Gå til innhold

Haster!! Noen som vet? Ang leiers plikter ..

Anbefalte innlegg

Gjest Koseklompen og jeg
Skrevet

Er det etter 3 eller 6 år leietager da blir pliktig til å pusse opp leilighet en leier på egen regning? Da som gulv, benkeplater o.l.

Eller hvis det ikke er spesifisert i kontrakten så gjelder ingen av delene??

Vi har flyttet ut fra leilighet etter å ha bodd der i 4 år og 8mnd ca. Utleier sier at han skal ha vår depositum for å finansiere oppussing av leiligheten før han selger den, fordi det er det vår depositum er til for, og at etter 3 år så plikter leietager å stå for maling o.l.

Er hull i veggen etter spiker/skruer (anstendige str, ikke jumbo-skruer) å regne med som normal slitasje eller plikter leietager pga de aleine å male om leiligheten?

Vi fan ut nå nylig at det er vi som har stått for strømmen ii kjelleretg(vi bor i 2-manns bolig),vi har kun bod der, mens leietager i 2 etg har vaskemaskin, tørketrommel, kjøleskap, tørkeskap der... Hva har vi krav på i forb m det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt at en leietaker må betale for oppussing. Det er det vel kun utleier som skal betale for. Har selv leid ut leilighet i 4 år og det kunne ikke falt meg inn å be leieboer betale for oppussing med mindre det er hærverk.

Gjest Koseklompen og jeg
Skrevet

Utleier har prøvd seg på dette flere ganger også før vi flyttet ut, nå som vi er ute så sniker han seg til mannen min og begynner å gli inn på temaet vårt depositum og at vi må betale maling....

Vi har faktisk tatt på oss å male leiligheten, kun som en vennlig gest..mens utleier tar det som en selvfølge og sier at det er det minste mtp hull i vegger etter bilder..

Men så messer han om at siden vi har bodd der i lenger enn 3 år så er vi pliktet til å pusse opp leiligheten..

han sa også som om det var største selvfølge for par uker siden midt i en samtale til mannen min at han vurderte å ta depositumet vårt for å leie inn polakker til å ta oppussingen...

Litt oppgitt nå og leter som en gal etter den 3-6års regelen

Vet at iallefall i huseierens landsforbunds standardkontrakt så står det 6 år, men i den vi skrev med gamle utleier står det ingenting....

vet ikke hva forholde oss til

Skrevet

Men i all verden. Dere skal da ikke pusse opp hans leilighet. Dere betaler jo for å bo der, det er hans oppgave å holde leiligheten i grei stand.

Den loven tror jeg ikke du finner, nettopp fordi den ikke finnes.

For en idiot han er.

Skrevet

den loven har jeg aldri hørt om eller sett.

bare tull hele greia. Det er alltid huseier som har ansvar for hele leiligheten og alt som hører med den. Med mindre dere har ødelagt noe med vilje. Da må dere erstatte det. Han skulle gitt beskjed før dere flytta inn hvis dere ikke fikk lov til å henge opp bilder osv.

Skrevet

Så lenge leietaker bare har utsatt huset for normal slitasje, har ikke leietaker plikt til noe som helst i forhold til oppussing. Sjekk husleieloven. Hvis det ikke var lov til å henge opp ting, måtte det stått i leiekontrakten.

Leietaker har tatt for mye i strøm. Du skal bare betale for din del og han må i det minste sette inn en minusmåler.

Sjekk husleieloven.

Hilsen en utleier....

Skrevet

Han kan ikke kreve dere for oppussing av leiligheten dersom det er normal slitasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...