las chicas Skrevet 16. august 2011 #1 Skrevet 16. august 2011 Jenta mi på 23mnd er blitt veldig vanskelig nå. Er vel blitt litt bortskjemt med henne tidligere trur jeg. Hun har vært lett å ha med og gjøre før. Nå er det full krig hver gang vi skal skifte bleie, hver gang vi skal kle på og hver gang vi skal pusse tenner. Hun vrir og vrenger seg, sparker.. Skal vi skifte bleie nekter hun å ligge i ro. Ikke lett når det er litt mer enn bare tiss i bleien. Skal vi kle på spenner hun seg så hun blir stiv som en stokk. Og skal vi pusse tenner biter hun sammen slik at det er umulig å få inn tannbørsten. Føler det blir litt galt å hele tiden si at hvis du er flink å skifte bleie nå ska du få en smoothie. Hvis du ikke kler på deg nå så må du bli igjen hjemme når mamma drar til byen. Alt blir bare galt. Kan jo ikke si sånnt til jenta mi! Tar gjerne imot gode råd, og vil helst ikke høre om hvor galt det er å si sånnt t jenta si. Vet det er galt så trenger heller noe som kan hjelpe oss videre.
Lemonia Skrevet 16. august 2011 #2 Skrevet 16. august 2011 Ting som bare må gjøres (kle på, pusse tenner, bleieskift osv) pleier vi ikke å premiere eller gjøre noe spesielt med. Enkelte ting skal bare gjøres og det må han bare lære. Det blir jo også litt upraktisk hvis du aldri får handlet fordi dere må bli hjemme når barnet ikke vil kle på seg jakke og sko, her er det ingen diskusjon. Om han så må holdes fast og kles på med tvang så skal vi ut. Det jeg derimot gjerne gjør er å avlede ham litt. Kanskje synger vi en sang mens vi kler på, eller jeg teller alle tennene hans mens jeg pusser, eller vi snakker om de fine figurene på stellematten til lillebror, mens vi skifter bleie kan jeg spørre om vi skal legge puslespill eller male et fint bilde etterpå, eller mens vi kler på ytterjakke og sko snakker vi om hvor vi skal og hva vi skal gjøre. Da har han fokus et annet sted så jeg får gjort det jeg skal. Jeg synes det fungerer veldig bra og har aldri hatt særlig problem med slike gjøremål. For vår del kommer trassen på helt andre områder, som at han ikke hører etter eller gjør ting bare for å se reaksjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå