Gå til innhold

Dere flinke mødre og fedre som har tørketrommel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter klar med penger og skal kjøpe meg tørketrommel - jippi, litt bedre plass i stua uten tørkestativ!

Men hvilket merke er best? Hva skal jeg satse på for at den skal vare lengst mulig og trekke minst mulig strøm? Hva skal jeg se etter for kriterier når jeg velger? Vi er bare en liten familie på tre personer, det har vel noe å si for kapasiteten?

Gode tips er veldig velkomne :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du har tenkt til å slite ut klærne fort og å ødelegge strikker og strech, så blir du ikke kvitt tørkestativet. Hvis det er ønsket, bør du heller kjøpe et tørkeskap.

Sjekk merkingen ifht energiforbruk. Det vanlig er en kondenstrommel. Det betyr at du har en skuff med vann som må tømmes.

Anbefaler å sjekke hvor lett det er å tømme maskinen for lo.

Lykke til!

Skrevet

Neida, jeg vet jo at jeg ikke blir helt kvitt tørkestativet, men litt sjeldnere blir det iallefall :-) Takk for info, det med vannskuff ante jeg ikke. Jeg har bare brukt tørketromler i fellesvaskerier før.

Ja tørkeskap er kanskje et alternativ, det hadde jeg glemt at fantes - er det mange som har det hjemme? Kanskje det er lurere. Der fikk jeg noe å tenke på! Da kan man jo tørke regntøy og slikt også....

Skrevet

Jeg tørker alt i tørketrommel og klærne holder fremdeles i år etter år, fra barn til barn.

Og stikken er like spenstig som da plaggene var nytt.

Sa jeg tørket alt, men har noen få unntak: Jeanse, da det lett kan komme striper på dem som er stygt og ekstra skjøre stoffer.

Ellers går alt i trommelen. Til og med ull.

Har en Elektrolux.

Skrevet

Hei!

Jeg trenger ny, min billige zanussi har akkurat sviktet etter 10 år i tjeneste. Det var en kondenstrommel, og nok ikke av det beste slaget (den billigste de hadde på elkjøp). Ulempen med den var at den ikke greide å kondensere alt vannet, slik at mye fuktig luft slapp ut i rommet (men den har absolutt gjort jobben for pengene). Hvis jeg skulle hatt en ny kondenstrommel, så ville jeg hatt en som skårte bra på kondenseringen... Nå har vi imidlertid lufteluke til tørketrommel der vi bor, så nå blir det en utluftingstrommel :)

Fant denne testen og litt veileding på forbrukerportalen, fra 2008 riktignok...

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/1212575089.62?expandedtopic=1212489889.1

http://forbrukerportalen.no/Tester/2008/test_av_torketrommel?expandedtopic=1212489889.1

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/utluft_versus_kondens/main_view

Skrevet

Vi har en Bosch og er knallfornøyd med den. Blir helt tørt på kort tid. :) Rommer veldig mye, vi er 4 i familien. :) Klærne holder seg myke og gode, og vi tørketromler det aller meste. Blir jo litt slitt og blasst i fargen etterhvert, men det hadde det nok blitt uansett. :)

Skrevet

jeg har en whirlpool jeg er stråååålende fornøyd med, tar 8 kilo, så får dundyner inni og det er såååå deilig å tromle opp de føre vinteren..

tørkeskap ville jeg IKKE anbefalt, ja-de er snillere med klærne men hva gjør du med 3 sett sengetøy?? rett i trommelen er jo litt greiere da,, hehe, men det er min mening..

Skrevet

Vi har tørketrommel, men den har ikke vært i bruk på mange år. Har mest lyst å bli kvitt hele greia.

Null stress å henge opp klær, og det sliter ikke så mye på klærne. Pluss at man sparer en del strømkroner med å la være.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Punkt 1:

Kjøp deg tørkesnorer (-stenger) som du kan henge opp i taket og bare heise opp og ned. Går ikke på bekostning av gulvplass, og fås i mange forskjellige bredder. Har to sånne selv, en på vaskerommet og en på terrassen. Helt geniale, bruker dem hele tida!

http://www.interiordetalj.no/

Punkt 2:

Kjøp en trommel som har stor (nok) kapasitet. Men ikke fall for fristelsen, la bare "forbruksvarer" som truser, sokker o.l. gå i trommelen. Håndklær som blir tørketromlet går f.eks. ikke an å tørke seg med! Sengetøy henger du opp på det takmonterte tørkestativet (linken over).

Punkt 3:

Kjøp et anerkjent merke, smart å sjekke tester gjort f.eks. av Forbrukerportalen.

Lykke til i jungelen!

Skrevet

22:41:

"Håndklær som blir tørketromlet går f.eks ikke an å tørke seg med".

Hvor har du det fra? Og hvilke håndklær er det du har?

Håndklær er jo SUPRE å ha i tørketrommel. Absolutt INGEN problem å tørke seg med dem etterpå.

Skrevet

Er det noe som absolutt bør i tørketrommelen så er det håndklær og sengetøy.

Skrevet

Hmm, mer snakk om dårlig kvalitet på handklær enn tørketrommel. Gamle slitte håndklær blit jo litt fluffy i trommel,henger de på stativ blir de bare...harde og ekle...

Jeg bruker stort sett trommel på alt, unntatt ull... Tøyet mister litt farge ja, men blir ikke sånnødelagt/slitt..

Jeg har siemens, og er vel ikke fornøyd med den, fordi jeg syns det kommer så mye lo i det varme-elementet. Det skal jo vaskes, men anbefalt i bruksanvisningen er 3-4 ganger i året, og det er jo altfor lite...

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg vil ha litt harde håndklær! Da tørker de best. ;-)

Fluffy, myke håndklær skyver jo bare vannet foran seg....

(Men ja, jeg er klar over at jeg egentlig er ganske alene om den meningen...)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Nå vet jeg litt mer og er fortsatt absolutt i villrede, men jeg skal nok klare og bestemme meg etterhvert :-)

Og du H. Poirot - du er ikke alene, jeg vet iallefall en til som ikke kan fordra trommeltørekde håndkler!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...