentlig bruker hver mnd, hvor mye dere sparer, om dere ønsker å kutte ned på ferier eller andre ting og sett opp et budsjett i forhold til det. Før du faktisk går ned i stilling, kan dere sette av 40% av lønna di på en sparekonto dere ikke bruker av å se om dere må forandre mye på hvordan dere lever av det. (I praksis blir det ikke helt 40% ettersom du med 60% av lønna trenger å betale mindre skatt, men for en prøveperiode hadde jeg gjort det sånn for å gi det et forsøk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Totalt uenig med 20:44 som sier at da skal du fortsette å jobbe 100% pga at dette er noe dere må være enig i.

 

De er da ikke enig i 100% heller. Da får han sin vilje og hun er uenig.

 

Hvis ikke han vil gå med på 60 og du ikke vil gå med på 100, da møtes dere på midten og velger 80%

 

Enkelt og greit!! Ingen får sitt ønske, men begge er nogelunde fornøyde!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Takk for gode svar. Jeg ventet meg et par slike "så tett mannen din er...", men dette var konstruktive svar.

 

Det var en god ide å sette av en sum for en periode. Hvis vi klarer det, så får vi jo et godt beløp på sparekontoen! :-) Dette blir jo bare for noen få år, så burde da virkelig få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...