Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 I klassen til sønnen min har det nå i sommer vært to bursdager. I begge selskapene har alle guttene blitt bedt, utenom en gutt. Denne gutten kan være en liten prøvelse, ha noe frekk oppførsel og stygg munnbruk. Men han har heller ikke foreldere som følger han opp på en skikkelig måte, så da blir det jo også vanskelig for han og vite hva som er akseptabel oppførsel. Jeg synes det er HELT uhørt og bare utelate et barn. Denne gutten blir hvertfall ikke bedre av og bli behandlet slik. Han har vært mye her hos oss, og kan være en prøve, men da snakker vi med han om hvordan vi oppfører oss her hjemme, og skal han være her så må han følge våre regler. De to bursdagsguttene har nektet og be denne gutten, og det har da altså foreldrene godtatt, og dermed bygget oppunder at denne gutten er umulig. Enkelet ting kan ikke barn på 10 år bestemme. Da får de i såfall bare be noen. Man utelater ikke en!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Nei fy faen, det er ikke mulig. snakk om idiotiske voksne mennesker. hva har de å si til sitt forsvar? stakkar gutt. på skolen her er de MOT skole og har i de siste årene hatt en regel for bursdagsselskaper da dette er en stor kilde til mobbing og utestenging. det er ikke "lov" til å arrangere barneselskaper, man får jo lov, men i stedet har de felles bursdagsfeiring for alle sammen som har bursdag i en mnd. da går foreldrene sammen og lager en felles feiring hvor alle sammen er med. på denne måten slipper vi utestenging og vi slipper presset på å bruke store penger på barneselskaper som skal være mest mulig fancy for tiden. om dette er helt rett det kan diskuteres. mine jenter har ikke startet på skolen enda, men de som har barn der er kjempe fornøyde over ordningen og barna er også tilfredse. vet at noen har bedt med seg de nærmeste kompisene sine 2-3 stk på kino, basseng eller annet gøy. er jo noe å foreslå på neste foreldremøte! her er det i allefall en STOR suksess
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 I utgangspunktet er jeg enig i at alle skal inviteres, men det kommer litt ann på hvor ille det aktuelle barnet er og hvor dårlig det har behandlet fødselsdagsbarnet. Enkelte ganger er det rett og slett ikke forsvarlig å invitere alle.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Jeg synes du godt kan ta dette opp på neste foreldresamling av klassen. Gi foreldrene dette argumentet det har funket her i alle år: enten ber vi alle guttene elles så ber vi ingen av de. Spør foreldrene på generelt grunnlag om dere ikke kan lage denne regelen slik at alle kan bli glad og det gjelder nok både gutter og jenter. Joda har fått høre det her også at min sønn ikke ønsker å be den og den, da har jeg først fortalt han om alle eller ingen regelen her hjemme også har jeg satt meg ned med han og prøvd å få han til å tenke hvordan det må føles å ikke bli invitert.
Omnipakk Skrevet 16. august 2011 #5 Skrevet 16. august 2011 Huff, fekk vondt av tanken på korleis det barnet må føle det. På vår skule er det same regel som skildra i dei andre svara du har fått: anten ber ein: -alle gutane i si gruppe -alle gutane i heile klassen (for dei med god plass -alle barna i si gruppe -alle barna i heile klassen (-------god plass ja..) MEN; dette er om ein skal arrangere selskap og levere ut invitasjonane i skule/SFO-tida. Viss ein organiserer på fritida og inviterer på andre måtar kan ikkje skulen leggje seg bort i kva ein gjer. Og sidan desse bursdagsfeiringane har vore i sommarferien har vel foreldra nytta seg av det "smutthullet". Er dette foreldre du kjenner godt kunne du jo teke ein prat med dei og sei kva du syns. Godt mogeleg dei har tenkt at det eine utelatte barnet ikkje kom til å få vite det uansett; eller dei har ikkje vore klar over at det er ein trend at akkurat dette barnet blir utelatt hyppig. Det er ikkje alltid slike ting er gjort av vond vilje; det ligg ofte tankeløyse bak. All respekt til deg om du tør, i alle høve.
ConsuelaBananaHammock Skrevet 16. august 2011 #6 Skrevet 16. august 2011 Vi har det slik i vår klasse at vi enten ber ALLE, eller kun noen få om man ikke har mulighet til å ha alle hos seg (mange i klassen) men da skal invitasjonen skje utenom skoletid. Vi har i noen år hatt alle guttene hos oss. Ifjor valgte vi å invitere med oss 5 gutter fra klassen (som er langt under halvparten) for å gå på lekeland. Jeg ville tatt det opp på neste foreldremøte, uten å nevne denne gutten spesielt men ta det på et generellt grunnlag at man inviterer alle eller kun noen få om det er snakk om plass. Utrolig stygt å utelate 1 gutt!!!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #7 Skrevet 16. august 2011 Synes faktisk dette bursdagspresset er en uting. for det første: Å be hele klassen eller alle av samme kjønn i klassen kan faktisk være en stor økonomisk belastning for en familie. For det andre: At mitt barn skal gå i så mange bursdagsselskaper, er både en økonomisk og en tidsbelastning for familien, ikke minst hvis man har mange barn og store klasser. For det tredje: Ikke alle barn går godt sammen, som regel har barna noen venner, og noen de absolutt ikke vil leke med. Det bør respekteres. Forstår ikke hvorfor man ikke kan gjøre som i gode gamle dager: Barnet får en grense på antall det kan invitere, og så bestemmer det selv hvem, skriver sine egne invitasjoner og går hjem til vennene sine med dem. Er ikke verre enn det, vel? Når det er sagt, så er det hårreisende å utelukke en stakkars unge hvis alle andre får komme.
Omnipakk Skrevet 16. august 2011 #8 Skrevet 16. august 2011 Ser poenget ditt; men om ein praktiserer denne metoden, vil det gjerne ende med at nokon få blir invitert i nesten alle bursdagar, og nokon uheldige i ingen. Slik som denne guten som HI snakkar om.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Jeg levde i gode gamle dager og den gangen inviterte vi også alle jentene i klassen når jeg hadde bursdag, og det gjorde alle de andre jentene i klassen også når de hadde bursdag.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 Jeg syntes man må se an situasjonen litt. Har denne gutten plaget disse bursdagsbarnet, eller er han bare slitsom ellers. I andre klasse måtte jeg invitere alle, da vill jeg egentlig ikke ha selskap men jo det skulle jeg mente moren min. Dermed måtte jeg invitere to jenter som plaget meg på skolen hjem til mitt hus, mine leker på en dag som skulle være flott for meg. Denne dagen var så grusom for meg at jeg enda kan huske mesteparten av hva som foregikk. Og jeg har aldri feiret en bursdag siden. I dag er jeg 32. I en slik situasjon var det faktisk galt å tvinge gjennom at jeg skulle invitere alle. Hva vet du om grunnen til at foreldrene lot barna slippe å invitere han? Når man er 10 år så er det på tide at slik oppførsel får en konsekvens. Men om det ikke er noe slikt som ligger bak er det derimot feil å utelate, men som sagt det er stor sjanse at du ikke vet alt om hva og hvorfor. Mine barn går bare i barnehage ennå, men her reagerte jeg på at de to gutta i min datters aldersgruppe ikke ble bedt i selskaper, så her var min datter de første som inviterte. men det viste seg å rett å slett være fordi de fleste foreldre tenkte vi inviterer alle jentene og glemte at det bare var to gutter i gruppa. Så etter det ble de invitert til resten.
valkyrien Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 Da jeg vokste opp måtte vi også invitere alle jentene i klassen til bursdagen... Det eneste jeg forbinder med bursdag er å måtte finne seg i å bli mobbet i sitt eget hjem, på sin egen bursdag... Det er så mye vonde minner at jeg ikke feirer lenger., det sluttet jeg med så fort jeg ble gammel nok til å bestemme selv. Så jeg kommer aldri til å tvinge min sønn til å invitere de han ikke vil ha i bursdagen sin.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #12 Skrevet 16. august 2011 I gode gamle dager (jeg er 36) inviterte man alle i klassen eller alle jentene/guttene. Man inviterte ikke noen få. Foreldrene til alle jeg kjenner hadde vett nok til ikke å organisere utestengelse av noen få.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #13 Skrevet 16. august 2011 Det bør du. Ellers er du en voksen mobber, og noe verre enn det finnes ikke.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #15 Skrevet 16. august 2011 Jeg skjønner godt hva du mener,det må føles utrolig sårt å være den eneste som ikke blir invitert i bursdager,og det er vi voksne som må sørge for at slikt ikke skjer.. Samtidig så kjenner jeg litt på det at det ville vært meget vanskelig for meg å tvinge barnet mitt til å ha en person i bursdagsselskapet sitt som hun absolutt ikke vil ha der...Om det er en virkelig god grunn for det,som at dette barnet er voldelig,mobber eller på andre måter utsetter mitt barn for negative handlinger over tid, så ville jeg latt hensynet til mitt eget barn komme først. Sist datteren vår hadde bursdag var hun veldig klar på at hun ikke ville invitere en av sine venninner fra bhg...det hadde vært et par dager med litt krangling mellom dem,og jenta mi sa at hun ikke ville ha henne der fordi hun var slem...Det var selvfølgelig ikke grunn nok til å utelate denne jenta,hun kom og de hadde det supert sammen..Men om denne jenta var et barn som hver eneste dag hadde slått,mobbet og vært slem mot mitt barn,hadde jeg latt jenta mi få bestemme.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #16 Skrevet 16. august 2011 Vil i utgangspunktet si meg enig i at det bør være alle eller ingen. Synes ingenting om utestengelse av en eller to i bursdager. MEN, det kommer likevel litt an på situasjonen. Dersom denne gutten er en mobber, og det garantert bare vil bli styr og ballade så skjønner jeg faktisk at han ikke blir invitert. Jeg hadde det litt sånn i barndommen. Vi var en forholdsvis liten jentegruppe som alle ble invitert i bursdager, inkludert ei som var slem mot andre. Og da spesielt mot meg. ALLE bursdager var et skjært helvete for min del. Det hjalp ikke at mine venninner ikke ønsket å ha denne jenta i bursdagene, hun måtte bes uansett mente foreldrene. Også i mine bursdager måtte jeg be henne, og jeg kan faktisk ikke huske tilbake med glede på noen av disse:-( Det er sikkert veldig pedagogisk riktig, men likvel - når det går utover mange andre, så bør man faktisk tenke seg om et par ganger. Hva med å ta opp dette med foreldrene, og fortelle dem at enkelte faktisk kvier seg for å be denne gutten i bursdag? De fleste foreldre ville jo tatt tak i det da, for det gjelder jo guttens sosiale nettverk....
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #17 Skrevet 16. august 2011 For min del var det annerledes. jeg hadde ikke lyst til å gå i bursdagsselskaper, og ble ofte bragt dit med vold og makt. Syntes ikke det var hyggelig, koste meg ikke. For det var jeg som skulle mobbes. Har alltid trives godt i mitt eget selskap, så jeg kan ikke forstå hvorfor jeg på død og liv skulle tvinges til å være sammen med plagåndene mine. jeg lærte meg teknikker for å slippe (stakk til fjells for eksempel). Er jeg asosial? Tror min bekjentskapskrets, kolleger, omgangskrets, de jeg har med å gjøre gjennom jobben alle sammen ville ledd brokk på seg ved en sånn antydning. Men jeg bruker fremdeles ikke tiden min på destruktive mennesker, og ville aldri tvinge barnet mitt til det heller. Hilsen en sterk motstander av tvangssosialisering PS: Har ikke gått i barnehage heller. Heldigvis!!!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #18 Skrevet 16. august 2011 Og hvor er foreldrene til bursdagsbarnet da? Passer de ikke på at barnet ikke blir mobbet? Hadde ringt foreldrene til mobber og bedt dem å hente ungen istedet jeg...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #19 Skrevet 16. august 2011 Hvis det er slik at gutten plager og mobber, så har jeg ingen problemer med å forstå at han ikke blir bedt! Ungen er 10 år, og stor nok til å fatte hva han gjør. Måte på hva man skal tvinge barna sine til, når det er deres egen bursdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå