Gå til innhold

Kan far forvente at 16 åringen skal.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

legge sine planer til siden og reise til han når far forlanger det?

Her er det også snakk om at faren bruker lillesøsteren mot sønnen på 16 år. Når sønnen forsøker å si at han har andre planer og ting han må ordne før skolestart så får han surt tilbake at her er det en 5 åring som griner fordi hun savner deg.

Er dette rettferdig?

16 åringen kom i går hjem etter å ha vært noen uker i en annen landsdel hos slekt som han ser kanskje hvert andre år. Noe av det første jeg fikk vite da var det jeg skriver over her.

Faren ignorerer at sønnen har andre planer og at vi har planer som innbefatter sønnen. Sønnen kjeder seg når han er hos faren, ingen venner der og ikke gjør dem noe for at han ikke skal kjede seg heller.

Sønnen hadde nå sett frem til å være med venner og ordne ting som må ordnes før skolestart. Det var ikke viktig i følge faren.

Er jeg koko som får lyst til å gi faren et realt "læpps" i bakhuet så han kanskje våkner? Det jeg ser er jo at sønnen blir sintere og sintere på faren og liker han mindre og mindre. Men om jeg kontakter faren og sier noe til han så blir det bare enda flere sure miner ovenfor gutten.

Sønnen er en snill og god gutt som det aldri er noe tull med så dette fortjener han ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ungen er 16 år burde han vel få bestemme dette med besøket selv?!

Jeg fikk bestemme selv fra jeg var 12 år, om jeg ville besøke min far, og når. Er rett og slett usmaklig av faren å "true/lokke" med lillesøster.

Skrevet

Om jeg husker rett så har barn selv lov til å være med å bestemme samvær etter fylte 12 år så nei han kan ikke tvinge 16 åringen til å dra på besøk.

Det er heller ikke rettferdig at han bruker 5åringen for at 16 åringen skal få dårlig samvittighet!

Selv sluttet jeg å følge de vanlige samværsavtalene med far når jeg var 14. Kom ikke overens med faren min, men han prøvde seg jo han også for at jeg skulle få dårlig samvittighet.

Skrevet

Klart det er dårlig gjort av faren å bruke femåringen som pressmiddel overfor gutten.

MEN; Jeg synes også det er dårlig gjort av deg/dere å legge planer som involverer gutten på dager/helger/tider hvor han egentlig skal være hos faren.. du skriver "Faren ignorerer at sønnen har andre planer og at vi har planer som innbefatter sønnen.".. Vel, dette kan jo sette gutten i en vanskelig situasjon. Du bør tenke deg godt om, og hvis det er slik at du kan legge enda bedre til rette for at gutten får et bedre forhold til faren sin, så gjør det!

Teknisk sett har gutten rett til å bestemme ang samvær når han er så gammel som 16 år, men jeg tenker at han bør pushes litt uansett fordi det er så viktig for utviklingen hans at han har et godt forhold til faren sin.

Kanskje du skulle ta deg en prat med faren med dette som utgangspunkt. Hvordan kan dere sammen legge til rette for at han skal ville være hos far.. Hva kan gjøre det mer attraktivt for han. Kan han ha med seg kamerater eller kan han besøke kamerater mens han er hos faren f.eks..

Skrevet

Takker for svar.

Mammahjertet mitt blør for gutten. Men sier jeg noe så er helvette løs og da blir det bare enda verre for gutten. Det er ikke mer enn 1 år siden han selv valgte å gå bort fra den 50/50 løsningen vi hadde hatt i 10 år, og heller bo permanent hos oss. Faren ble jo selvsagt ikke blid for det noe jeg jo kan forstå, men som man reder så ligger man. Rett etterpå flyttet faren fra nærmiljøet og det er nå 40 min. reisevei en vei.

Jeg også har et yngre barn til, men kunne ikke falle meg inn og bruke det barnet mot den eldste under noen omstendighet.

Nå skal det jo sies at jeg er så heldig at 16 åringen gladelig heter lillebroren om ettermiddagen og sitter gjerne barnevakt inn i mellom, men det er kun om det passer inn i hans planer eller om det er krise.

Skrevet

Nei, nei. Vi har lagt planer på VÅR helg. Ikke farens, for det gjør jeg ikke uten å ha snakket med faren først. Planla dette med gutten for 2 mnd. siden.

Gutten kom hjem i går etter å ha vært på en to uker lang ferie, eneste ferien han har vært på i sommer. Og nå hadde han planer sammen med kompisene de neste dagene, samt at vi har planer fra lørdag til søndag.

Er egentlig litt lei av at vi i tid og utid må endre på våre planer for at faren skal få det som han vil.

Skrevet

Er det en stemor som er ok inne i bildet? Kan du kommunisere med henne? Jeg er selv stemor og har nok sett ungens behov litt utenfra, sånn at både samvær og samarbeid går bra.

Jeg kan skjønne fars bruk av femåringen. Vår fireåring savner storebror hele tiden, og vil helst at han skal være her bestandig. Det går ikke, men om det går lang tid, så blir det bittelitt krise.

En gutt på 16 kan også få kunnskap om respekt og ansvar i familien. Søskenforhold kam være ok å ha i voksen alder, far er sikkert en dust nå, men etterhvert vil han kanskje blir viktigere?

Kan ikke gutten diskutere dette med far, og snakke om henting/bringing/buss osv for å komme en tur? Kanskje en søndag når resten av gjengen sover, eller noe slikt? Trenger jo ikke å ta hele helgen hos faren.

Evt kan kanskje far og sønn få hjelp hos fvk sånn at de kan snakke sammen?

Skrevet

Jeg ville sagt at det var opp til 16-åringen selv.

Snakk med ham og si at han selv kan bestemme, men at du anbefaler ham å ha kontakt med faren. Si også til ham at det er opp til ham og ikke hverken søsteren eller faren. Det er naturlig at han planlegger samværet med faren i samarbeid med ham/gjør avtaler.

Pass på at du kjenner avtalene og at du og faren vet hvor han er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...