Gå til innhold

Alt det rare man skal lure på!


Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Anbefalte innlegg

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Jeg har vært på innkjøring i barnehagen med gutten min. Var da med under lunsjen på småbarnsavdelingen, hvor en av barnehagetantene sier "Mille, du må spise skorpa også altså"... Og så begynte jeg å tenke- Hvorfor må man det?

 

Har hørt det så mange ganger, og jeg har selv blitt lært opp til å spise skorpa, er ganske så glad i skorpe, men hvorfår MÅ den spises?? Er det mer næring i skorpa enn resten av brødet? I så fall burde jo alle foreldre mase om å spise skallet på potetene også? Eller går det mer på at man ikke skal "sløse" med maten?

 

 

*dagens viktigste innlegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i huset må man det fordi jeg er gammeldags og vrang og ikke vil kaste mer mat enn høyst nødvendig ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går vel på det at man spise opp hele maten man har tatt til seg før man velger noe nytt. Det er jo mange barn som kun spiser "innmaten" i brødskiva, lar skorpa være igjen, også begynner på ny brødskive ;)

 

Er barnet mett etter bare innmaten på en halv skive er dte jo grei skuring, emn hvis barnet bevisst ikke spiser skorpa men heller velger sge en ny skive, da er det sløsing med mat og det er ikke noe fint uansett hvor god råd man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Ja, det gjør vi her også, skorpa skal spises opp. Men jeg vet ikke hvorfor vi sier det, tror kanskje det bare er fordi det ble jeg lært hjemme, min samboer også.

 

Trodde ikke noen skulle svare jeg..hehe, så takk fro svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man skal spise opp det man får servert/tar til seg, og skal ikke velge bort noe man liker mindre bare fordi man ikke synes det er like godt som det andre. En ting er hvis man er mett, men da spiser man en halv skive m skorpe, ikke en skive uten skorpe. Tar du vekk skorpa fra brødet så er det jo nesten ikke mat igjen, og man må kaste mye mat, noe som er helt unødvendig.. Det er ihvertfall sånn jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er mat, og man skal spise opp det man har på tallerken før man tar mer mat. Ikke bare velge det aller beste, og så ta mer av del aller beste.

 

Det samme er jo med sjokoladekaken. De fleste synes glasuren er best, men man kan ikke spise av den - og så ta nytt kakestykke for så å gjøre det samme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk alltid høre når jeg var liten at jeg måtte spise skorpen for da fikk man sterke tenner, hehe! Siden det er hardere enn resten av brødet ;)

At tennene skulle få litt motstand, rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger å tygge på hardere ting enn kun bløtt brød for å utvikle muskulaturen i munnen - dette er kjempeviktig for artikulasjon og dermed også språkutviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen hos oss ga vi beskjed om barnet liker skorpe eller ikke ved oppstart, og tøtta mi klarte faktisk ikke spise skorpe når hun begynte, for hun klarte rett og slett ikke tygge den. Da slapp hun å spise det, og fikk servert skive uten skorpe, enkeltpenkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min småbarnsavd. er det ingen av de små som må spise skorpen sin hvis de ikke vil. Jeg tenker som så at de har evig nok med å venne seg til en helt ny hverdag, som kan være temmelig tung og ikke bare i begynnelsen, om de ikke skal tvinges til det også. Så fokuserer vi på å ha et hyggelig måltid sammen. Skorpespising får de ta seg av når de kommer på storavdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener barna skal få velge bort skorpe til de er 3 år om de vil? greit at man skal ha det litt hyggelig i innkjøringsfasen av barnehagen fordi det er mye som er uvant, men etter en mnd eller to så er barna inneforstått med at dette er den nye hverdagen og her har man visse regler som man må følge.

 

det er også sant som hun over her sier at det er viktig med litt tyggemotstand etter barna begynner å få tenner slik at de utvikler kjevemusklaturen sin som har mye og si for artikulasjon i språket. min kusines barn har aldri spist annet enn brød i små biter og pølser med potetmos, mor har delt opp maten som han er en baby hele tiden. gutten er 10 år og kan ikke snakke riktig, han har ikke styrke i kjevene, høres ut som en baby når han prater.

 

Jeg tror nok det er fordi man ikke skal lære barna at man kan velge bort skorpa på brødet og bare kaste den. skorpe er mat det også. skammelig hvor mye mat vi kaster i dag synes jeg. mine barn er veldig glade i skorpe og vil alltid ha skalken på et nybakt brød, men så har de spist skorpe og knekkebrød siden før de fikk tenner også da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg faktisk. Jeg har ikke tenkt å presse et barn til å spise skorpe og ødelegge et helt måltid og sikkert resten av den dagen for barnet. Jeg har visst for stor respekt for individet til det. På den annen side så er det faktisk de færreste av barna som ikke spiser skorpe. Om de har lært det hjemme eller ikke bryr ikke jeg meg om, for sånt velger jeg å ikke vektlegge.

 

Jeg er fullstendig klar over hva som skal til for at et barn skal ha et rikt og korrekt uttalt språk, det inngår i utdannelsen min som førskolelærer, og jeg kan forsikre deg om at barna får rikelig med mat som har tyggemotstand da vi er en barnehage med fokus på et sunt og variert kosthold og har grønnsaker til alle måltider. I tillegg finnes det utallige metoder og øvelser man kan gjøre sammen med barn slik at de får en godt opptrent munnmotorikk og en god begrepsforståelse, noe vi benytter oss ofte av. Jeg tenker umiddelbart at det ikke ene og alene er kostholdet til din kusines barn som er årsaken til språkvanskene hans, du kan kanskje tipse henne om de øvelsene jeg snakker om ovenfor.

 

At det er skammelig å kaste mat er ikke tanker jeg vil belemre toåringen med. Det kan som sagt storavdelingene ta seg av. Men for all del det er godt dine barn har en mor som har fokus på språk. Det høres ut som du er en bevisst og oppegående mor som tar kloke valg for dine barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jeg visst. Jeg er også utdannet førskolelærer, men vi er jo forskjellige og velger å legge fokus på ulike ting. for min del kan barna gjerne lære seg slike ting tidlig slik at de ikke blir vant med å bare spise det de selv vil, for da blir det enda værre å ta denne "kampen" senere. Ikke mente jeg du skulle belemre en toåring med hvorfor vi ikke skal kaste mat heller, men gjerne faktum at mat ikke skal kastes eller sløses.

 

Det er nok mye av årsaken til hans taleproblemer desverre, da mor er helt hysterisk og omtrent sitter å mater gutten. han har jo omtrent ikke gapet og bitt over ei brødskive selv, da maten blir oppdelt i biter osv. men de om det, har ikke så mye kontakt med de, bare vet at det er slik!

 

Flott at dere er en barnehage med fokus på sunn og god mat i allefall :) så får det vel være opp til foreldrene å lære ungene å spise opp maten sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...