Gå til innhold

Til enslige med delt samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er alene, og som har barnet/barna 50%? Jeg lurer nemlig på om man da kan motta noen form for støtte fra NAV? Jeg tjener 364000 i året..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved 50/50-deling vil du ikke motta stønader for enslige, nei.

Skrevet

men kan få bidrag fra far

Skrevet

Man mottar da ikke bidrag fra far når man bruker akkurat like mye penger på ungene hver måned! 50/50-deling betyr at man har barna like mye og bruker like mye penger på dem - altså er det ingen logisk grunn overhodet til at den ene forelderen skal motta penger fra den andre for fø og kle barna.

Skrevet

joda, det kan man. Min mann betaler bidrag til eksen selv om de har 50-50. Grunnen er at hun tjener så mye dårligere enn han og da finnes det utregning på hvor mye han må betale for at barnet skal kunne ha det noe lunde ok økonomisk hos mor også. Det er ikke mange hundringsene det er snakk om, men likevel.

Skrevet

Det stemmer at en kan få bidrag fra den av dere som tjener mest. Tjener du mer enn han er det du som betaler og samme andre veien. Ved 50/50 får dere en ekstra barnetrygd på deling og annen skatteklasse annet hvert år.

Skrevet

Det med skatteklasse går vel ikke automatisk? Og det gjelder vel ikke om en er gift på nytt?

Skrevet

Nei, det går ikke automatisk en må endre det for hvert år. HI spurt om enslige, så det gjelder ikke om en er gift på nytt eller har vært samboere i mer enn 12 mndr.

Skrevet

Takk for svar. Jeg ble klokere.

Hi

Skrevet

00.41 igjen her. Hvor mange barn har dere? Har dere to ville jeg delt 40/60 og 60/40. Da vil dere bli regnet som enslig forsørgere begge, så lenge dere ikke er samboere eller gift på nytt. Du får da også overgangsstøtte (ikke så mye, men litt. Jg fikk 700 kr. i mnd for 3 år siden og da tjente jeg ca 370.000,-), dobbel barnetrygd og annen skatteklasse,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...