Gå til innhold

Epidural- hva kan egentlig gå galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som sier de vil unngå å få epidural pga det er farlig, men hvorfor er det det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter - for dette har jeg virkelig ikke peiling på ^^

Skrevet

Dytter jeg også. Selv fikk jeg epidural etter 48 timer med rier. Var så utslitt at jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle klare å få ut en unge med min trange fødekanal.

Etter epidural, drypp og vakumkopp gikk det fint.

Leste ikke noe som helst om dette på forhånd, men leser nå at epidural kan senke oksytocinnivået og gud vet hva. Blir jo skitskremt av sånt!

Selv merket jeg ingenting negativt når det gjaldt tilknytningen til jenta mi. Alt føltes topp etter fødselen.

Skrevet

var ikke meninga å være anonym forresten :)

Jeg fikk epidural og fikk en rar følselse i ryggen flere mnd etter, ikke vondt akkurat, men ekkel følelse....men trodde ikke det kunne være farlig.

Skrevet

Hei.

I sjeldne tilfeller kan man få epiduralt hematom eller infeksjon etter epiduralbedøvelse. Dette kan resultere i hel eller delvis lammelse i bena eller tap av kontroll over urin/avføring. Kronisk hodepine på grunn av tap av spinalvæske hvis de stikker feil ( spinal hodepine ). Hjernehinnebetennelse på grunn av at lokal infeksjon ved innstikkssted kan spre seg til hjernen. Dette er svært sjelden, men forekommer årlig i Norge. Dette har jeg fra min mann som er anestesilege og legger mange Epiduraler hver uke. De har jo lært om alle komplikasjonene på medisinstudiet.

Skrevet

Epidural kan stoppe riene og føre til at fødselsforløpet drar ut og eventuelt må startes igjen med drypp. Det er også økt risiko for at man trenger hjelp av tang eller vakum og i siste instans at det blir keisersnitt.

Skrevet

Jeg fikk epidural med første, og da og de drypp greine for å beholde kraftige rier. Da ble plutselig hjertelyde til babyen borte og det ble haste keisersnitt og det var ganske skremmende. Og pga den opplvelsen så blir jeg nå ansett som riskiko fødende når jeg skal ha i Januar så da må jeg føde på spesialenheten her. Gruer meg.. :(

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!:)

Det her var jeg ikke klar over, leste ikke noe om det før fødselen og siden flere jeg kjenner anbefalte epidural så takket jeg ikke nei når de spurte:P men nå kommer jo flere i ettertid(andre da) og sier at de vil ikke ha det pga farene....hum..

Skrevet

Hovedproblemet med epidural er at det kan føre til svakere rier. Når riene blir svakere må man gjerne kompensere med drypp. Og da øker også risikoen for at ungen må tas med vakuum eller tang og dermed også risikoen for skader på mor.

Skrevet

Men... hva er risikoprosenten ved fødsler uten epidural kontra med epidural? Det er jo det som er det interessante.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...