Gå til innhold

NAV damer: har blitt alene, venter barn. Overgangsstønad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har flyttet fra hverandre (ikke bodd sammen i mer enn 6 måneder). Vi venter barn om tre måneder.

Jeg skal søke om overgangsstønad, må jeg legge ved erklæring om samlivsbrudd eller hadde det bare vært hvis vi allerede hatt fått babyen og skulle flytte fra hverandre??

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hva statusen din er når barnet blir født som gjelder for alt sammen. Du vil også automatisk få foreldreansvaret alene(det har ikke med omsorgen å gjøre, altså).

Men siden en kan få overgangsstønaden i inntil 2 måneder før termin, så er det lurt å få en utskrift fra folkeregisteret på at du bor alene på din adresse. Noe mer tror jeg ikke trengs.

Skrevet

Har du ikke krav på foreldrepenger, er du ikke i jobb?

Om du skal ha permisjon med lønn bør du vente til den er over med å søke overgangsstønad. Du får jo den i 3 år, og det er synd å "bruke opp" de årene når du allerede har en inntekt...

Skrevet

Takk for svar dere. Jeg har ikke en fulltidsstilling. Ble arbeidsledig akkurat da jeg fant ut at jeg var gravid og har nå heldigvis fått en 70% stilling. Dvs. at jeg netto sitter med ca.12000 kroner i mnd. Dette er jo ikke nok når jeg husleia er på 9000 kroner. Skal tilbake til studiene neste høst og regner med å få studentbolig til da. Men bor i Oslo og husleiene her er jo ikke de laveste.

Da burde kanskje faren medle flytting så fort som mulig da?? Men blir det registrert fra den dagen han melder flytting eller til de får "behandlet" flyttemeldingen?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...