Gå til innhold

Noen her med ørebarn?

3 små!:) Gutt, gutt og jente!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 20 mnd som har gjentatte ørebetennelser og antibiotikakurer. Var hos legen igjen denne uken og på'an igjen med ørebetennelse og medisin. Da fikk jeg beskjed om at de ville se an det neste året for så å vurdere om han skulle henvises videre.

Det tok ganske lang tid før det ble oppdaget at det var ørebetennelser som tydelig plaget gutten.

Jeg liker ikke helt alle disse antibiotikakurene og lurer på om noen har prøvd noen annen behandling med suksess? Eller har noen råd? Kan man forebygge disse ørebetennelsene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt med øreproblemer selv om vi faktisk ikke visste at d var d han feilte før vi hadde vært på sykehuset! Han var (og tidvis er) syk HELE tia; feber, hoste og rennende nese. Han har for d meste liten/ingen CRP så er aldri noe å gjøre i form av pencilin. Når han var 20 mnd ba jeg om å bli henvist til sykehuset for å se om de kunne fjerne mandler og polypper og kom inn på Ahus etter kort tid. Der fikk jeg beskjed om at siden han var under 2 år (var 23mnd når vi kom inn til vurdering) så ville de ikke ta mandlene siden de ikke var såå store selv om de regner med at de må tas når han blir 4 år. De fjernet polyppene og satt inn dren i d ene øret pga nesten kronisk ørebetennelse! Stakkars liten, og vi som ikke har skjønt at han har hatt vondt i ørene! Han har tatt seg ofte til ørene men vi har trodd at d var en "kose"ting og en vane, ikke at han hadde vondt! 3 mnd senere var vi inne å satt inn dren i d andre øret også og nå har han bare vært syk ett par ganger med luftveisinfeksjon på 4mnd. Så d som hjalp her var å sette inn dren. Merker STOR forskjell på språket også, er fremdeles en del lyder han ikke kan si men nå prater han lange setninger og gjør seg for d meste forstått. Han er 28 mnd nå. Masse lykke til!

Skrevet

Nå har vår jente dren av andre årsaker, så jeg har vel egentlig ikke et såkalt ørebarn... men har likevel prøvd å sette meg litt inn i tema.

Så vidt jeg forstår, så er en ørebetennelse som behandles med antibiotika noe bakterielt, og vil vises på høye crp verdier? Men man kan også slite med væske i mellomøret uten at det nødvendigvis vil være en betennelse (trykket kan imidlertid gi smerte, og man får nedsatt hørsel pga væsken), for dette vil dren være til hjelp. For de som sliter med betennelser, så er det ikke alltid dren hjelper så hvidt jeg har forstått.

Uansett, så er det et komplisert, og mange fastleger har nok ikke god nok kompetanse (mitt inntrykk). Så jeg ville ikke akseptert å vente ett år, men krevd å blitt henvist til en øre-,nese-, halslege pronto! I det minste så h*n kan forklare litt mer for dere og komme med tips til forebygging. Det kan jo godt henne at ørelegen vil avvente et år for å se hvordan det får før h*n setter i gang tiltak, men å vente med å komme inn til en ørelege synes jeg er tullete.

Skrevet

Vesla er ørebarn. Gikk hull på tromhinnen første gang da hun var 6 mnd. Hun får ørebetennelse med en gang hun blir forkjølet....

Fikk dren første gang da hun var rett over året. Fungerte dessverre dårlig. Var inne til vurdering i går, og hun skal nå få dren igjen. Satser på at det fungerer bedre denne gangen.

Hun har sikkert hatt ørebetennelse 20 ganger. De siste har vert langvarige. Renner gjerne fra ørene i over 1 mnd. og må ha prøvd flere medisiner.

Vi har ikke prøvd noe alternativt, men vurderer det sterkt nå...

Skrevet

Enig ed det blomstre. Krev å bli henvist nå! Tror de fleste leger har forskjellig oppfatning av hvordan ørebetennelse skal behandles....eller om det skal behandles.

Skrevet

Enig med de over,krev en henvisning.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Godt å høre at det ikke bare var jeg som syns at å se an ett år var rimelig lenge... Vi skal tilbake for en sjekk igjen om to uker, så da får vi ordne med henvisningen.

Skrevet

Junior hadde ørebetennelse hele tida når han var liten og på antibiotika kurer hele tida føltes det som (crp gikk aldri helt ned i null).

Vi blei henvist til spesialist som fulgte oss hele tida fra han var 1 år, og blei henvist til operasjon (dren og polypper) når han hadde blitt over 2 år. Han blei operert når han var 2.5 og har siden (2.5 år siden) vært så godt som frisk siden!

Han hadde feber nesten en dag hver uke, sov ikke om natta (våkna gråtende ca hver 2 time), hadde ikke språk og var veldig hissig.

Etter operasjonen blei han en ny gutt. Språket kom nesten med en gang, sov hele natta gjennom etter 3 netter og blei den solstråla :) Fått kommentarer fra både lege, arnehage og familie at forandringen på han var helt utrolig!

Siden han nærmer seg 2 år, så burde kanskje en spesialist vurdere operasjon. Er jo ikke bra å gå på antiiotika kurer i hytt og pine..

God bedring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...