sommerbaby<33 Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Har en baby på 3 uke og helsesøster sa at ho hadde sopp på tunga. Ho sa at vi kunne prøve noen kjerringråd, men hvis de ik fungerte så måtte vi kontakte lege slik at vi begge fikk behandling. Ringte legekontoret i dag og ho som svarte mente d bare kom av melka (at d ik va sopp) og at de smertene jeg har i brystet (stikkende/varmende følelse) var heeelt normalt under amming. det ho ikke fikk med seg var at smertene ikke er under amming, men kommer og går uteom amming. Ho snakka me legen og legen sa at så lenge d bre var på tunga var d ikke sopp. Noen som har erfaring me trøske/sopp? Lillesnuppa brekker seg hver gang vi prøver me smokken og det gjorde hun aldri før. Det er mye sutre skriking om dagene og hun kan ikke ligge alene, må ligge på fanget hvis ikke skriker hun bare.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Hadde samme greia med vår lille.. Fikk hjelp med det en gang, husker ikke hva middelet heter, men det smøres i munnen til babyen og på brystvorten. Virket umiddelbart og smertene forsvant. Bytt lege!
sommerbaby<33 Skrevet 18. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2011 Ja ska ringe føden i orra og snakke me legen der sånn at jeg kanskje får behandling. Kjedelig at lille ska være plaga og ikke så bra å gå rundt uten å få behandling! Takk for svar:)
jlille Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Det heter mycostatin ellernoe, smøres på tunga til to dager etter symptomfri..
jlille Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 ....Og du må smøre deg hvis du ammer, og koke smokker ofte :0
lillenims Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Jeg er ammehjelper, og synes dette høres ut som trøske. Det kan bla gi smerter om man har det i munnen, så det stemmer jo med oppførselen på babyen din, og det er veldig typisk med smerter etter amming. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske Anbefalingen fra Nasjonalt kompetansesenter for amming er at både mor og barn behandles selv om ikke begge har symptomer, siden dere kan smitte hverandre. Jeg ville printet ut skrivet du finner på ammehjelpens webside og tatt det med til legen. All behandlingen som er nevnt der kan fint kombineres med amming.
sommerbaby<33 Skrevet 18. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2011 Takk for svar:) Ja blir bare meir og meir sikker på at det e trøske ho har. Er bare så kjedelig at lege ikke vil ta ho inn sånn at vi får behandling i og med at mycostatin e på resept. Men skal snakke me legen på føden som er litt mer behjelpelig og håpe på at vi får behandling
lillenims Skrevet 19. august 2011 #8 Skrevet 19. august 2011 Prøv igjen, med skrivet fra ammehjelpen, dersom fødeavd ikke hjelper deg med resept. Du kan også kontakte helsesøster igjen og spørre om hun kan hjelpe deg å snakke med legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå