Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos det i går. Og fy som babygutten gråt, hadde lyst å røske han ut av armene på terapeuten.. Men har tro på at det hjelper mot låsninger. (og var nok ikke vondt for lillegutt, bare ubehagelig) Hva er egentlig forskjell på det og det en kiropraktor gjør?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

Jeg hadde også mest lyst til å rive babyen ut av armene på manuellterapeuten; uff som ungen min hylgråt!!!! Ikke fornøyd med manuellterapeuten i det hele tatt; han viste oss noen bærestillinger vi skulle bruke og fikk IKKE lov til noen andre bærestillinger. Ungen hylsgråt i 2 dager og jeg var helt på nippet til sammenbrudd... Så vi gikk tilbake til gamle bærestillinger og bestilte time hos kiropraktor med spesialitet på babyer. Ja, det koster, men der fikk vi 3 timer på en uke. Kiropraktoren utførte fullstendig smertefrie behandlinger, 5 stk, og vi trengte ikke gjøre noe som var vondt for gutten vår. Og nakken hans ble helt myk og fin!

Skrevet

Hmmm.. jeg trodde manuelle terapeuter var de som "kunne ting" med spedbarn, jeg?Han virket flink, altså. Fikk noen spesielle bærestillinger vi også og tips og råd. Får se om det virker. Han har ikke vært urolig idag, altså. Bare litt i går.

Skrevet

Manuellterapeuter er fysioterapeuter med tilleggsutdanning/ mastergrad i manuellterapi, og hvis du har vært hos en av disse, så har de en tilleggsutdannelse i behandling av barn/ spedbarn oppå der igjen;

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Så, joda, de kan absolutt sakene sine, og er de fremste ekspertene på dette med låsninger i nakke/ rygg hos babyer. Generelt sett er vel man.ter. mer "skånsomme" enn kiropraktorer, siden manuellterapeuter manipulerer leddene, mens kiro gjerne knekker (men hos babyer tror jeg ikke det er så stor forskjell på hva de gjør egentlig...?).

Begge jentene mine har vært hos manuell.ter. og jeg var veldig fornøyd med behandlingen - manuellterapeuten var veldig forsiktig og dyktig på det hun gjorde. Men de kan gjerne gråte litt under behandling, det tolker ihvertfall jeg som et godt tegn- for det må jo gjerne gjøre litt vondt for å bli godt igjen:) Og ofte er det ikke bare pga selve behandlingen de skriker, jeg har ihvertfall opplevd flere ganger hos lege eller annet helsepersonell, at det ofte er det at de holdes hardt fast som fører til mest hyling, ikke selve sprøyta eller behandlingen som sådan :P

Det kan vel også gå noen dager før man merker effekt av behandlingen, og gjerne kan de være litt ekstra sutrete i et par dager etterpå, før det til slutt blir bedre:) Men klart, hvis man ikke synes man.ter. gir ønsket effekt, er det jo bare bra å prøve kiropraktor også- det er mange veier til Rom osv;)

Skrevet

Vi var hos kiropraktor da lillegutt hadde kolikk. Det var ikke noe knekking eller noe sånt, bare trykking på bestemte punkter på nakken og på ryggen. Guttungen sov gjennom alle behandlingene.

Har faktisk aldri hørt om noen babyer som hyler når de får behandling hos kiropraktor/man.ter!

Skrevet

Tror ikke han hylte fordi det gjorde vondt: fordi han ble holdt fast og man.ter presset på punkt i nakken. Uansett- han er ikke noe dårlig nå:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...