Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Hva ville dere gjort? Vi trenger ny bil snart, innen et års tid ca. Vi får ikke noe særlig igjen for den vi har som er en sliten 1996-modell. Vi har ca 60 000 på BSU, 50 000 som buffer på budsjettkonto, 15000 i fond og 10 000 på sparekonto. Altså tilsammen 135 000 kr. Og en ny bil ville kostet minst 135 000 men vi har egentlig lyst på en litt nyere og 4-hjulstrekk og da må vi opp i ca 250 000. Så er vi uenige om; skal vi tømme alle sparepengene for å finansiere bilkjøpet, eller skal vi legge i det vi må i egenandel og låne resten? Vi håper å få lagt av ca 40 000 til frem til vi må kjøpe hvis vi slipper noen dyre reparasjoner på den vi har. Er det forresten lurt å spare de i BSU eller vanlig sparekonto tro? Vi har helt ok økonomi forøvrig og kan fint betjene et billån slik renten er nå, men hvem vet hva som skjer fremover. Refinansiering av huslån for å bake inn billån der er ikke aktuelt siden vi har fastrente. Er også litt usikker på hvordan det er å bruke opp BSUen på slikt, man må vel snu litt på det slik at vi betaler ned huslån med BSUen mens man betaler store avdrag på bilen fra vanlig konto f eks? Hus har vi kjøpt for lengst, så trenger sånn sett ikke ta vare på BSUen til da, men jeg kan enda spare på den i 5 år til så det vil kanskje være dumt å ta hull på den. Syns også det er ubehagelig å skulle bruke opp bufferpenger og fondspenger, så jeg heller mot å låne. Men mannen mener det er tull å betale rente for penger vi egentlig har selv.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 BSU kan brukes til å nedbetale huslånet tror jeg. Så lenge det er mulig er det en veldig lønsom spareform som dere bør fortsette med. Om dere bruker pengene til andre ting må dere betale tilbake skattefradraget dere har fått tidligere. Det blir dyrt. Jeg ville også sørget for å ha igjen en del på bufferkontoen. Det er en god sikkerhet om det skulle skje noe spessielt. Jeg ville latt det stå minst 20.000,- der. Om dere bør ta av fondspengene kommer ann på hva dere egentlig sparer til. Om dette er penger som er satt av til pensjon bør de stå. Er de satt av til bil bør de brukes. Jeg ille brukt de 10.000,- fra sparekontoen, 30.000,- fra budsjettkontoen og de 40.000,- dere klarer å spare i tillegg. Pengene som står i fond er jeg usikker på. Resten ville jeg lånt, men ikke mer enn at dere kunne klare renter og avdrag slik at den er helt nedbetalt på for eksempel 5 år selv om renten stiger med 5%.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #3 Skrevet 18. august 2011 BSU kan kun brukes til bolig. Det lønner seg mest å spare i BSU Det er greit å ha en åpen "buffer" på ca en månedslønn med tanke på uforutsette utgifter.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 bruk noe av sparepengene deres på en ny bil. som egenkapital. du trenger ikke bruke opp pengene. men bruke noe. spar det dere kan frem til dere skal ha bil,. å sett av penger til kunn bil da. dere har jo en del penger om det skulle skje noe.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Jeg fikk utbetalt mine bsu penger på kontoen min når jeg avsluttet den. Så lenge man ikke har fått skattetrekk det gjeldene året kan man bruke de pengene på hva man vil. Jeg ser ingen grunn til å beholde bsukontoen om du ikke har planer om å spare for å få skattetrekket de neste 5 årene eller du har behov for dem for å få boliglån. Hadde ikke tatt ut mer penger av fondet enn det som er overskudd, er mye dårlige tider nå, så lett å tape penger der. Hadde ikke tatt hele bufferkontoen. En blanding av billån, bsu og sparepenger hadde vært min løsning, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #6 Skrevet 18. august 2011 De pengene du har satt inn samme år som du tar dem ut er det ikke noe problem med. Da er det ikke noen sattefordel å betale tilbake, men om du har satt in pengene tidligere år og da fikk en skattefordel må du betale tilbake dette om pengene ikke brukes på bolig. Det er hele poenget med kontotypen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå