Gå til innhold

Baby på 2 mnd. i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren (17 mnd.) min begynte i barnehage på mandag og i dag kom det innom en kvinne med en liten baby på armene. Hun lurte på om det var mulig å få barnehageplass til babyen som er 2 måneder. Personellet sa selvfølgelig at baby er alt for liten og at de ikke tar inn så små babyer. Hun sa da at hun skulle forsøke i andre barnehager og så gikk hun.

Jeg ble rimelig sjokkert! Sette en 2 måneder gammel baby i barnehage? Ville dere gjort noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det slått deg at foreldrene kan ha kommet i en økonomisk knipe, som utgjør at ingen av de kan være hjemme med ungen?

Vi fikk selv det problemet når vår elste var 3 månder gammel, det er forjævlig å vite at ungen må være med noen andre enn sine foreldre, men det var valget mellom det og å ikke eie flua på veggen. Vi ordnet jo så tulla vår var hos sin farmor på dagtid, og jeg jobbet ikke mer enn 60% stilling, men slikt er et faktum i noen situasjoner, alt går ikke etter planen bestandig.

Ville så klart ikke satt ungen(e) vår i barnehage i en slik alder, men det er en annen sak.

Skrevet

Ikke jeg heller. Klarer ikke slutte å tenke på det og jeg håper at hun, som forøvrig så ut som en god mamma (altså, man kan jo ikke alltid se det på folk, men hun så vennlig og snill ut), blir hjemme med babyen sin.

HI

Skrevet

I Usa er barnehagen åpne fra og med 6 ukers alder..

Uten sammenheng forøvrig, da vi har et velferdssystem som tilrettelegger for at barna er ett år + når de begynner.

Men det er bare helt fjernt å tenke på. Det er da heller ingen barnehager i Norge som er åpne for spedbarn. Grensen ligger vel på 10-11 mnd?

Rart...

Skrevet

Jo, det har slått meg at det kan være noe slikt og det er trist for hele familien om det er slike ting som ligger bak og jeg kan skjønne at man kan bli desperat. Jeg skal ikke dømme henne, men jeg ble sjokkert likevel.

Det å være hjemme med bestemor, en tante, onkel eller andre familiemedlemmer / nære venner er ikke helt det samme som å gå i barnehage med mange ansatte og mange barn.

HI

Skrevet

OG HI, hva hadde du gjort om du kun hadde fått engangstøtten, som er på 32 000,- kroner?? Hun må antagelig tilbake på jobb, og når hun ikke har fått permisjon, så har kanskje ikke far til barnet det heller...

Må ikke være sjokkert, ikke alle som har alt på plass når barna kommer, men velger barnet likevel fremfor abort. ikke alle som har ett hjelpeapparat stående parat heller.

Skrevet

Er jo ikke alle som har et slik nettverk rundt seg, som sitter alene med det hele, og venner jobber jo som regel.. Håper noen foreslår for henne å ordne privat dagmamma, altså betale litt ekstra for en dagmamma som KUN tar dems barn, og blir godt kjent med det før foreldrene forsvinner på jobb ol.

Skrevet

Jeg vet ikke hva grensen ligger på, men i vår barnehage er det en baby på 6 måneder. Resten begynte da de var nærmere 1 år.

Vet at andre land har andre permisjonsregler og laaaaangt mindre permisjon enn vi har. Vi er heldige:-)

Men 2 måneder? En helt fersk baby og så rett i barnehage. Uff.....

HI

Skrevet

Vet om en baby som var ca 8mnd når den begynte i barnehagen.

Skrevet

Om man ikke har far eller ikke er sammen med far til barnet så kan man søke overgangsstønad som alenemamma. Har man far til barnet og bor sammen med far så kan far jobbe eller så kan mor jobbe og far kan ta permisjon om mor feks. er student.

Jeg mener ikke at alt skal være på plass og at folk som ikke har alt på plass skal ta abort. Selvfølgelig mener jeg ikke det.

HI

Skrevet

Jeg har kun fått engangsstønaden. Hadde vi kommet i økonomisk krise slik at vi måtte ha 2 inntekter så må man jo plassere babyen et sted. Men tipper de fleste hadde funnet en annen ordning, f.eks å jobbe skift der det var mulig å overlappe hverandre.

Skrevet

studentbarnehagen tok imot en baby på 3 uker. moren skulle ha eksamen.

skjønner at noen må,men skulle vært desperat for å ha gjort det selv.

men har tenkt at om jeg blir ufattelig sliten og el får fødselsdepresjon så ville jeg hatt barnehage.levert sent og hentet tidlig for å kommet meg litt selv.

Skrevet

Professor Smith er ingen jeg fester noe videre lit til. Han mener feks. at barn tas fra sine biologiske foreldre langt oftere og at han ser på majoriteten av foreldre i Norge som potensielle barnemishandlere. Jeg siterer: ”Svært mange barn vokser opp under særdeles tvilsomme omsorgsbetingelser, sier professor i psykologi Lars Smith ved Nasjonalt kompetansenettverk for sped- og småbarns psykiske helse”.

Så professor Lars Smith er ingen mann hvis råd man burde lytte til.

HI

Skrevet

Familie bhg tar gjerne inn mindre unger så der kunne hun prøvd.

Vår nr.2 begynte i bhg da hun var 9,5 mnd. Da var permisjonen over.

Skrevet

He he, måtte le av henne oppi her som ikke eide flua på veggen......Nåla i veggen,kanskje? :-)

Skrevet

Vel iom at han kan langt mer enn de fleste om småbarn og at holdningene hans støttes godt opp av forskning så ser jeg ingen grunn til å tvile på det han sier.

Skrevet

men slik som i mitt tilfelle da...

Jeg hadde kun rett på engangstøtten, og far fikk sparken omtrent 3 uker før termin.. så vi var blant de som ikke fikk alle disse fancy støttene.. og da min familie ikke bor i norge, og min mann hverken har søsken eller foreldre.. så søkte vi også barnehage. Ikke fordi vi syns det var så gøy, men det var nødvendig!!!

hilsen meg her lengre oppe som mener det ikke er alle som har alt på stell, men som likevel velger å føde barnet fremfor abort.

Skrevet

Takk for den ;) Men her vi bor heter det faktisk flua på veggen, kommer av dialekt og sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...