Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #1 Skrevet 17. august 2011 Min sønn har mistet (les: rota bort) sin splitter ny skolesekk, med dyr tupperware-matboks oppi. Samlet kostet tingene ca 800 kr og var kjøpt for 2 uker siden. Jeg mener at selv om jeg har råd, så skal jeg ikke erstatte tingene som han ikke passer på, men at han heller kan gå med gammel sekk og gammel matboks ut skoleåret. Er det drastisk av meg? Synes det blir for dumt å kjøpe nye ting hver gang han "mister" noe som koster oppunder tusenlappen. Trenger innspill!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #2 Skrevet 17. august 2011 Hvor gammel er han?? Han burde kanskje ta å "rydde på rommet" for å prøve å finne igjern skolesekken?? Eller hvor den måtte være,..for den har vel ikke gått på tur alene??
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 Hvordan i alle dager har han klart å rote bort dette da? Hvor har dere vært de siste ukene, og når har han hatt med sekken ut av huset?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Nei, den var i huset etter at vi kom hjem fra skolen. Han går forresten i småskolen. Vi leita på rommet hans, og alle andre rom i huset uten at vi klarte å finne den imorges. Ser nesten ut som han og kameratene tok sekken og putta den i søppeldunken ute eller et annet "smart" sted for moro skyld :S HI
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Du er sikker på at ingen har stjålet sekken? En kamerat? Tanteungen min "mistet" ipoden sin, det viste seg at en venninde hadde tatt den. Det er ganske vanskelig å miste en sekk.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Han hadde bare en kamerat på besøk i går, og denne gutten stoler vi på 100%. Så de har sikkert gjemt den et eller annet sted, slik at han sier han ikke husker det i dag. Men altså, hvis vi ikke finner den, er det da "fælt" av meg å la ham gå med den gamle slitte sekken til neste skoleår? HI
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #7 Skrevet 17. august 2011 Jeg hadde ikke kjøpt ny sekk nei, d skal jeg love deg. Hva lærer du gutten om du gjør det? at man bare kan kaste rundt på tingene sine og ikke ta vare på de fordi mamma kjøper nytt uansett så det er ikke så farlig! Hadde fint fått gå med gammel sekk for min del ja Hilsen den strenge mamma'n som også er ped.leder
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #8 Skrevet 17. august 2011 Gammel sekk og matpakke i smørpapir i stedet for matboks. Så skal du se at sekken dukker opp igjen fortere enn svint.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #9 Skrevet 17. august 2011 Vel, pedagog her og! Og jeg er uenig med deg. Synes synd på gutten din som har klart å rote vekk sekken sin med en så streng mamma Skjønner jo prinsippet at man må lære av sine feil, men jeg tror ikke du skjønner hvor sårt det er for små barn og ikke ha ny sekk o.l ved skolestart. Det har jeg både sett og erfart, og ville ikke unnet noen det. Da ville jeg heller funnet en alternativ løsning, som å si at han kan få ny sekk, hvis han hjelper deg å betale den (ved f.eks et par ekstra huslige plikter i uka eller liknende). Han er bare en guttunge. Klart ha å lære, men jeg synes ersonlig dette er overilt og feil måte å gjøre det på... Har aldri du mistet noe?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #10 Skrevet 17. august 2011 Hadde ikke kjøpt noen ny sekk heller. Barnet må lærer seg og ta varer på tingene siden. Uansett hva det er....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #11 Skrevet 17. august 2011 Ny sekk ved skolestart? Mener du at de skal ha ny sekk til hvert skoleår?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #12 Skrevet 17. august 2011 Hvis han begynner i førsteklasse nå ville jeg vurdert ny sekk om en uke eller to om den ikke dukker opp.Er han eldre kan han bruke den gamle eller kjøpe ny for egne penger om han har, eventuelt ønske seg til jul/fødselsdag.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #13 Skrevet 17. august 2011 Helt enig med 10:05. Alt trenger ikke alltid være så fordømt pedagogisk riktig hele tiden, det viktigste er at barnet lærer. Guri så mange ganger jeg bruker mine egne metoder for å vise ungene,, og jaggu har de ikke lært av det også.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #14 Skrevet 17. august 2011 Du pedagogen, jeg har vokst opp med arvede klær og utstyr, også skolesekker. Hvis jeg mistet noe, hadde ikke foreldrene mine råd til å kjøpe nytt med en gang. Hvis jeg som voksen mister for eksempel et smykke, så drar jeg ikke og kjøper nytt med en gang - det er ikke fornuftig bruk av penger. Når han klarer å rote bort en ting innen husets fire vegger, er det ikke det samme som å bli frastjålet ting eller miste ting på skoleveien... HI
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #16 Skrevet 17. august 2011 Herre gud, pedagog: "streng mamma" og "sårt for ett barn å ikke ha ny sekk" Hva er det for en vanvittig holdning? Mener du virkelig at barn skal lære seg at hvis de roter vekk sakene sine, så får de nye? Og at det er en menneskerett å ha ny sekk til skolestart? Personlig fikk jeg tre sekker på hele min skolegang. Den siste brukte jeg faktisk frem til for få år siden. Den første gikk i stykker etter få måneder og var direkte årsak til at jeg faktisk fikk en ny til andre klasse. Hvorfor skal barn lære seg bruk- og kastmentalitet og at de ALLTID skal få det de har lyst på? Vet du hva, hvis det er en gjengs oppfatning blant pedagoger, så tror jeg det er store mangler i pedagogutdannelsen.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #17 Skrevet 17. august 2011 Ja det er sårt og miste noe, men han lærer da ikke av at mor går å kjøper ny. tvert i mot, han lærer at neste gang han mister noe så er det ikke så farlig fordi mor kjøper nytt. Dessuten klarer barn fint å ha en brukt skolesekk til skolestart. det hadde vi også da vi var små. kan ikke si jeg led noen nød fordi. hilsen den første pedagogen
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #18 Skrevet 17. august 2011 Godt å se at det er forskjell på pedagoger her inne.... :-) Og at noen er fornuftige. Hilsen en av dem som har en utblåsning på 10.05
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #19 Skrevet 17. august 2011 Det er klart den dukker opp snart. Han kan vel få en ny i julegave eller noe om den fremdeles er borte..? Du kan jo ikke kjøpe ny sekk nå, så dukker den andre opp om få dager, da vasser jo gutten i luksus da, med to sekker. Gjett hvem som mister jakka si neste gang da
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #20 Skrevet 17. august 2011 10.05 igjen her. Vanvittig holdning kan det godt være man har, men som jeg også har skrevt i innlegget mitt kl 10.05, sier jeg at jeg skjønner at man må gjøre noe for det (f.eks ved huslige plikter) for at gutten skal skjønne at han ikke bare kan miste og få. Men jeg mener også at dette er ikke noe gutten har gjort med vilje. Han har ikke tagget den i stykker eller klipt den opp, han har MISTET DEN. Han har jo ikke ment å gjøre det, og jeg synes ikke man skal straffe en liten gutt med å si at "du har mistet den, nå håper jeg du har lært, du får ikke noen ny sekk eller matboks" . Jeg synes man kan bruke andre alternativer - som - "du har mistet den, det var veldig dumt. Hvis du ønsker en ny må du hjelpe til med å betale for den, for ny sekk er dyrt. skal vi lage en avtale på at du hjelper meg med (noen plikter dere velger) " , eller liknende. Det føler JEG er fair, da lærer gutten at ting koster. Evt kan han bruke ukelønn også på det. Jeg hadde samme sekk hele barneskolen jeg, så nei, jeg mener ikke at det er en "menneskerett" med ny sekk hvert år. Ikke det som er poenget. Kanskje får man annehvert , men poenget er jo at han fikk, han uheldigvis mistet, og det var dumt. Hva moren til denne gutten velger å gjøre er jo opp til henne, men dere trenger da ikke fly i taket fordi noen har en annen oppfatning (og oppdragelse) enn dere....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #21 Skrevet 17. august 2011 Hvis den ligger innen husets fire vegger bør det vel ikek være noen problem å finne den, eller har dere så vanvitttig stort hus?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2011 #22 Skrevet 17. august 2011 Gått med gammel sekk til den nye sekken ble funnet. Den må jo være der, ett eller annet sted? Hadde ikke kjøpt ny sekk helt med det første, hvertfall. 1) I tilfelle den nye dukker opp 2) La ham kjenne litt på konsekvensene av å rote bort sakene sine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå