Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Hvordan får man registrert seg som samboere? Må man og hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Kanskje det er jeg som er dum, men svarer likevel.. Er det ikke bare å ha samme adresse, må man gjøre noe mer enn det? Har hvertfall aldri jeg gjort, hehe.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 Er bare å melde samme adr. Etter 2 år blir man automatisk regna som samboere
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 ;Man trenger ikke registrere seg som samboere, det blir man regnet som automatisk når man har samme adresse i folkeregisteret. Men man bør ordne testamente og gjensidig samboeravtale på de tingene man eier sammen ved evt brudd/død.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Skal du ha samboerkontrakt må du kontakte en advokat (tror jeg), men er det bare for å bo sammen så er det bare og registrerer seg på folkeregisteret. Det var det jeg gjorde da jeg hadde samboer. Vi hadde ikke noen form for samboerkontrakt eller noe.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 Er det sant? Jeg bodde sammen med en kompis i tre år. Hva hadde skjedd hvis en av oss døde da? Hadde vi arvet hverandre? Fnis
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #7 Skrevet 18. august 2011 Hehe Det var hvertfall sånn når jeg og mannen min flytta sammen for 2,5 år sammen. Da lurte jeg på det samme og da stod det et eller annet sted at man ble reg. samboere etter 2 år, men man har ikke arverett på samboer med mindre det er testamente eller kontrakt inne i bildet
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Dere kan registrere dere som samboere i folkeregisteret.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #9 Skrevet 18. august 2011 Samboere er man om man har felles adresse. Men det er ikke noe juridisk binding mellom samboere med mindre man har samboeravtale eller felles barn. Men når man snakker ektefelle/samboer i forhold til livsforsikring o.l. mener man at man enten er gift, eller har hatt felles adresse i folkeregisteret i over 2 år. Dette gjelder også "eksteskapslignende forhold" i forhold til assistert befruktning... Om man vil at samboer skal arve en, må man skrive testamente. Tror det er noen spesialgreier for samboere med felles barn..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #10 Skrevet 18. august 2011 Ikke med mindre dere skrev gjensidig testamente.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #11 Skrevet 18. august 2011 Men hv med oss som bare har post adresse da? vi har ingen gate adresse eller husnummer, vi deler adresse med veldig mange andre her i bygda, er vi da alle samboere? eller blir ikke vi regnet som samboere mannen og jeg?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #12 Skrevet 18. august 2011 Dere deler ikke adresse med mange andre i bygda, alle hus har gårdsnummer og bruksnummer, og om det er flere boenheter i samme hus, har hver enhet sitt eget nr. F eks kan adressen din være G.nr 5, B.nr 36, U0102. Da bor du i boenhet nr 2 i underetasjen på et hus på gårdsnummer 5 i din kommune (gårdsnummerene er fra gammelt av, og kan være et rimelig stort område), bruksnr 36 (kan være et småbruk, men oftest en bolig på en vanlig tomt, bruksnr henger igjen fra den tiden mer eller mindre alle drev gårdsdrift i en eller annen form). Sjekk folkeregisteret, i og med at du ikke vet dette (ikke ment nedlatende, man kan ikke gå rundt og vite alt) er det meget mulig du aldri har endret adresse, og fremdeles er registrert hjemme hos mor og far...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #13 Skrevet 18. august 2011 Jeg vet om dette med gårds og bruksnummer på hus, men visste ikke at dette var registrert i folkeregisteret. har flyttet ut av bygda og så flyttet tilbake igjen, mamma og pappa bor ikke her lengre så er nok ikke registrert hjemme hos dem. men har heller aldri registrert noe gårds og bruksnummer når jeg har skiftet adresse i folkeregisteret =) hmm..
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #14 Skrevet 18. august 2011 Samboerskap gir ingen rettigheter. Man må lage gjensidig testamente og samboerkontrakt.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #15 Skrevet 18. august 2011 Gå inn på folkeregisteret på nett og sjekk hvilke opplysninger som står der. Det er en smal sak å legge inn nøyaktig adresse på nettet (måtte gjøre dette siden vi ikke hadde gate- og husnr da vi flyttet hit. Vi ringte kommunen og fikk nøyaktig adresse som vi la inn. La også inn navn og fødselsnummer på samboer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå