huset fullt? Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Minstemann på 2år og 4mnd har i sommer slitt med utslett. Mistenker at det er atopisk eksem. Vi smører han nå minst 2 ganger om dagen med fet krem og kortison ved kveldsskiftet, dette hjelper, men blir ikke helt bra og utslett dukker stadig opp nye steder. På forsommeren fikk han utslett ved håndledd, albuer, knehaser og ankler/fot. Ble betent før vi tok i bruk kortison. Men røde/tørre flekker har spredd seg utover bein, armer og rett utafor bleia. Nå har han begynt med halsen, nuppete hud i ansiktet og tørr smårød hud under øya. Kuttet nylig ut Comfort Sensitive skyllemiddel (mildt parfymert) og syntes det hjalp, men så kom utslettet i ansiktet... Tidligere har han (som sin storebror og mamma) fått noen tørrflekker rundt omkring på vinteren. Har brukt Aderma Exomega som har tatt knekken på det. Er det ikke litt "sent" å få atopisk eksem etter fyllte to år? Kan dette være en allergisk reaksjon på matvarer? Synes han har blitt verre på solfylte dager da han har blitt smurt med Cosmica (barne-)solkrem...andre som har erfart dette? Hva slags krem anbefaler dere? Han hyler av Karbamid-krem og Aderma Exomega på rød og sår hud... Nå bruker vi rød Apobase Andre tips? Burde vel komme oss til lege....
melkekua™ Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Anbefaler legebesøk ja, få rekvisasjon til en barnelege/spesialist. Der får du tatt allergitest, og få mulig sterkere kortison. Og et smøreopplegg for kortison/krem.
Nagilimia Skrevet 17. august 2011 #3 Skrevet 17. august 2011 Anbefaler absolutt legebesøk og henvsining til spesialist. Min sønn er allergisk mot tomat, sitrus og sitronsyre, men dette kan variere. Noen reagerer på melk og andre finner man ikke ut hva reagerer på. Jeg lærte utrolig mye på denne siden: eksemskolen.no Sterkere kortisjon og smøreskjema er mitt råd også. I tilegg er rikshospitale sin badeoljen - NAF, utrolig god. Fåes på apoteket. Må noen ganger spøre om den, men er reseptfri og veldig drøy.
mamman til to gutter Skrevet 17. august 2011 #4 Skrevet 17. august 2011 Sier som de andre at dere bør få en henvisning til en spesialist... Pga atopisk eksem hos begge sønnene våre bruker vi kun neutral vaskemidler, den er helt uten parfyme. De bruker aldri ull innerst mot kroppen om vinteren, det forverrer det. Med atopisk eksem bør de ikke bade/dusje for ofte, vi prøver å holde oss til 1-2ganger i uka (selvom det i et annet innlegg blir beskrevet som uhygienisk), resten av uka bruker vi klut. Når de dusjer bruker vi minst mulig såpe og selvfølgelig såpe og sjampo uten parfyme. Jeg har noe eksem selv også, bla har jeg hatt noe i ansiktet i sommer som ikke har forsvunnet selv med smøring med fete kremer, kortison osv. Først nå når været har blitt dårlig har det blitt bedre, så jeg tror rett og slett det har vært soleksem, det kan jo være det sønnen din har hatt også, for normalt blir atopisk eksem bedre om sommeren.
Zupermam Skrevet 17. august 2011 #5 Skrevet 17. august 2011 Henger meg på det de andre sier her, hør med en spesialist. Selv har vi funnet ut eksemen trigges av enkelte matvarer , dere får nesten prøve dere fram. Her blomstrer iallefall eksemen av å spise for mye bananer, egg og appelsiner. Karbamid-kremen svir ( både hos meg og barna) så den har vi slutta med så klart, en kombinasjon av a-krem og hydrokortisom er det eneste som hjelper. Lykke til! ps: Yngstemann her tåler ikke Cosmica-kremen han heller, hen ble helt rød og irritert.
jippijegharfødt Skrevet 17. august 2011 #6 Skrevet 17. august 2011 Hei Datteren min er 3 år og har atopisk eksem, men er ikke veldig hardt rammet. Ser du nevner cosmica solkrem - datteren vår reagerte veldig på den og fikk forferdelig rød og tørr utslett i kinnene av den. Ble borte da vi byttet til Babyline solkrem og en fra Coop. Jeg bruker mest Locobase og Decubal. Blir ikke bra av de selvsagt, men syns de er gode på henne. Jeg fikk eksem så sent som på barneskolen, og det gikk over av seg selv senere.
Nea og juniors mamma Skrevet 17. august 2011 #7 Skrevet 17. august 2011 Svarer selv om ingen av mine barn til nå har utviklet eksem tiltross for at jeg selv er hardt rammet. 2 år og utvikling av eksem er ikke "sent", det kan ramme uansett alder. Jeg fikk selv diagnosen som 3 åring og har i tillegg allergi mot div. + astma. Av kremer anbefaler jeg sterkt lokobase repair og ikke den vanlige. Repair er fet men god mot huden, kan også brukes rundt øynene. Ellers tåler jeg også dårlig a-derma exomega (for eksemhud) på de stedene jeg er rammet. Bare husk å smøre med fuktighetskrem 15-20 min ETTER kortisonkremen er smurt inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå