Gå til innhold

Vanskelig ang økonomi

Anbefalte innlegg

Vi er gift og har 2 små barn. Mannen min er ufør og jeg er arbeidsledig og har vært over lang tid. Vi har alltså da kun levd på en inntekt, og den er liten grunnet mye trekk. Nå skal jeg på flere jobb interjuv til uka og en av de virket veldig positiv på telefon. Da kanskje jeg får inntekt også, da får vi 20 000 ekstra.

Men til saken. Vi leier hus og har kun en gammel bil. Mannen min har ca 500 000 i gammel inkasso gjeld og jeg har mellom 600 000 - 700 000 i gammel inkasso gjeld. Vi har prøvd oss på avdragsløsninger, men ryker på de hver gang. Dette fordi vi ikke har så det går rundt i mnd en gang, og må låne penger nesten hver mnd.

Barna har alt de trenger og vet så klart ikke noe om situasjonen vår og merker det heller ikke. Utenom at det ikke blir ferier osv. Men det er de jo for små til å forstå så mye av enda.

Håper virkelig jeg får jobb nå slik at vi kan få en lettere hverdag.

Men er det noen som er i samme situasjon eller har vært det, som kan komme med gode råd og tips til oss? Er dritt lei av og ha det slik!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143481588-vanskelig-ang-%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Uff, dette hørtes ikke noe hyggelig ut. Har ikke noen gode råd til deg og har heldigvis ikke erfaring med situasjonen deres, men vil ønske deg lykke til på jobbintervju- håper du får deg en jobb som kan lette litt på situasjonen for den lille familien din.

God klem til deg. Krysser fingrene!

Oi, det er en temmelig stor gjeld dere har der, over en mill i inkasso! :( Håper inderlig du får jobben. Så må dere få dere et gjennomtenkt budsjett, et dere kan leve på og når dere vet hvor mye som kan brukes til regninger så må dere få dere avdragsordninger dere kan innfri.

MEN - er ikke dere gode kandidater til gjeldssanering?

Lykke til videre, jeg håper dere får det til.

Annonse

Ja er ikke så veldig lite i gjeld nei. Og det gjør alt så utrolig vanskelig, da vi aldri får huslån osv. Har prøvd gjeldsordning, men vi klarer ikke å overholde det da økonomien er så lav at vi ikke får det til å gå rundt. Etter regninger er betalt så har vi igjen 5000 kr til mat og diesel.

Derfor håper jeg inderlig at jeg får jobben ja. Har tenkt på gjeldsannering, men vet ikke om vi får det.

Har dere mulighet til å få sikkerhet i noe? Noe som er verdt mer enn 1200000 fortrinnsvis... Dere betaler på en skyhøy rente når dere har så høye inkassolån, men du ville ganske fint kunne betjene det hvis du fikk et lån på 1200 000 til en ok rente. Noe som forutsetter sikkerhet. Det vil antakelig være vanskelig å få noen til å stille som kausjonist for dere hvis dere har misligholt lån tidligere, og stadig låner penger privat. Men dere er i en spiral nå som dere må få stoppet, å finansiere avdrag med nye kortsiktige lån går ikke i lengden.

Jeg regner med at dere ikke tar dere råd til barnehage/sfo? Må dere ha bil? Kanskje du kan ta buss eller sitte på med noen til jobb når du begynner å jobbe?

Jeg tror ikke du skal tenke at så snart du får deg jobb, får du bedre økonomi, for hver eneste krone du kan avse MÅ gå til betjening av lån.

Skulle dere gå for en løsning som gjeldsordning eller gjeldssanering vil de gi dere et minimum å leve for og det må man bare klare noen ganger. Om det ikke blir middag hver dag, og om dere må selge bilen, så er det noe som følger med uføret dere er i, men ved å ta imot slik hjelp vil dere i allefall kunne se frem til den tiden om noen år når dere er ferdige med dette og kan starte på nytt igjen.

Lykke til!

De kan vel få gjeldsannering om de ikke har tatt opp noe nytt lån i senere tid, tror det er litt strengt på det dersom de forsetter å leve på lånte penger.

Hva med bilen trenger dere den? Vet det sikkert er en deilig vane å ha, men er det virkelig nødvendig? Si dere tar en stor handel annen hver uke og da tar drosje hjem, hva vil det koste i forhold til hva det koster å ha bil? Jeg har klart meg fint uten bil men jeg skønner det er gode som er vanskelig å slippe om man først har den, men sett opp en oversikt over hva dere kan spare i mnd. på å ikke ha den om alle som trenger det har busskort og man bruker drosje til storhandel.

5000kr til mat og diesel er vel ikke akkurat lite da.

Jeg tror faktisk dere må se an forbruket litt.

Jeg lever selv på minimum da jeg er alene med to barn og sitter igjen med all gjeld etter ekteskapets slutt (barnefar har stukket til utlandet og er ikke norsk statsborger så da falt alt på meg.) Nå er min gjeld nede i 50 000 etter mange harde år for å få betalt ned og ikke gått til inkasso men min erfaring er at man kan alltids spare inn litt og det er ikke sånn at barna for alt i verden ikke skal vite at man har lite penger.

Her i huset får barna det de trenger av klær, utstyr og mat men de vet godt at de ikke kan få den leken eller reise på den turen også videre fordi vi har lite penger. De lider da ikke under dette, men får en bedre forståelse for pengers verdi.

Dere må nok gå til kommunen å få gjeldsrådgivning.

Det skal jo forsåvidt lages en betalingsplan over hva dere klarer å betale hvor de regner hvor mye man skal ha til mat og annet per voksen og barn slik at dere skal klare å leve på disse summene selv om det er tøft. Neppe tøffere en du har det idag med dette hengende over hodet. Om dere ikke klarer så er jo å slå seg selv konkurs det eneste muligheten rett og slett.

Annonse

Ja vi må ha bilen. Bo på landet, og har 3 mil til butikken, får 8 mil til jobben en vei og ingen jeg kan sitte på med.

Jeg får se hva vi gjør, klart vi har lyst til å gjøre opp i gjelden da det hadde gjort ting lettere for oss. Men vi har også lyst til å mer og rutte med slik at vi kan finne på mer og gi barna mer gleder og opplevelser. Ja har tenkt på det å slå oss konkurs, da mye av gjelden til mannen min er fra han drev eget firma.

Håper virkelig ting ordner seg snart for det er utrolig slitsomt. Det verste er å hele tiden måtte låne penger for å klare oss. Men det kommer vi heldigvis til å slippe hvis jeg får jobb. Men om vi får gjort noe med gjelden vet jeg ikke, men vi skal da hvertfall prøve.

Takk for mange svar. :)

Å herregud! Dere må få gjeldsordning. Å ha så mye inkassogjeld er jo nærmest umulig å bli kvitt uten gjeldordning hvis man da ikke vinner i Lotto eller noe, noe som igjen er svært usannsynlig.

Men hvordan i alle verdens dager har dere latt det gå så langt?

Jeg ble syk selv for endel år sia og rotet til økonomien min i den perioden, men min gjeld var jo bare på 60 000kr, betalte ned det i løpet av 1års tid da jeg kom meg til hektene og klarte å ta tak i problemet.

Dette for å unngå ytterligere renter og enda større gjeld.

Men kom dere til gjeldsrådgiver i hvertfall, og begynn på prosessen med gjeldsordning så er dere kvitt gjelden på 7år og da kan starte med blanke ark, den gjelden dere har nå vil dere aldri greie å betale ned uten å øke inntektene noe vanvittig.

En ufør, en uten inntekt og over 1 million i inkassogjeld? Tror det er rimelig klart, dere må få gjeldsordning og en samtale med økonomisk rådgiver i kommunen. Når dere har problemer å holde dere til 5.000 for mat og diesel har dere nok ikke mye peiling på økonomi.

Dere sier dere leier hus, hva med å forsøke å finne noe som er mindre og billigere og kanskje nærmere butikk og jobb? Det sier jo seg selv at rundt 1,5 time med bil hver dag kommer til å koste dere veldig mye penger.

Om dere ikke forsøker gjeldsannering så vær obs på at med en gang du har inntekt kan de du skylder be arbeidsgiver om trekk i lønn, sørg i alle fall for å få til avtaler med de først. Selv klarte jeg å få satt renten til 0,01% en gang dermed sluttet gjelden å vokse, men nå hadde jeg kun 50 000 i gjeld den gangen.

Dere trenger absolutt hjelp for ut fra å lese dine innlegg er jeg 100% sikker på at dere ikke klarer å rydde opp i denne økonomiske situasjonen, selv om du får den en jobb hvor du har 20.000 utbetalt i måneden. Det betyr nemlig ikke at dere får 20.000 mer i måneden.

Du skal kjøre 16 mil hver dag, det koster penger.

Dere skal slutte å låne penger for å komme gjennom måneden. Nå vet jeg ikke hvor mye dere har lånt, men det må jo være noe.

I stedenfor å få orden på økonomien gjentar du stadig at dere skal få unne dere noe ekstra. Det er feil. Dere kan ikke unne dere noe ekstra, dere skal klare å leve en vanlig hverdag på de pengene dere har.

Dere skal nedbetale de pengene dere har lånt for å "overleve" disse måneden, eller har dere ikke tenkt til det kanskje?

Og ikke minst, når du begynner å tjene penger, er det stor sjans for at noen av kreditorene forlanger (med god grunn) høyere nedbetaling.

Men mest av alt sier magefølelsen min, og den pleier å være god, at dere ikke har vilje, forståelse og kunnskaper nok til å få orden på økonomien selv. Så dere bør absolutt få hjelp.

5000 kroner i måneden på diesel og mat er ikke veldig mye, men det er fullt levelig om man må, selv med lang vei til butikken. Da bør man bare dra til butikken en gang i uka eller sjeldnere og handle fornuftig i stort.

Ønsker dere det beste.

Jo klart vi skal betale det vi skylder venner og familie, der gjenstår det også bare 2000 kr. Klart vi ikke skal ha mer penger for å få luksus osv. Men jeg vil ha nok slik at ting går rundt og at vi slipper og sitte blakke og bekymre oss for om vi klarer oss eller ikke. Kommer også til å ha litt ekstra så vi kan finne på ting med unga.

Men jeg vet liksom ikke hvor vi skal begynne for å få begynt og ordne opp i dette. Tror det er kjørt med å få til betalingsavtaler siden vi ikke har overholdt de før.

Er det virkelig ingen andre her som har vært eller er i samme situasjon som oss?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...