Gå til innhold

Har så lyst å kjøpe hus, men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode råd i denne situasjonen, så tar jeg GLADELIG imot :)

Vi har kjempelyst på hus neste år, men er redd vi stiller veeeldig dårlig. Vil ikke bli ledd ut i banken heller :P

Jeg har ca 180000 i studiegjeld, som jeg betaler månedtlige avdrag på (ca 1500,- i mnd) , har inntekt på 15000 i mnd ca (litt mindre nå, da jeg har valgt 80 % dekning av dette i permisjonen). Ellers har jeg ca 80000 oppspart på BSU og sparekonto. Eier ikke noe , bortsett fra en bil til verdi av 50000.

Samboeren min har inntekt på ca 430000 i året. Han eier en leilighet, og har fra før gjeld (kreditt) på ca 300000. Vi holder nå på å pusse opp leiligheten hans slik at vi etterhvert kan selge den til en ok pris, da han kjøpte den på veldig feil tid, og den koster ca 1,7 millioner (inkl fellesgjeld). Dvs, hans gjeld er på 2 millioner samlet. Han har ca 50000 spart på BSU...

Er det helt usannsynlig at vi kan få et lån neste sommer , med en slik situasjon? Har hørt om mange som sliter med å få boliglån. Noen som har noen gode tips til hvordan vi skal få dette til??

TUSEN TAKK til alle som tar dere tid til å lese / svare på dette innlegget :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må selge leiligheten før de over hode vil vurdere ett nytt lån.

Skrevet

hadde ejg hvert dere hadde jeg slettet ned så mye som mulig av gjelden hans av kredittgjelden. den ødelegger veldig for dere.

vi fikk lån på 890 000 kr. vi hadde da en inntekt på 240.000 og en på 305.000kr. vi hadde to bil lån et på 55.000 og et på 110.000 samt kredittgjeld på 230.000. hadde vi ikke hatt kreditt gjeld så hadde vi fått 1.4 i lån til hus. vi hadde også 80.000kr i egenkapital.

øk taksen på leiligheten, slett ned kredittgjeld,. og spar så mye dere klarer,. da kommer dere langt.

og ikke minst spør flere banker før dere skriver under på noe. få best mulig tilbud fra banken. lykke til

Skrevet

Takk for svar :)

Ja såklart. Vi pusser den opp nå slik at vi kan få solgt den. Problemet er jo at jeg tror ikke han får overskudd på den, slik at vi står med 100000 samlet i egenkapital (hvilket sikkert er en vits for en bank) og med ca 280000 i gjeld (han) og 160000 i gjeld (meg).

Vi har kausjonist, men vet ikke hvor mye det har å si...

Finnes det noen muligheter her, noen? F.eks å få en bank til å gå med på å "bake inn" de andre lånene i huslån, evt??

Hi

Skrevet

Tak for gode råd :) Ja vi har vurdert å halvere kredittgjelden med våre oppsparte midler, men er da redde vi kommer til å hre i banken at "nei, dere har jo null egenkapital så det er uaktuelt" , når vi egentlig har. Kanskje vi skulle bestilt time i et par banker allerede nå, og hørt hva de har å si?

Heldigvis mye man kan gjøre for å øke taksten. Nytt ikea-kjøkken og pappas hjemmelagde veranda hjalp litt hvertfall :)

Her vi bor skal det godt gjøres å få et greit hus til 1,4 , desverre...Ser at dere har litt mer i inntekt enn oss også , men en noe liknende situasjon :)

Takk for hjelp :)

Hi

Skrevet

Bestill time til rådgivning i banken. Da vil dere få supre råd om hva dere bør gjøre for å få lån til neste år =)

Skrevet

Ja sikkert ingen dum ide. Da viser vi jo også at vi virkelig vil ha et lån etterhvert og er villige til å spare / nedbetale gjeld osv for å få det etterhvert :)

hi

Skrevet

Vi fikk nettopp lån på 1,8 mill.

Jeg tjener 270.000, samboer tjener 250.000.

Vi hadde ingenting på BSU, ingen egenkapital, men foreldrene våre som kausjonister.

Jeg har ingen gjeld, men samboer har 300.000 i studielån.

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bank? Var dere i flere banker ,eller fikk dere lån med en gang? :)

Tror nok også vi kan ha begges foreldre som kausjonister..

Hi

Skrevet

Det var i Sparebank1. Vi hadde time i en annen bank dagen etter, men var fornøyde med det vi fikk. Det var den første banken vi var i :)

Skrevet

Okay , takk :) Får jo bare prøve til man får napp noen plass, går jo an å høre hvilke muligheter vi har etterhvert hvertfall :)

Hi

Skrevet

For det første - ikke betal ned på studielånet mer enn nødvendig. Spar heller pengene. I studielånet ligger det en forsikring ifht uføre og død.

Dere må regne med å ha ihvertfall 10% egenkapital. Kausjonister hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...