Gå til innhold

Vanskelig ang økonomi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det virker som om du tror at det at dere har en million i gjeld ikke vil få noen konsekvenser?? At dere bare kan la være å betale og la humla surre?? Gjelda blir jo ikke mindre, men større for hvert sekund og derfor må dere gripe fatt i dette NÅ.. Og nei, dere vil uansett ikke få mer å rutte med og kunne unne dere ting for det øyeblikket du får inntekt kommer kreditorene til å kreve penger som vil bli trukket direkte fra lønna di.. Du risikerer å få null kroner utbetalt av det du arbeider...

Du sier dere vil ordne opp - men samtidig skal dere kunne unne dere ting?? Det henger jo ikke på greip? Ta kontakt med namsmannen og søk om gjeldssanering i dag - det er det eneste valget dere har - det blir 5 knallharde år men så kan dere starte fra scratch igjen.. Det finnes ingen annen løsning.. Innse det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg tror ikke at det ikke får konsekvenser, for det har det allerede fått. Jo vi får mer og rutte med, ja de kommer nok til å trekke av lønna om noen mnd, det har de gjort før når jeg har jobba. Men de får ikke trekt så mye de vil nei.

Klart vi vil unna oss litt ekstra, når man har levd med trang økonomi over veldig lang tid, så trenger man faktisk det. Det viktigste er faktisk ikke å betale gjelda. Men jeg spør om råd for hvordan vi kan ta tak i dette. Ja er intressert i å betale det men ikke for mye hver mnd nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har 1 mill i inkasso så vokser gjelden med ca.4000,- per måned så dere har ikke råd til å vente med å betale og dere har verken tid eller råd til å ikke betale ned så mye dere klarer hver måned. Her må dere jobbe hardt for å få ned gjelda og ikke bare rentene for om dere kun betaler på rentene så blir dere ALDRI kvitt gjelda.

 

SØK HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for dere nå er faktisk å betale gjelda deres,ikke å unne seg noe ekstra.

Nå må dere leve nøysomt og prioritere å betale ned gjelda så fort som mulig.Dere burde ha gjeldsordning.

Jeg begriper ikke hvordan det er mulig å pådra seg så mye inkassogjeld.

Betal så mye dere greier hver måned,luksus får vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å si det, men holdningen din i disse innleggene gjør at jeg tror ikke dette vil gå bra for dere. Jeg har sett luksusfellen mange ganger og dere er nok værre ute en de fleste i luksusfellen. Men det som er felles for rådene de får, er at det er når de får seg en jobb at de virkelig må være nøkterne i levestilen. Det at du sier at dere skal unne dere noe ekstra siden dere har hatt trang økonomi over lang tid, blir bare ekstremt feil. Dere har akkurat like trang økonomi som dere har hatt tidligere, uansett hvor godt betalt jobb du får. Det eneste som kan gjøre at dere får en ikke så trang økonomi er om dere får kvittet dere med gjelden på ett eller annet vis. Såfremt dere ikke blir kvitt gjelden så må dere fortsette å leve minst like trangt som dere har gjort. Siden dere har latt det skure så lenge, så vil det ta enda lenger tid for dere å få ryddet opp i dette, og jo lenger dere venter med å virkelig ta tak i ting, jo lenger tid tar det før dere får bedre råd.

 

F eks venter du til de trekker fra lønnen din med tvang, så tar de sikkert noen gebyrer for det, men hadde du tatt det initiativet selv så hadde du sluppet billigere.

 

Og det å unne seg noe, det skal normalt sett ganske mye mer til enn de inntektene du skisserer før man kan unne seg ting, selv for folk som ikke er i et alvorlig økonomisk uføre. Når dere vet hva dere får å rutte med i mnd, så setter du av det du ifølge SIFO trenger til din familie (SIFO sine budsjett er veldig romslige, så vurder sterkt å justere det ned) . Sjekk linken her: http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Så finner du ut nøyaktig hvor mye du trenger til bensin i måneden. Resten tilbyr dere kreditorene, betal ned det med høyest renter først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI, jeg vet nesten ikke om jeg kan ta deg seriøst.

 

Nei, du har rett i at det viktigste er ikke å betale ned gjelda, det viktigste er å betale for en grei nok plass å bo inkl. helt nødvendige utgifter og for nødvendig mat og bensin til bilen slik at du kan kjøre til jobb.

 

Men deretter er det deres ansvar å betale ned gjelda som dere selv har skaffet dere. Du ber om råd, men du vil ikke høre på rådene du får for dere vil bare betale akkurat det dere selv vil av gjelda, og det må for all del ikke være så mye at dere ikke kan unne dere litt ekstra.

 

Vet du hva, den luksusen har du ikke anledning til å unne deg. Men bare fortsett å stikke hodet i sanden og se hvordan det kommer til å gå. Hva gjør du når bilen ryker? Håper du har en rik onkel du kan løpe til da. Dere kommer aldri til å få lån til hus - det er ingen krise, det går an å leie, men det er litt kjedelig likevel å vite at dere aldri kan få det. Jeg sier aldri, for å betale ned en inkassogjeld på 1 million vil ta så mange år at dere kan glemme alt annet, i alle fall om dere skal betale på den måten dere ønsker.

 

Nå har dere små barn, sånn sett er dere heldige. Småbarn tilpasser seg veldig lett den hverdagen dere har nå og savner ikke ferieturer, tekniske duppedingser, litt mer moteriktige klær, penger til kino og andre ting. Men det er bare det at dersom dere ikke tar noen grep nå, så kommer dere til å være i akkurat samme situasjon når barna er ten-åringer, og da er det langt verre å skille seg ut. For ikke å snakke om når dere blir pensjonister og ikke eier noen ting, ikke har sparepenger, men fremdeles betaler på gjelda dere har nå pluss annen gjelde som dere muligens til tross for at det ikke skulle være mulig, kommer til å ha opparbeidet dere.

 

Hva trodde du vi skulle råde deg til, HI? Trodde du vi skulle klappe for at du kanskje får deg jobb og være enig med det i at nå kan dere kose dere og bare glemme gjelda? Bare fortsette som dere har gjort og nekte å betale mer enn det som passer dere?

 

Gjør det du, HI. Det er deres liv. Men jeg skal love at selv om dere klarer å stikke hodet langt ned og glemme gjelda, så har kreditorene hodet høyt oppe med full oversikt i årevis framover, og det glemmer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi råd når jeg ikke vet hva dere allerede har gjort, men generelt sett gjelder det å leve så billig som overhodet mulig. Det gjelder også hvis du er heldig å få deg fast jobb. Skriv budsjett og planlegg hele ukas måltider og skriv handleliste. Kjøp billige produkter som first price og landlord. Øl og andre alkoholholdige drikker må kuttes helt ut i perioder. Ikke kjøp noe dere ikke trenger. Dvs at impulskjøping er forbudt. Tenk også på hvor mye dere bruker bilen, hvis dere kan gå så gjør det. Bruk så lite strøm som mulig. Hvis dere får muligheten til å arve klær eller møbler av noen så ta imot. Hvis du ikke får deg jobb så kan du prøve å få deg noen vaskejobber hos noen i nærområdet så får dere iallfall noen kroner inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får deg jobb så tar du med deg familien din å flytter i nærheten av jobben din. Det er bare tull og unnskyldninger om dere ikke gjør det. Dere har jo ikke barnehageplass nå, eller en jobb for mannen din. Så da burde det være veldig lett å flytte. Så selger dere bilen. Mange mange tusen kroner spart i mnd.!

 

Hvorfor får du ikke dagpenger?

 

Hvorfor virker du så i mot å oppsøke kommunen, å søke om gjeldssanering(?)?

 

Over 1 mill. i inkasso?? Jeg klarer nesten ikke å tro deg.. Det er vanvittig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet også hvordan dete r å slite med inkasso gjeld. forbrukslånet vårt på bilen havnet på inkasso. Hvorfor? En veldig lang og komplisert historie. Uansett, en prding har vi fått. Har 65.000 i gjeld. Tok fatt id ette ganske så raskt. Har ikke stiget noe særligt. Vi ble enige med disse inkassofolkene at vi skulle betale 3000kr tild em i månden. Å gjerne mer om vi har råd. Så skulle det gå bra. Denne månden her fikk samboeren min en god lønn, bedre enn forventet. Så da betalte vi 6000kr sånn plutselig. Nå er det ca 59.000 igjen.

 

Husk å handle mye tilbud. f.eks nå på ica får du kjøttdeig gilde for 25kr. (Kjøttdeig for man alltid bruk for) følg med mye på tilbud. Kjøttkaker fra first price er gode de. Det er så mye man kan spare inn på.

Nå vet jeg ikke om dere allerede gjør dette fra før av, men jeg sier bare det i tilfelle. Drop dyre merkevarer. Dere vet vell at mye av grunnen til first price varene er så billig er fordi merket/pakkningen på disse varene er billigere enn orginal pakkningene. F.eks potetgullet, har jeg hørt fra en kompis av meg som jobber på spar er det Kims som lager.

 

Og handle klær på salg. Mange spare tips;)

 

Også kan dere jo prøve å følge rådene de andre damene her inne gir dere. Tar amn fått nå, så vild et alltid bli bedre til slutt. Kan ta tid, men sånn er det bare. Ta med ungene dine ut i skauen på teltur. er jo en opplevelse is eg selv, ting må ikke koste penger nødvendigvis. Hard ere ikke telt, lån dere. Men nå snart nærmer det seg jo vinterstid, så da kan det bli litt kaldt.

 

Jeg fant en intressant nettside, har ikke gått så mye igjennom den, men her sto det om inkasso, dårlig økonomi og alt muligrart.

Kan jo være verdt å ta en titt? :)

 

https://www.bank2.no/

 

Også vil jeg ønske dere lykke til, det vil alltid komme ett lys i tunnelen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man reder ligger man, er det noe som heter. Det er mye sant i det, men det er aldri for sent å gjøre en innsats. De 2 siste anonyme her sa i grunn mye fornuftig.

 

Jeg er økonomisk rådgiver til vanlig og er borti tilfeller som deres stadig vekk. Regner med at mye av inkassogjelden er fra kredittkort og forbrukslån. Det er den definitivt dyreste gjelden. Du skal få noen råd av meg, men jeg er ikke sikker på at du vil like dem.

 

Først: Søk hjelp hos en gjeldsrådgiver enten via kommunen eller privat.

 

Innhent restgjeldsoppgaver fra alle kreditorer. Her kan enten dere eller en evt. gjeldsrådgiver forsøke å prute ned gjelden og inngå nye nedbetalingsavtaler. De vil selvfølgelig ha mest mulig tilbakebetalt, og når alternativet er at dere før eller siden sannsynligvis blir slått personlig konkurs, vil de ikke få noenting. Derfor er de nok villige til å fire litt på kravene, men det er uhyre viktig at dere overholder de avtalene!!!

 

Gå gjennom kontoutskriftene deres. Få dere en oversikt over hva dere bruker penger på. Kan noe kuttes delvis eller helt?

 

Gå gjennom faste elementære utgifter. Hvor mye er det snakk om i mnd?

 

Sett opp et grundig budsjett basert på faste utgifter. Vær realistiske.

 

I stedet for å skulle unne dere noe ekstra sånn dann og vann, så unn dere heller å spare litt hver mnd. Bare noen hundrelapper hjelper på. Da har dere en buffer å gå på om vaskemaskinen ryker, om bilen må repareres eller til en etterlenget event eller ferie osv. En buffer burde alltid være på minimum det som tilsvarer en mnd.lønn, men den kan dere spare opp til litt hver mnd. Det vil stige jevnt og trutt. Bli enige om at sparekontoen IKKE skal røres.Den skal ikke sees i nettbanken og den skal ikke ha tilknyttet kort og begge må være med samtidig i banken og signere på uttak. Da blir det vanskeligere å røre den.

 

Om dere en og annen mnd skulle ha noe til overs når nye midler kommer inn på kontoen, så cash ned ekstra på lånene. Betal alltid mer enn minimumsum på kredittkortregningene, om det så bare er en femtilapp. Alle monner drar.

 

Sannsynligvis har både du og mannen din greit med klær, så ikke kjøp noe særlig til dere, men kun til barna ved behov. Følg med på salg og tenk langsiktig.

 

Unngå impulskjøp!

Ikke gå på shoppingsentre på vindusshopping. Det er så lett å falle for fristelser. Det er jo bare 30 kr, 50 kr, 100 kr osv, men alle bekker små...

 

Kjøp billige matvarer og husholdningsartikler.Planlegg måltider og innkjøp slik at man ikke trenger å handle hver dag.

 

Kutt røyken om dere røyker, og alkohol utgår helt. (Lett å si, men har dere dårlig råd, er det det første som burde gå!)

 

Sjekk skatten. Har dere skatteklasse 2? Søk om å få det, om dere ikke har det.

 

Har dere foreldre eller andre som kan hjelpe dere litt på vei?

Et alternativ for å få bort en grei sum på en gang er at dere kunne fått et lån med pant i eiendom. Si at dere låner 300.000 med pant i foreldres bolig. Da casher dere ut inkassogjeld på tilsvarende sum og har da et lån med pant i eiendom. Totalgjelden er den samme, men rentekostnaden er mye lavere og dere kan ha lånet over lengre tid. Dette vil frigi penger fra lønnen deres til å betale ned mer på annen inkassogjeld. Totalt sett da, vil dere nedbetale gjelden raskere og dere vil få bedre oversikt og klare å holde hodet over vann. Ettersom dere har inkassogjeld og sannsynligvis også betalingsanmerkninger vil dere ikke få et slikt lån i en vanlig bank, men Bank2 pleier å være behjelplige i slike tilfeller.

 

Målet er vel kanskje ikke å bli gjeldfri, men å ha en gjeld dere klarer å betjene og leve med.

 

Sist: klipp alle aktive kredittkort. Ikke kjøp mer på kreditt. Har dere ikke penger nå, så har dere ikke penger senere heller.

 

Håper dere klarer å rydde opp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slik først: Når jeg mener å unne oss litt ekstra så mener ikke jeg luksus ting. Med det så mener jeg at for eksempel barna kan få lørdags godt hver lørdag. At jeg kan kjøpe yoghert til barna for eksempel. Bare det at vi har så ting går rundt og vi slipper å låne penger hver mnd for å få til mat er å unne seg ekstra ting for oss.

 

Alkohol har vi ikke drukket på snart 2 år.

 

Ja vi vurderer å flytte hvis jeg får jobb, men da går gjerne husleie opp ca 4000. Men sparer nok litt på det uannsett.

 

Klær kjøper vi oss aldri, kun barna. Snuppa arver veldig mye så hun får omtrent ikke noe nytt. Prinsen har ingen og arve av men han får kun det han absolutt trenger.

 

Handler på tilbud gjør vi, og kjøper mye fp produkter.

 

Nei jeg har ikke noe imot og søke om hjelp, har pratet om å søke om gjeldsannering eller slå oss konkurs. Men vet ikke om vi får det.

 

Nei har desverre ingen som kan hjelpe oss med dette. Har kun en av de igjen og han er selv trygdet med dårlig økonomi.

 

Så før dere sier at jeg ikke virker villig, så vit hva jeg mener med å unne oss ekstra i hverdagen!

 

Takk for bra og konstruktive svar fra noen av dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg virket krass, så var ikke det min hensikt og jeg beklager om jeg har såret deg. Det ligger stort sett alltid en historie bak slike tilfeller og jeg har sett for mange av dem til å være fordomsfull.

 

Å kunne kjøpe lørdagsgodt eller yogurt til barna er virkelig ikke en luksus, men noe som burde kunne være en selvfølge!

 

Be om en samtale med en gjeldsrådgiver i kommunen, selv om dere kanskje ikke har krav på visse løsninger så kan dere få mange gode råd og litt hjelp på veien til å takle kreditorene. Vær klar over at mange kommuner har lang ventetid hos rådgiverene sine, så ta kontakt med en gang.

 

Så synd at dere ikke har noen mulighet til refinansiering, men ta i allefall kontakt med kreditorene deres. Informer om deres situasjon og hør om hva de kan tilby. Be evt. om et møte for å inngå en avtale.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...