Mamman_til_Sofie Skrevet 18. august 2011 #1 Skrevet 18. august 2011 Hei! Jeg har en liten jente som er født i slutten av mars 2011. Jeg tenkte derfor å søke barnehageplass fra 1.april 2012. Er det noen av dere som vet hvordan jeg skal gå frem....? Jeg har skjønt hvordan hovedoptaket fungerer, men hvordan er det når man ønsker plass før 1.august? På forhånd tusen takk for all god hjelp og gode tips! (Vi bor i Oslo) Hilsen mamman til Sofie
Mammamedmot Skrevet 18. august 2011 #2 Skrevet 18. august 2011 Jeg bor i Akershus, vi gikk inn på kommunen sin hjemmeside og der lå det søknadd. Dersom du ringer kommunen din, får du helt sikkert veiledning på hvordan du skal gå frem;)
Mamman_til_Sofie Skrevet 18. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2011 Søkte dere med oppstart 1.august?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2011 #4 Skrevet 18. august 2011 Vi bor i Oslo og gutten vår kom inn på rullerende opptak i februar i år. Det fungerer slik at du søker om plass fra den datoen du vil ha plass. Send søknaden et par måneder i forvegen. Barna blir prioritert etter alder når det er ledige plasser, de eldste får plass først. Vi fikk plutselig brev i posten om at vi hadde fått plass og kunne starte neste uke! Så det er en merkelig ordning der det er umulig å planlegge noe særlig. Men allikevel bedre enn å måtte vente til august. I vår barnehage flytter de barna over til storbarnsavdelingen gjennom hele året og det er derfor det stadig blir ledige plasser på småbarnsavdelingen.
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 18. august 2011 #5 Skrevet 18. august 2011 Du søker som vanlig på skjema på kommunens hjemmesider og setter inn den datoen dere ønsker oppstart Tidligst den måneden barnet blir 12 mnd om jeg ikke husker feil. Dere bør kanskje være foreberedt på å måtte vente til august likevel. Sønnen vår sto på venteliste fra desember 2010 men fikk ikke plass før nå i august. (født des 09). Ved rullerende opptak vil dere bare bli kontaktet når det blir ledig i en av de barnehagene dere har på lista.- i hovedopptaket kan man bli tilbudt en plass man ikke har søkt på. Så det lønner seg nok å ha noen store barnehager på lista (ikke at det hjalp for vår del, men høyner nok sjansene)
Mamman_til_Sofie Skrevet 18. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. august 2011 Takk for svar! Vi ønsker jo i utgangspunktet plass fra 1.april. Om jeg søker oppstart fra denne datoen og ikke får plass, vet du om jeg fortsatt blir stående på listen da eller må jeg søke på nytt fra f.eks 1.mai...? Og er det slik at man blir kontaktet dersom det blir ledig plass på en av de barnehagene man har på listen eller gjelder det rullerende opptaket for bare en barnehage?
Mamman_til_Sofie Skrevet 18. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2011 Tusen takk for svar! Et lite oppfølgingsspørsmål.... Hvis det blir en ledig plass i en barnehage jeg har på 4 plass på min liste og det er et barn som er yngre som har denne barnehagen på 1 plass, vil vi da få den ledige plassen fordi mitt barn er eldst?
desembergutt09 + ?? 31.1.12 Skrevet 18. august 2011 #8 Skrevet 18. august 2011 Hehe, nøyaktig hvordan dette fungerer er fremdeles et mysterium for meg. Men jeg TROR det er slik du sier her at ditt barn vil bli tilbudt plassen fordi han/hun er eldst. Man må ikke søke på nytt hver måned, det går automatisk. Du kan sette opp 7 eller 8 barnehager på lista. Bare gå inn på din bydel sine barnehagesider så kan du undersøke litt mer, evt ring opptakskontoret i bydelen. (du kan søke barnehage uavhengig av bydel men søknaden skal sendes til den bydelen dere bor i)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå