Gå til innhold

Hvorfor slutter folk med amming så fort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anbefalingen er inn i andre leveår. Altså til barnet er rett over 1 år. Da har du startet på andre leveår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til det egentlige spørsmålet ditt, nemlig hvorfor kvinner gir opp ammingen etter et par måneder, når ammingen egentlig fungerer: Her er hva jeg har hørt fra andre, f.eks. barselgruppa:

- slanking - fra jenter som har lagt på seg veldig, veldig mye i svangerskapet. Jeg syntes først det hørtes rart ut, men hvis man virkelig hater kroppen sin, og får det mye bedre med seg selv hvis man slutter å amme og slanker seg hardt - da er det vel kanskje best for barnet også, i det lange løp?

- ønske om mer frihet, være uavhengig

- kvinner som jobber/studerer, er mye borte fra barnet på dagtid, og som synes det blir slitsomt å pumpe. Det kan dessuten føre til ekstra mye amming på kvelden, siden melkeproduksjonen går litt ned.

 

Selv ammet jeg førstemann til han var 15 mnd. Egentlig ville jeg amme til han var minst to år, men det ville han ikke selv, så da er det ikke så mye man kan gjøre? Ammingen var vanskelig i starten, men gikk seg til etter et par uker. Det ble det eneste lyspunktet i et hav av problemer, som inkluderte akutt ks med komplikasjoner og fødselsdepresjon.

 

Derfor var jeg fullstendig uforberedt da jeg fikk andre og langt større ammeproblemer med andremann. Ammeproblemer som slett ikke gikk over av seg selv. Han hadde helt fra starten av mye dårligere sugeteknikk, produksjonen var lav pga det, og jeg hadde stadig sår. Etter tre uker måtte jeg begynne å delamme, hs og legen ga klar beskjed om at han måtte få mme pga manglende vektoppgang. Vi fikk da et helt annet barn! Etter to måneder, hvor jeg fremdeles gruet meg til hver amming fordi det gjorde vondt, hvor jeg fikk stadig nye sår, og med stadig minkende melkeproduksjon, ga jeg opp. Jeg var utslitt og lei. Jeg fikk det mye bedre da jeg slapp dobbeltarbeidet, slitet og smertene, og jeg angrer ikke på at jeg sluttet å amme, selv om jeg synes det er trist at det ikke gikk.

 

Jeg har prøvd begge deler, og må si at en amming som FUNGERER helt klart er mest praktisk på nesten alle måter, og helt supert. En amming som IKKE fungerer, derimot, er et eneste stort mareritt.

Man bør også være klar over at hvis du spør hvorfor noen sluttet å amme, og du får et svar du selv mener er en "dårlig grunn", så kan det ligge mye bak det svaret som vedkommende ikke har lyst til å fortelle deg. F.eks. depresjoner, medisinering etc. Her er det lurt å trå svært forsiktig, og passe sine egne saker. Ammemisjonering og "gode" råd ala "det er bare å amme mer!" kan man spare seg. Det hjelper IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noen som ikke vet hva økedøgn er og hva det innebærer. Tror ikke det er mangel på informasjon. Var noe jeghadde hørt om lenge før det angikk meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet pga. melkeproduksjonen var på sitt høyeste rundt 20 ml pumpet (og håndmelket) fra begge bryst. Dette pga. pcos. Måtte jo gi tillegg for å holde liv i babyen, så etter noen uker ble det uinteressant med pupp. Mulig babyen fikk ut litt mer enn 20 ml, men det var så minimalt at det ikke fungerte. Skulle ønske helsesøstre og jodrmødre på barsel hadde litt mer kunskap om pcos slik at de ike tar helt knekken på de med syndromet og tror det skyldes latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig man KAN produsere lite eller ingen melk når man har PCOS og/eller lavt stoffskifte, men det gjelder ikke alle!

 

Jeg har PCOS, og jeg har 3 venner/bekjente som har det, og vi har alle hatt plenty melk til våre til sammen 11 barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sluttet etter 3 mndr fordi jeg rett og slett ikke gadd. Trodde det skulle være enklere med flaske, men endte opp med mye mer problemer. Men da var melka vekk.

 

Mitt barn ble født med skade (ikke noe alvorlig eller "permanent") som sugde all energi fra meg, mye sykehus og stell på starten. Jeg trodde at jeg ble ekstra stesset og oppjaget av ammingen, og trodde det ville være lettere med flaske, for da kunne jeg bare gjøre istand pulver, og vann og smette inn flasken. Han tok flaske kjempelett, og sov godt, men det var et HELVETES styr med de forbanna DRITTflaskene som skulle vaskes og kokes, et EVIG STYR og alltid ha nok NAN hjemme, noe forbanna dritt med flaskesmokker som ble stygge og måtte byttes ut og et forbanna iddioti når man ikke hadde noe sted å varme flaska fordi varmtvannet stod igjen hjemme på benken.....

 

Nestemann skal ammes så lenge h*n gidder og jeg har melk! Flasker er noe HERK!!! HAdde vært mye lettere å amme, men jeg trodde ikke det når det røynet på som verst og jeg nesten gikk i kjelleren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig spørsmål, merkelig tråd.

Norske kvinner er på verdenstoppen i amming (http://www.babyverden.no/Nyheter/Ut-med-puppen---verdens-ammeuke/), også spør du hvorfor vi slutter å amme så FORT? Snakk om negativt fokus da! Spørsmålet burde heller ha vært:"Hva gjør Norge og norske kvinner riktig, ettersom vi er så sabla gode på dette med amming?"

 

Herregud, gi litt kred da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du et generelt svar eller historien til alle som har slutta forholdsvis tidlig å amme?

 

Det finnes jo grunner fra a-å, fra de som ønsker å røyke istede, til de som har innsunkne brystvorter, til de som mister melka, til de som finner det ubehagelig, til de som ikke får det til.

 

Norge ligger på topp i amming, så syns vi skal fokusere på det og heller hjelpe de som ønske hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eldste endte det i hasteKS, og det er ikke akkurat pådriver for amming...... Og jeg var ung, ble veldig påvirket av barnepleierne som hele tiden sa han fikk for lite. Og så hadde de på neonatal(han lå der for å få oksygen i kuvøse og behandling for evt infeksjon(grunnen til hastesnittet)), gitt han flaske......

 

Jeg klarte å delamme/pumpe i 6 uker, og da var det tomt. Jeg klarte vel å skvise ut 40 ml på en heldig dag. ammet, ga pumpemelken etter forrige måltid og så litt tillegg. Og så pumpet jeg igjen. Dette var alle 8-9 måltidene i døgnet de første 6 ukene. Det gikk bare ikke.

 

Nr 2 ammet jeg fullt i 6 måneder, og delammet til hun var 10 måneder. Da ville ikke hun mer, og det må jo være greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert at det er bullshit at Norge er så innmari mye bedre enn andre når det gjelder amming. Fordi jeg vet, både av egen erfaring og fra venner, at den info som dette "faktum" skriver seg fra, er det helsestasjonen får fra mødrene på kontroll. Og der er det mange som lyver!

 

Hvorfor? Fordi de ¤##%¤% kjerringene som jobber på helsestasjonen maser og tutrer i vei om ammeråd og ditt og datt. Da svarer man jo bare for å få de til å la være og mase.. "Ja da vi fullammer..." "Ja da, vi venter med grøten til 6 måneder..."

 

Sannheten er at vi slutter mye tidligere å amme enn det helsemyndighetene tror. Fordi mange, i likhet med meg, ikke vil ha noen innblanding i private anliggender, som ammingen tross alt er. Ber man om råd så er det en ting. Men som regel får man en skikkelig skyllebøtte hvis man gjør egne valg og disse ikke stemmer med myndighetenes anbefaling. Og det viser seg, som så ofte før, at myndighetenes anbefaling IKKE er den eneste sannhet. Siste jeg leste var at det lønner seg å introdusere mat fra ca 4 mnd alder imens man fortsatt ammer. Og det stemmer mer med min erfaring også..

 

Jeg sluttet forøvrig å amme da ungene ikke økte i vekt som de skulle gjort. Puppen var for treg for dem, da flasken kom ville de heller ha den. Greit for meg det, ikke noe nederlag å gi flaske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...