Gå til innhold

Hvorfor heter det seg at mor og barn har det bra??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når hun ligger der mørbanket med hundre sting, og dritvondt?? og hva babyen angår.... så er vel den også temmelig sliten...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så da har de det ikke bra?

 

Det er da ment som i "det har gått bra", "ingen døde", etc, ikke som i at "det var ikke jævla vondt og slitsomt" liksom?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blir vel temmelig mørbanket og må både syes og dopes, men det er jo langt verre ting som kunne skjedd med både mor og barn... Kanskje det er et gammelt uttrykk, var jo absolutt ikke alle fødsler som endte godt før i tida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min man kunne ikke sende den meldingen før etter to døgn og da skrev han "etter forholdende bra". DVS vi overlevde med nød og neppe og det var ikke klart før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har vært "bare" mørbanket, revnet og nysydd har jeg sagt jeg har det bra. Når barnet ligger i den lille gjennomsiktige baljen har den det også etter forholdene bra.

 

Men jeg har opplevd at et barn har havnet på nyfødtintensiven etter fødselen, det barnet hadde det ikke så bra. Jeg har også opplevd at et barn har blitt skadet under fødsel og fått varig handikap. Har også havnet på intensivavdelingen selv med store blodtap o.l.

Da bruker man litt andre uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det faktisk veldig bra, babyen min og jeg. Hcis noen har vondt i fitta si etter fødsel så vil jeg helst ikke høre om det. Alt vel eller har det bra betyr for meg at de er friske og at ingen la på røret under fødselen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.. hos meg sa nemlig også far til alle at mor hadde det bra. Jeg ble kjørt inn på operasjonssalen rett etter fødselen og måtte ha omfattende opperasjon nedentil da jeg revnet hele veien.. Baby måtte ha starthjelp... og lå på overvåkingen første natt... men likevel ringte han og så at mor og barn har det bra...

 

Takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger nok igjen fra før i tiden, da "mor og barn har det bra" betyr at begge først og fremst er i live og sekundært ikke ser ut til å få varige men. Det var slett ingen selvfølge før i tiden! Det er ikke det i dag, heller, men det tenker vi ikke så mye på lenger, siden dødeligheten i forbindelse med fødsel/barsel er så mye, mye lavere nå enn for 100 år siden.

 

Jeg endte opp med et akutt ks, og hadde det helt forj**** etterpå pga komplikasjoner - men skrev jo likevel i meldinger etc at vi begge hadde det bra. For etter forholdene hadde vi jo det, og vi var friske, begge to. Jeg skjønner at pappaen sa at dere hadde det bra på telefonen, for dere hadde jo kommet dere gjennom fødselen. Jeg går ut fra at han hadde fått beskjed om at barnet hadde det bra, men måtte overvåkes for sikkerhets skyld etter gjenopplivingen, og at du hadde kommet det gjennom din operasjon etterpå. Det er "bra", selv om det kanskje ikke føles slik der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det veldig bra når jeg hadde født, med sting,verkende underliv og allting. Jeg hadde fått verdens nydeligste lille datter, fødselen hadde gått uten komplikasjoner, jenta var frisk og velskapt. Så ja, mor og barn hadde det absolutt bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...