Gå til innhold

Kan jeg be bv om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidssøker, men pga av manglende b.hageplass kommer jeg meg ikke ut i jobb..kan jeg da be bv om hjelp til b.hageplass? HAr ikke tilgang på barnevakter eller dagmamma heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du ikke barnehageplass til hovedopptaket? Er du alene med barnet?

Vet ikke om b.vernet kan trylle frem plasser, men det skader ikke å høre siden du heller ikke vil få dagpenger om du ikke har tilgjengelig barnepass.

Skrevet

Nei, vi fikk ikke plass på hovedopptaket. Er alene ja. Har hørt at man kan søke igjen i januar, stemmer det? Forventer ikke at de kan trylle, bare om de eventuelt kan legge med en erklæring på søknad eller noe. LItt smådesperat her, siden jeg absolutt skulle vært i jobb eller utdanning de tre årene jeg har os nå.

Skrevet

Rart at du ikke fikk når du er alenemor. Alenemødre står ofte høyt oppe på prioriteringslista.

Om du kan søke i januar må du nesten sjekke med din kommune. I vår kommune er det bare et hovedopptak og vi fikk heller ikke plass da. Men etter en lang ringerunde til hver enkelt barnehage så satt jeg plutselig med to tilbud om plass. Så jeg vil anbefale å ringe rundt til barnehagene før du eve. kontakter b.vernet

Skrevet

Hvor gammelt er barnet da? Trodde alle over 1 år hadde krav på barnehageplass jeg, har ikke kommunen noe å tilby deg? Hva med familiebarnehager osv.

Ville i første omgang ringt kommunen jeg.

Skrevet

Straks ett år. SKal ta en ringerunde og høre om det finnes en plass i nærheten, har ikke bil, så må kunne gå eller busse. Bv er sånn siste instans, bare greit å vite om de kan hjelpe om ingenting annet fungerer.

Skrevet

jo det kan du, men husk da har bv en grunn til omsorgovertakesle

Skrevet

18:09: Kan du ikke slutte nå? Gjenntatte ganger driver du med skremsels-propaganda og direkte løgner. Det er nok nå.

Skrevet

18.09: Nå tror jeg du er litt ute på villspor :) At jeg spør om de kan hjelpe med b.hage, er ingen grunn til omsorgsovertakelse. Dette VET jeg:) hi

Skrevet

De fleste kommuner har suppleringsopptak i januar (tildeles før). Da blir nemlig de barna som fyller 3 år i 2012 regnet som "store"og det gir en annen bemanningsnøkkel som gjør at man kan ta inn fler så lenge areakravene er oppfylt.

Skrevet

Her jeg bor er det løpende inntak hele året (etter hovedopptaket) og ikke noe suppleringsopptak i januar, det er det heller ikke i nabokommunen.

Med løpende inntak menes det egentlig bare at du blir stående på en venteliste og kan få tilbud om plass hvis et annet barn flytter eller slutter av andre grunner.

Det er vel barn født før 1.september som har krav på plass, er barnet født etter det har du ikke krav på plass før neste år. Men ring barnehagene, det hender de har noe ledig kapasitet, om ikke annet en redusert plass.

I barnehagen vi bruker står det en 50% plass ledig på småbarnsavdelingen, men siden alle søkerene på ventelista har søkt full plass har ingen fått tilbud om denne halve plassen. Kanskje det er sånn flere steder?

Skrevet

Da vet du lite om Bv HI?

Men som sagt så kan du spør bv om det og du får plass veldig fort

Skrevet

Nei, jeg vet faktisk veldig mye. Å be om hjelp er ikke det samme som å få ungene flyttet. Å nekte hjelpetiltak, eller nekte å samarbeide derimot, og nekte å endre holdning, og oppførsel overfor barn, samt å ikke gidde å jobbe med egne omsorgsevner kan gi et grunnlag for omsorgsovertakelse. hi

P.s: Jeg er ikke lydhør for propagandaen din, jeg har selv vært i bv`s omsorg, og er takknemlig for det. Men ha en fin dag :)

Skrevet

bv pleier å ha noen akuttplasser i kommunene til bv.barn, men barna dine faller ikke innunder denne kategorien, det er til barn som f,eks blir akuttflyttet og man ser at bhg. kan være en god løsning eller der bhg. gjør at mor i det hele tatt klarer å ha omsorg for sine barn selv.. hva med dagmamma, de er det jo mange av!! Lykke til!

Skrevet

18:09 er på villspor ja... Ikke hør på henne. Jeg er forresten bv ped.

Du kvalifiserer ikke til å få bhg plass av barnevernet, men da jeg slet med lignende problem som deg gikk jeg til NAV og fikk de til å skrive et brev til opptakskontoret i kommunen som forklarte mitt behov for barnehageplass. Jeg fikk plass til barnet mitt en mnd senere, utenfor hovedopptaket. Jeg vet ikke om dette var på grunn av brevet eller om jeg uansett ville fått plassen

Skrevet

18.50: jeg har vendt det døve øret til ;)

Ok, da hører jeg med nav, så får man se om det ikke løsner litt :) Enten ved deres hjelp, eller uten. Står som aktiv jobbsøker, men siden liten bare er hos pappaen annenhver helg, og vi som sagt står (foreløpig) uten plas, er det begrenset hva jeg får til. Eneste jeg hittil har kunnet sagt ja til er dørvakt annenhver helg, og det kan man nesten ikke leve av..målet er jo å bli stønadsfri-selv om jeg er takknemlig for de stønadene akkurat nå altså!! Men det var noe med å tjene egne penger og klare seg selv da..

Skrevet

Ja, det kan du be om hjelp til. Da blir det samtaler, og gjerne at du må vise til dokumentasjon om din tilstand... Så kan de dette. Kalles frivillig hjelp i hjemmet.. (selv om det er utenfor husets fire vegger)

Du blir ikke tatt fra barnet, selv om du ikke fikk bhg-plass og ønsker å arbeide ;)

LYKKE TIL

Skrevet

Du trenger ikke bv hjelp for dette. Du trenger bare å sende inn en skriftlig klage innen tidsfrist. Jeg har også klagd da jeg har krav på bhageplass og vært alene med barn og fått.Så klag så ser du det ordner seg. Henvis til loven.

Skrevet

Du står fritt til å søke barnevernet om hjelp til dette, men de fleste steder vil du få avslag. Det er ikke en barnevernsoppgave å sørge for at mødre er i jobb. Barnehageplass ordnet av barnevernet er ment å brukes der det er til barnets beste å være i barnehage, enten fordi foreldrene har behov for avlastning for å fungere som OK omsorgspersoner eller fordi barnet har behov for en barnehage som sosialiserings- og læringsarena.

Skrevet

aleneforeldre prioriteres ikke i barnehagekøen. Og bhg gjennom barnevernet gis som hjelpetiltak til dem som virkelig trenger det, og vilkår er at det er særlige behov hos barnet-ikke hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...