Gå til innhold

Leddvondt i hendene, leddgikt? Noen andre med slike "vondter"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste halvåret har jeg begynt å få vondt i fingerleddene. Det var litt vondt i et par mnd først, men var så relativt bra hele våren. Like før sommeren begynte jeg derimot å få vondt i fingerleddene igjen. Jeg håpet at det skulle hjelpe med ferie, men det har heller blitt kontinuerlig litt verre gjennom hele sommeren. Nå har det gått fra å bare være vondt i "midt-på-fingeren-leddet" til å også være vondt på ytterste fingerledd, knokene samt håndleddet.

Da jeg var hos legen for et halvt år siden fikk jeg bare en boks med 100 Ibux og beskjed om å ta de. Jeg vil virkelig ikke ta smertestillende hver eneste dag... Enn så lenge går det bra uten, men jeg er hjemmehjelp og den jobben er ikke akkurat snill mot fingrene den heller...

Noen andre som har opplevd samme? Hvordan gikk det isåfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel -jeg har vondt i leddene av og til, men det er de "store" leddene. Selolje tar jeg og det hjelper litt.

Prøv deg med et varmt bad innimellom. Varme lindrer.

Tren ev i varmtvannsbasseng.

Ta en tur til legen igjen og få ham til å sjekke.

Skrevet

Be fastlegen om å ta blodprøver. Det er det som skal til for å evt får fastslått leddgikt o.l. Noen leger er bare for slappe og man må omtrent tyte seg ihjel for å bli utredet.

Skrevet

Jeg begynte sånn, litt vondt i tærne innimellom. Deretter fingrene. Så begynte knærne og håndleddene. Nå kan jeg ikke strekke albuen helt ut...

Jeg bruker å ta et varmt bad, etterfulgt av påsmøring av haikremen(shark cream) og en haileverolje som heter artro oil fra cosmopharma, hjelper ekstremt mye! føler meg helt ny etterpå... No more ibux, paralgin forte eller noe i den duren her i huset ihvertfall!

www.cosmopharma.no/no70056 <- her kan de kjøpes.

Skrevet

Jeg glemte å si at, JA jeg har leddgikt. Så gå til legen å få sjekket det, først som sist.. :)

19:21

Skrevet

Ojda, ser jeg glemte noe viktig. Legen tok blodprøve av meg, og den var negativ på leddgikt. Men han selv at den var upålitelig, spesielt i en tidlig fase. Og han kalte de vonde leddene for "gikt-leddene" eller noe slikt.

Moren min hadde noe som lignet leddgikt i ett års tid uten at de fant verken årsak eller eksakt hva det var. Men hun hadde da smerter i alle ledd i kroppen omtrent. Det gikk derimot over. Men jeg er redd for at det skal være noe slikt. Og jeg har jo begynt å fundere litt over hvor sunt dette yrket er for meg med de plagene, men det må jeg kanskje vente å se om det blir verre eller ikke... Liker ikke å gå rundt å være usikker på hva som skal skje videre.

Skal sjekke ut haikremen eller hva det var :) Hvor raskt ble du dårligere?

Skrevet

Ja, jeg har vondt i fingerleddene, håndleddene, albueleddene,kneleddet og anklene. I perioder har jeg så vondt at jeg ikke kan ta på meg en bukse for jeg klarer ikke å knipe sammen fingrene. Jeg har hatt vondt i mange år å tatt tusenvis av leddgikt blodprøver hos legen å de har vist nada. Nå har det bare blitt værre å værre så jeg tok det opp med min nye fastlege. Han tok noen blodprøver som jeg ikke hadde tatt før det hadde noe med senkningsverdi av noe å gjøre. Etter svarene ble jeg sendt rett til reumatalogen på Haukeland. Jeg er fortsatt under utredning men de har funnet ut at det eneten er leddgikt eller systemsykdom som angriper ledd og kroppsdeler som nyre.osv.

Jeg går nå på sterke gikt medisiner å det hjelper en del men jeg har fortsatt dårlige perioder men de varer bare i noen dager isteden for noen uker.

Mitt tips er kom deg til lege, be han ta utvidetet blodprøver å itilegg sende deg til en reumatalog, for det er ikke all type leddgikt som vises på blodprøver!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...